Wednesday, May 22, 2013

Takut..takut..takut!


Assalamualaikum wbt,

Sejak 3-4 hari ini, kita perasan ada sesuatu perubahan pada tubuh kita. Boleh di katakan 
kita, kerap membuat periksaan diri sendiri. Mulalah perasaan takut yang amat sangat menguasai 
diri. Perlu pergi doktor ke tak...?, nak buat apa pun jadi tak seronok, orang talifon pun kita
rasa tak ada mood nak sembang apa lagi nak keluar rumah jumpa kawan-kawan. Dunia ni 
rasa macam dah tak ada warna lagi....takut...takut dan takut saja ada.

Beritahu papa, minta temankan. Rasa macam tak berdaya nak pergi jumpa doktor sendiri.
Papa suruh tunggu hari khamis. Tapi hati kita ni meruntun nak tahu dengan segera sebab selagi
tak pasti, selagi itu berserabut dalam kepala ni. Dalam fikiran hanyalah anak-anak, macam
Syahmi budak baik tu, siapalah yang boleh tahan jaga dia kalau mummy dia....

Hari ini, kita nekad pergi klinik kesihatan seorang diri. Mesti beranikan diri demi kesihatan 
diri sendiri sebab kalau mati esok pun seorang diri dalam kubur jugakan.

Keputusan dari kerunsingan yang amat sangat ini. Dapatlah kita ni tekanan darah yang tinggi!
Doktor lihat dan sentuh, katanya normally benda tu kedudukannya bukan di situ dan ini kecil
dari biasa. Tapi belum ada kata putus lagi. Doktor berikan antibiotik yang kuat dan ubat bengkak. 
Cuba surutkan bengkak tu dulu dan juga minta kita cuba tuam tempat bengkak itu. Jika masih
sakit dan bengkak makin besar, dia suruh datang semula.

emm... perasaan ketika ini sedikit lega tapi masih ada kerisauan. Pada kita sakit macam mana 
pun, kita insyaAllah boleh tahan lagi janji jangan benda yang paling di geruni oleh semua wanita.

Balik dari klinik, kebetulan pula Prof Muhaya ada bersiaran di IKIM fm. Kata beliau tolong 
delete perkataan...TAKUT, RISAU, TAPI, NANTI, KALAU dari hidup manusia kerana kesannya
kita tidak akan merasa bahagia. 

Sebab itu agaknya tekanan darah melompat naik. Tak pernah terjadi lagi sebelum ini. Ubah
kepada ceria, positif dan bersyukur ye Puan Ati. Tak mau think negatif lagi ye...makan ubat tu!

Allamdulillah, terima kasih Allah!. Walaupun belum dapat keputusan yang pasti lagi...

Monday, May 20, 2013

Tauhu Tersedap!


Assalamualaikum wbt,

Ketika baru berpindah di daerah ini lebih kurang  6 tahun yang lalu. Kita terkena kejutan budaya,
apabila ke pasar. Kerana melihat kebanyakan orang di sini, membeli tauhu dalam kuantiti yang
banyak. Selalunya kita beli tauhu 3 keping saja...hehe~

Lama-lama kita mula terpengaruh nak juga cuba tauhu yang depa suka sangat beli banyak tu.
Sekali rasa, memang terpesona...lembut dan sedap!. Kalau goreng atau di bakar begitu saja
pun dah yummi..yummi. Sekarang ni kalau sesekali ke pasar, mesti 5 ringgit sekali.



Saiznya lebih lebar. Harga 50sen satu. Semasa mengandungkan Syahmi dulu, kita sukaaaaaa
( bacaan 5 harakat tu :) ) sangat makan tauhu ni. Hasilnya lahirlah Syahmi yang putih tu
( puji anak sendiri nampak...huhu~)



Tauhu ni kalau di bakar dan cicah dengan sos...ummmppp sangat sedap. Tapi kita selalunya
masak dengan sayur dan isi banyak-banyak tauhu macam ni. Selalu tauhu yang habis dulu...hehe~

Tak pastilah di tempat lain ada jual juga ke tidak. Jika kebetulan ke pasar Banting, cubalah beli!


Kelebihan berpuasa 1 hari di bulan Rejab- seperti berpuasa 40 tahun dan pendapat keredaan Allah serta syurga tertinggi. 
Alhamdulillah, selamat berpuasa pada yang berpuasa juga!

Friday, May 17, 2013

KASIH SAYANG


Assalamualaikum wbt,

Bagi kebanyakan sekolah, peperiksaan pertengahan tahun sudah bermula minggu ini. Begitu 
juga buat 2 anak dara kita, Farah dan Insyirah. Seperti biasa, mummy pun akan sibuk jadi 
guru di rumah. Ulangkaji pelajaran setakat sekolah rendah, bolehlah lagi bagi mummy ni..hihi~

Tapi macam mana nak ulangkaji bagi murid tadika pula. Kerana mulai hari ini tadika Syahmi
mula periksa juga. Pening kepala bila melihat jadualnya ni.



Tak sangka pula budak umur 5 tahun pun ada peperiksaan. Kerana sebelum ini semua anak-anak 
kita hanya mula belajar di tadika pada usia 6 tahun. Tawakal sajalah nampaknya, kerana mummy
hanya harapkan Syahmi pandai membaca dulu untuk tahun ini.

Selamat berjaya buat bucuk mummy Syahmi. Insyirah dan Farah pun kena berusaha sungguh-sungguh tau. Ingat papa dah janji kalau nombor 3 keatas, pasang aircond dalam bilik...hehe~


Kuasa yang paling besar dalam dunia ini ialah KASIH SAYANG! ^_______~

Thursday, May 16, 2013

Bisnes lumayan semalam


Assalamualaikum wbt,

Selamat Hari Guru buat semua cikgu-cikgu. Jika 2-3 tahun yang lalu, ramai juga guru yang aktif
berblog. Tapi tahun ini sudah makin kurang yang kita tahu hanya Suri Solehah.

Jalan nak masuk ke kawasan kedai-kedai menjual hadiah jem, parking penuh. Dalam kedai
pula padat dengan orang ramai. Semuanya sibuk nak beli hadiah untuk guru anak masing-masing. Papa pesan...next time, beli seminggu sebelum tahu!.



Jam 5.40 pagi mummy sudah mula balut hadiah. Tadika syahmi pun ada sambutan 
hari guru hari ini dan syahmi beli 2 hadian untuk cikgu.



Hadiah farah untuk cikgu SK dan KAFA. Nasib baik sekarang kedai-kedai menjual hadiah
ada banyak pilihan dan murah.



Syirah punya. Ada seorang kakak tu tegur...anak ramai ke?. Bila dia tengok dalam
bakul penuh hadiah...hihi~




Nak selit juga gambar kenangan kita mengundi buat kali yang pertama. Walau lenguh 
kaki mokcik beratur panjanggggg...huhu~



Nampak tu punyalah panjang, tempat mengundi kat banggunan sebelah hujung nun.
Lucu bila setiap orang yang baru datang, mesti mengeluh bila tengok barisan nun ke
sayup bintang....hehe~


Bucuk syahmi nak sengih juga walaupun tengah sukar nak bernafas...ala cayang mummy!



Wednesday, May 15, 2013

Nasib mereka, nasib kita...belum tahu lagi...


Assalamualaikum wbt,

Seminggu dua ini sangat sibuk menguruskan 2 anak yang demam dan batuk sehinggakan
kena sedut gas. Minggu ini alhamdulillah sudah sihat dan alhamdulillah juga mummy mereka
ini diberikan kesihatan yang baik untuk terus dapat menjaga keluarga yang tercinta.

Minggu ini juga minggu sedih bagi penduduk di kawasan kami ini, terutama bagi kaum
ibu seperti kita ini. Kerana selepas sahaja Hari Ibu yang jatuh pada hari ahad, pada hari 
isnin seorang jiran yang telah lama menderita barah payudara meninggal dunia. Lebih
menyedihkan lagi keadaannya sebelum meninggal yang sedikit terbiar. Wallahualam, apa
yang dapat kita katakan pada diri sendiri ialah didiklah anak-anak mencintai agama kerana
pada waktu-waktu seperti inilah kita akan dapat lihat hasilnya.

Pada malam tadi pula seorang lagi jiran, meninggal dunia kerana sakit yang sama juga. Tetapi
cikgu ini menderita tak lama cuma lambat tahu tentang penyakit ini. Arwah sempat menunaikan
haji tahun lepas dan sebaik pulang dari mekah, arwah dinasihatkan berbaring sahaja. Sedih pula mengenangkan nasib anak-anaknya yang masih kecil kerana arwah baru berusia 30an.

Lebih menyedihkan lagi kita tak dapat nak melawat jenazah kerana arwah kak farida terus
di bawa pulang ke rumah ibunya dan arwah cikgu pula, sebaik saja kita tahu pagi ini van jenazah
sudah hendak bertolak ke Muar. Al-fatihah buat arwah, semoga mereka di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.


Abu Bakar r.a. telah ditanya tentang ke mana roh pergi setelah ia keluar dari jasad.
Maka berkata Abu Bakar r.a:

"Roh itu menuju ketujuh tempat:

1. Roh para nabi dan utusan menuju ke syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke syurga Firdaus.

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara, tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka disiksa berserta jasadnya sehingga sampai hari kiamat."


Telah bersabda Rasulullah saw:

"Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan Ramadhan.

3. Orang yang berpuasa dihari Arafah."

Friday, May 3, 2013

Selamat mengundi!


Assalamualaikum wbt,

Hari ini terasa seperti nak sambut hari raya saja. Kawasan perumahankita sudah ramai yang 
pulang ke kampung. Di tadika Syahmi tadi pun hanya separuh saja yang hadir. Lengang terasa
suasana.





Ambil gambar ni sebab terkejut lihat saiz bendera yang besar, sampai nak tertutup bangunan
di belakang. Tak sempat ambil gambar di sebelah, kapal selam pun ada (saja buat
kenangan).

PRU 13 kali ini ada ramai pengundi baru. Kita dan hubby adalah pengundi baru juga. Kami 
akan mengundi di sini. Semangat pun lain macam...huhuhu~.

Selamat mengundi semua, jom jalankan tanggungjawab kita! 


Isnin ini, cuti ke tak...tengok pada keputusan kot... ^_____^

Thursday, May 2, 2013

Austin Steakhouse Bangi


Assalamualaikum wbt,

Terima kasih kepada semua teman-teman yang mengucapkan kata selamat sempena anniversary
kita last monday...love you all....muuuahhh!

Tergoda dengan entry Hanis Azla tentang makan di Austin Steakhouse menarik dan murah. Kebetulan 
pula hubby nak belanja makan sempena anniversary, kita pun cadangkan ke sana.




Malam tadi kami pun dinner di Bangi. Senang pula cari tempat ini, selalunya kalau ke Bangi saja mesti tersesat...hehehe~



Bila tahu dalam Austin Steakhouse decoration ala cowboy, Syahmi pun sudah siap pakai topi cowboy....asyik lari sana sini sambil sebut...yeehaaa!. Spaghetti untuk cowboy bucuk ni...sedap 
sosnya dan banyak.


Syirah makan chicken chop pun sedap dan banyak, sampai terlebih banyak. Jadi papalah
yang kena habiskan.


Farah ambil chicken golden, macam chicken chop tapi dalam isi ayam tu ada cheese. Sos pula masam dan pedas. Sedap dan banyak juga.


Ini mummy punya, Sizzling steak. Punyalah banyak asap sampai Syahmi kipas dengan topi cowboy dia...hehehe. Sedap!


Papa punya Black paper steak. Komen dia, steaknya sikit je tak cukup untuk saiz perut papa yang dah tukar XL tu...huhuhu~. Tapi kalau bandingkan harga steak yang tebal, kita boleh order steak ini 3-4 kali ganda tau.

Keseluruhan makanan dan harga di tempat ini sangat berpatutan kerana ini taraf restoran tapi
harga macam harga di kedai biasa. Ada juga makanan yang rasanya lebih murah dari kedai biasa
Contohnya chicken chop hanya rm8.90 kalau di kedai biasa pun lebih rm10.00. Spaghetti hanya
rm 6.90 kalau kedai biasa pun rm10.00

Air pula sangat murah dengan saiz gelas besar (contoh kat gambar farah tu) jus tembikai hanya 
rm3.00. Milo syahmi hanya rm2.00 selalunya habis tapi malam tadi berbaki separuh. Kita cuba jus
apple bersama asamboi...wow sedap!. Harga semua 5 makanan bersama 5 air gelas besar dan semangkuk kentang goreng hanya rm70.00...murahkan. 

Alamat :
55 GF, Jalan Kajang Impian 2/1
Taman Kajang Impian,Seksyen 7
Bandar Baru Bangi

Terima kasih papa, belanja kami makan ... ^_____~