Thursday, August 1, 2013

Resepi inti tart nenas yang sedap dan ringkas


Assalamualaikum,

Amboi...rajinnya update cerita ati oiii....hehehe...
Kita ni bila dah berjanji tapi belum tunaikan, rasa macam tak seronok...asyik teringat aje.
Baru-baru ni ada upload gambar tart nenas yang kita buat di FB dan ada permintaan dari
blogger Ita, nak resepi inti tart nenas.

Resepi ni kita belajar dari orang lama (makcik depan rumah) yang berbelas tahun buat inti
sendiri. Sejak itu, memang kita buat inti tart sendiri. Walaupun orang kata rumit, tapi lagi murah
dan sudah pasti dijamin halal dan bersih...betul tak.




RESEPI INTI TART NENAS

1 mangkuk gula ( kalau suka kurang manis, boleh kurangkan sikit gula ni)
3 mangkuk nenas (telah diparut)
5 sudu gula batu (kalau tak ada pun tak apa, tujuannya hanyalah utk mengilatkan)
1 sudu kecil esen vanilla

tapis air nenas dahulu dan tinggalkan sedikit air nenas itu utk di masak sekali dengan
nenas yang telah di parut tadi.

masak sehingga berkilat dan tak melekit tapi jangan sampai kering sangat sebab
nanti bila masuk dalam pastri pun kena bakar lagikan.

gambar tak ada tapi ada gambar lama yang boleh di rujuk gambar dari n3 kita yang
lepas di sini

Selamat mencuba.


10 comments:

JunAina said...

Aina buat tart beli ja inti tu pun berebut masa dengan kerja.

ainnoraini said...

boleh kita dtg beraya rumah ati...nk rasa kuih yg ati buat mesti sedap nii...

mak encik | SZ said...

kak ati cayangggg...
pasti sedap inti tart nenas akak ni ...
apa2 pun kuih muih ke masakan yang dibuat dengan gigih pasti hasilnya memuaskan (banyak langkah2 proses2 tradisional seperti guna tumbuk lesung batu tak sama mcm guna blender kannn)

azieazah said...

Jika pandai dan mahir serta ada masa buat sendiri, elok buat sendiri jer.

Tapi macam Kak Azie ni memang tak boleh la nak harap apapun. Jadi tukang jual, boleh laa. :)

anitaare said...

salam ti..baru ini hari dapat jenguk resepi..timakasih byk2 ti..bolelah nti kita cuba..nak kena beli bahan2 ni..hehe..selamat hari raya..jemput dtg raya ke rumah ye

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

biskut wajib yg mesti ada di atas meja pagi raya...selamat hari raya.

jeBateja said...

kita main tunjuk2 jerk.....ahakz

ummiross said...

Salam Aidilfitri buat Ati sekeluarga, maaf zahir batin.

Pen Biru said...

salam ziarah dan follow sini

Azian Elias said...

Ati, chef Ciju pun tart yang dibuat dia adalah dari hasil sendiri. bukan beli kedai punya.. lagi sedap dan manis. bukan masam macam yang beli tu.