Wednesday, May 22, 2013

Takut..takut..takut!


Assalamualaikum wbt,

Sejak 3-4 hari ini, kita perasan ada sesuatu perubahan pada tubuh kita. Boleh di katakan 
kita, kerap membuat periksaan diri sendiri. Mulalah perasaan takut yang amat sangat menguasai 
diri. Perlu pergi doktor ke tak...?, nak buat apa pun jadi tak seronok, orang talifon pun kita
rasa tak ada mood nak sembang apa lagi nak keluar rumah jumpa kawan-kawan. Dunia ni 
rasa macam dah tak ada warna lagi....takut...takut dan takut saja ada.

Beritahu papa, minta temankan. Rasa macam tak berdaya nak pergi jumpa doktor sendiri.
Papa suruh tunggu hari khamis. Tapi hati kita ni meruntun nak tahu dengan segera sebab selagi
tak pasti, selagi itu berserabut dalam kepala ni. Dalam fikiran hanyalah anak-anak, macam
Syahmi budak baik tu, siapalah yang boleh tahan jaga dia kalau mummy dia....

Hari ini, kita nekad pergi klinik kesihatan seorang diri. Mesti beranikan diri demi kesihatan 
diri sendiri sebab kalau mati esok pun seorang diri dalam kubur jugakan.

Keputusan dari kerunsingan yang amat sangat ini. Dapatlah kita ni tekanan darah yang tinggi!
Doktor lihat dan sentuh, katanya normally benda tu kedudukannya bukan di situ dan ini kecil
dari biasa. Tapi belum ada kata putus lagi. Doktor berikan antibiotik yang kuat dan ubat bengkak. 
Cuba surutkan bengkak tu dulu dan juga minta kita cuba tuam tempat bengkak itu. Jika masih
sakit dan bengkak makin besar, dia suruh datang semula.

emm... perasaan ketika ini sedikit lega tapi masih ada kerisauan. Pada kita sakit macam mana 
pun, kita insyaAllah boleh tahan lagi janji jangan benda yang paling di geruni oleh semua wanita.

Balik dari klinik, kebetulan pula Prof Muhaya ada bersiaran di IKIM fm. Kata beliau tolong 
delete perkataan...TAKUT, RISAU, TAPI, NANTI, KALAU dari hidup manusia kerana kesannya
kita tidak akan merasa bahagia. 

Sebab itu agaknya tekanan darah melompat naik. Tak pernah terjadi lagi sebelum ini. Ubah
kepada ceria, positif dan bersyukur ye Puan Ati. Tak mau think negatif lagi ye...makan ubat tu!

Allamdulillah, terima kasih Allah!. Walaupun belum dapat keputusan yang pasti lagi...

29 comments:

Nurulhuda Abdul Latip said...

Akak katakan la kalau ada bengkak dan ketulan tapi ianya sakit mungkin bukan seperti apa yang akak sangka, tapi kalau tak sakit tu yang patut kita rasa risau (ni dr yang bagitau). Tapi yelah kak, mana2 perempuan pun pasti akan risau kan..Memang boleh fikir positif tapi rasa risau tu ttp ada. Saya harap akak terus ceria dan positif yea dan insyaallah takde apa2

Kakcik said...

InsyaAllah, semuanya akan baik2 sahaja.

Daddy Ziyyad said...

bengkak di kawasan mana? breast? kelenjar pada ketiak?

kena tgk juga apa puncanya, kalau doc kat KK bagi antibiotic, most probably dia suspect infection..

Rai Ourkizuna said...

sega cepat sembuh kak.. normal kita risau.. tapi cuba kawal jgn terlalu stress. nanti lagi lambat sembuh..

azian said...

kakak...
sy selalu laa gune perkataan tu...camne ek?huhuhu...so akak dah ok ke lom?harap semuanya ok ye...

p/s moon's kitchen tu kene tanya kakcik utk keterangan lanjut sbb dekat sgt dengan umah dia kak...hihi

JunAina said...

Risau itu perlu sebab kita prihatin pada diri sendiri. Ati makan ubat dulu bagi habis, biasanya diagnosis doc tu insyaallah betul.

Kakzakie said...

Kakak dengar juga Prof Muhaya cakap itu Ati. Dia kata kalau nak bahagia jgn letak syarat seperti "KALAU" dsb ini.

Kakak rasa ada baiknya pergi specialistlah Ati jgn tunggu lagi. Biar yg pakar diagnose puashati.

:: Mrs.Eady :: said...

semoga dipermudahkan kak..

Dee said...

jangan tunggu lama2 sis..kalau betul sakit cepat2 kita ubati..apapun dee doakan yang terbaik je utk akak..kalau sakit, cepatlah sembuh harapnya..amin..

kakngah said...

kakngah pun doakan yg terbaik utk k.ati. selagi tak dpt pengesahan mmg tak keruan dibuatnya....

Umi Nazrah said...

salam. mendoakan yg terbaik utk tuan blog. jangan lupa makan ubat. mana tau, inshaAllah akan hilang bengkak tu :)

makchaq said...

Makchaq doakan semua ok. cepat sembuh dan bukan C yg kita takut tu..

adarnadzmie said...

kita sbg perempuan ni memang risau klu ada something yg x kena pada diri kita...cth ada ketulan memang tak lena tidor dibuatnya...takut pun ada...risau pun ada...fikiran berfikir macam2... moga tak da apa2 pada ati...aminnn

Eye_nee said...

tepat tindakan ko tu T..tak perlu nak tunggu lagi....nnt2 tu lah selalu buat kita menyesal kemudian T..apa2 pun semoga semuanya baik2 saja yer T...kurangkan sedikit kerisauan utk elak tekanan...ditakuti menyinggah pulak sakit yg lain....

diana said...

semoga semuanya baik2 aje/...

Tihara said...

insha Allah, takde apa2 tu..tak care

Queenie said...

ati, jangan tangguh2 dptkan rawatan dr yg pakar, dlm masa yg sama, ati banyakkan makan durian belanda, enoki mushroom tu dan lain2 jenis cendawan yg berkenaan, ini ikhtiar jer ati

apapun jgn risau berlebihan ya...nanti masalah lain pulak timbul, akak doakan ty terbaik utk ati, jaga makan minum ok, stress keterlaluan pun tak baik...

rinduan citarasa said...

in shaa Allah.
tak ada apa2 y bahaya.
jaga diri tau kak ati.
tamo selalu rusing

kasihredha said...

Harap2 takde apa2...
Biasanya Kalau doktor kasi antibiotik...dia suspek ada infection.
Jgn risau ye

*SiRibenMerah said...

InsyaAllah x de ape2.. mungkin infection sebab deodoren ke.. relax ye sis.. saya pernah kerap jugak jd bengkak camtuh kalo x mandi kerap..masa tuh saya keje site.. mmg berpeluh sokmo.. nak elak badan berbau.. basuh2 sket2 tenyeh deodoren.. tuh jd infection..
tuh pengalaman saya la..
skarang da duk opis.. sokmo je balik keje mandi.. hehe..

asliner said...

salam akk.
semoga keadaan baik2 sahaja selepas check..banyak kan berdoa. insyaAllah takde pape.amin.

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

Farah Diana said...

Banyakkan berdoa pada Allah.. In shaa Allah dipermudahkan.. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.. :)

http://qaseh-delima.blogspot.com/

anitaare said...

assalammualaikum sahabat...bersangka baik In shaa Allah..semua baik-baik aje :)

Alin Marlini said...

Akak nape? Hrp2 takde apa terjadi kak...

MulutPayau said...

InsyaAllah tak de apa2....
Semoga dipermudahkan segalanya....

sal said...

berdoa muga ok..ok sja

SangRatoo said...

cepat sembuh ye Kak Atie..

Salam Ramadhan juga utk Kak Atie sekeluarga.

eda_ej said...

harap tak de ape yang merisaukan.. doa banyak2 ye..