Wednesday, April 24, 2013

Tahu guna saja...kebersihan Masjid tanggungjawab semua...tahu tak?


Assalamualaikum wbt,

Kita menjeling tajam pada seorang wanita yang telah pun berlalu pergi. Akibat terlalu geram 
dengan perbuatannya. 

Kejadian ini berlaku pada waktu maghrib, ketika hendak mengambil wuduk di Masjid Putra
Nilai. Tanpa rasa bersalah membersihkan anaknya di tempat mengambil wuduk. Seterusnya
dia pembuang pamper tanda menutup semula pamper itu. Didalam bakusampah yang terbuka
didalam tempat mengambil wuduk juga. Rasa macam nak lempang 10 kali saja.

Memelihara rumah Allah, adalah tanggungjawab semua jemaah. Jika kita dapat melihat hadiah
yang menanti (rumah di syurga). Bagi mereka yang sentiasa menjaga kebersihan masjid seperti
kisah 'Ummu Mahjan'.Pasti semua orang akan berebut-rebut hendak membersihkan masjid.


Pendaftaran untuk tahun satu bagi 2014 & 2015, sudah di buka. 
Syahmi sudah pun mendaftar ...^_____^

12 comments:

Dr Singa said...

no skool punya perempuan!!

dandan diri said...

Ye la kadang2 terpaksa gunakan tempt berwuduk untuk bersihkan baby sbb toilet susah (paip rendah). Tapi lepas guna kena bersihkan balik supaya tidak menyusahkan orang lain yg nak berwuduk n bersolat.

http://dandandiri.blogspot.com/

Nafisa81 said...

kat rumah pun cenggitu agaknya.

redza said...

lempang je kak

Irfa said...

bengom :(
sedih sgt bila tgk ada jugak maknusia sempit otak mcm tu.mak ayah saya ahli masjid di kg..selalu jugak diorang citer,org yg singgah solat/buang air selamba je tggl pampers anak ada taik tepi tangga pdahal tong smpah tak smpi 5 lgkah

Daddy Ziyyad said...

cebok kan anak kat tempat wudu' ?

mmg patot kena lempang.

Kakzakie said...

Mesti jenis kureng tu Ati. Kalau tahu tak mungkin dia buat begitu. Kena rajin berteman org berilmu org jenis begini...

Queenie said...

akak sering jumpa kes camni, kdg telekung, Qur'an, buku2 ugama tak reti nak letak tempat asal... selitkan diapers anak kat koner surau/masjid, selipar bersepah2 pastu main pijak jer kasut orang, datang lambat pastu parking ikut mana suka...mmg akak sound idup2...akak pi tegur direct, kecik ati belakang kira, tp tegur cara baik la, melainkan satu kes tu, amoi lepas berak taknak pam tandas, mmg akak hamput dia betul2!
akak paksa dia cuci taik dia sendiri, kat umah dia, dia punya pasal la nak cuci ker tak kan> ni tandas awam, dia ingat org lain selera ker tengok hasil dia tu?

eh sorry la sis, hangin tak pepasal plak dah haaa....balik dulu la!

che mid said...

Eh eh panggil dia balik! Suruh dia kutip diaper anak dia yang bau wangiiii sangat tu.. pas tu ckp pada dia, awak ni datang masjid nak cebuk anak ke nak solat?

Ustazah Che Mid pernah bagi tahu dulu, orang berhenti di masjid sepatutnya hormat masjid dgn ambil wudhu dan solat tahiyatul masjid, tapi kita berhenti di masjid pergi kencing pas tu keluar semula..

Tihara said...

mostly kebersihan masjid sangat menyedihkan, mereka tumpang masjid orang tapi taknak tumpang jaga kebersihan sekali,kesian kat orang masjid di sesebuah tempat ni...kena buat kempen lah kat tv sayangi masjid, ajar masyarakat..ni tv asik sebok hal dunia je kan...

diana said...

aih..buat apa la masjid ada tandas kalau nak cuci kat tempat wuduk..kesian betul orang sekarang..malas kemain..

Kesuma Angsana said...

org2 mcm ni kena disound direct aje !