Thursday, April 18, 2013

Si Pembuli Di Tadika


Assalamulaikum wbt,

Si manjaku Syahmi sudah berusia 5 tahun. Sejak awal tahun 2013, dia sudah belajar di tadika.
Sebulan dua ini ada budak yang suka membuli dia. Kalau buli ambil mainan atau kacau masa
belajar takpelah juga... ini di gigitnya Syahmi sampai luka!.

Kali pertama Syahmi kena gigit dipipi sampai berdarah dan berbekas bulat. Cikgu tadika panik
dan talifon kita waktu malam nak minta maaf sebab tak sempat tahan dari Syahmi digigit. Kita pun 
takpelah sabar...nak buat macam mana, sama-sama kecil. Lepas tu seminggu Syahmi tak mahu ke tadika.

Kali kedua kena gigit di pipi lagi, atas sikit dari tempat lama...ehh...ingat pipi anak kita ni kuih pau apa?
Geram juga mummy dia nih tapi sabar ajelah...kan budak lagi.

Kali ketiga budak yang sama, gigit Syahmi didada pula. Mummy mula ajar Syahmi lawan balik.

"ala sayang tolaklah dia kalau dia nak buat Syahmi ok..."

Kali keempat, iaitu 2 hari lepas dia gigit Syahmi kat belakang badan pula. Mummy Syahmi yang 
sedang belajar banyak bersabar ni pun mula nak tukar color....hijau! Amboi-amboi ingat anak kita ni
kuih apam apa, habis dia nak gigit sampai luka. Pelik bin ajaib kata cikgunya, hanya Syahmi dia suka gigit. 

Jadi semalam kita pun awal pagi dah sampai ke tadika Syahmi dan minta izin cikgu nak jumpa  si pembuli tu. Rasa macam nak gigit je budak tu tapi dah niat hanya nak cakap baik-baik lagipun memang
teringin sangat nak tengok muka dia. Sekali bila dia keluar, alahai kesian pula. Budaknya comot 
saja dan mukapun penuh dengan bekas-bekas, bersangka baik...mungkin belas demam campak kot.

Makcik pun mula ceramah pendek ala-ala cikgu tadika juga...

jangan buat anak makcik lagi tau... (dia angguk)

jangan gigit Syahmi lagi ye... (dia angguk)

kalau selalu gigit orang ...nanti polis datang tangkap tau... (dia angguk)

Waduh...harap-harap dia takutlah dengar suara makcik yang garang-garang manja ni...huhu~



Syahmi ni penyayang dan manja orangnya. Suka sangat bawa makanan untuk kawan-kawan di tadika semasa hari jadinya Februari lalu.


Agaknya budak2 lani dah terlebih sangat tengok cerita superhero kot...iron man lah...ultraman lah...boboiboy lah...

20 comments:

Dr Singa said...

comel sangat... sebab tu lah kena gigit!
:)

Kella said...

haaa.. dia geram kat syahmi la tu.. tu pasal di geget.. biasa dia nih!!

Nurulhuda Abdul Latip said...

Alahai siannya syahmi..Kalau kita pun kak, banyak kali kena harus jumpa sendiri budak tu, buat yang macam akak buat..:)

Acik Erna said...

dah sekolah syahmi rupanya ye..senyum je muka..seronok dapat sekolah

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Ati...syiannya lar.Klu selalu kena buli ..mmg geram la.TP budak2 ni klu kita cakap 'polis' dia mmg takut la.harap2 lps ni syahmi tak kena buli lg....

Kesuma Angsana said...

bagusnyer syahmi.... Itulah kdg2 KA pun suka jumpa terus andai anak2 bermasalah, bukan nak marah tapi cuba nak selesaikan masalahkan. Neway tq atas ucap selamat utk adik yer

Kakzakie said...

Kadang kena ajar anak garang sikit Ati. Kakak ajar anak kakak kalau ada budak kacau ketuk dgn botol air (jahat kakak kan tapi kakak tak mahu anak kakak kena buli)..

redza said...

kalau kena buli lg kena ajar syahmi silat pulak

JaSSNaNi said...

anak2 skrg ni banyak sangat pendedahan... tak elok juga tu kan..

NM03 said...

ala.... kiutnye posing

faraherda.razalan said...

Syahmi comel.

Suka gigit? Budka tu mcm ade mslh. Mmm...moga dipermudahkan segala.

pipoq said...

mungkin sebab syahmi suka bawak makanan hingga budak tu nampak syahmi pun dah macam makanan..hehehe..

Queenie said...

dah lama tak nampak Syahmi....
mcm dh kurus sikit ek? kesiannya kena gigit selalu, empok sangat agaknya kot hehehe

lizz said...

comel sangatla syahmie nie...muka lembut tu sipembuli tu suka kot nak buli dia..

makchaq said...

Tak kan sampai berkali2 cikgu tak perasan/tak boleh larang..

Suruh la Syahmi lawan sikit, anak makchaq dulu sebab kecik kena buli jugak sampai luka dan koyak baju..

Makchaq suruh dia lawan balik, lepas tu baru pembuli tu tak berani dah nak kacau..

anitaare said...

ini kes cikgu tak amik berat..dah spi 3 kali..mana leh tahan..ini bukan pembuli tu yg kena bg amaran..cikgu pun kena bagi amaran jugakkan..sakit tau kena gigit..sian syahmi

Tihara said...

comelnya anak akak..dia geram kut tu dia gigit..saya doakan anak akak selamat dari gigitan dia lagi...geram pulak kat budak tu tapi ingat budak kecik kan..sama2 la kita doa..insha Allah

~ yus ~ said...

syahmi comel sangat kot....sian dia, harap budak tu tak buat lagi ya kak

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

saya pernah hadapi masalah macam nie..saya jumpa terus dgn parent dia.
alhamdullilah lepas tue anak saya tak kena gigit lagi..dan skg dah jadi kawan baik anak saya pulak..

ummiross said...

Alaaa kesiannya, moga lepas Syahmi tak kena buli lagi.