Thursday, June 21, 2012

Serik Sudah!


Assalamualaikum,

Kenangan suka menangguh kerja jahit menjahit menjelang Hari Raya tahun 2008, telah
membuatkan kita serik. Akibat lambat memulakan menjahit baju raya pada tahun itu 
sehingga masuk ke bulan Ramadhan, sudah banyak kerja lain pula yang menanti. Akhirnya 
pada malam raya baju-baju yang sudah siap dan sepatutnya di sembat dengan tangan. 
Semuanya kita pulun dengan mesin jahit saja...hihi~

Alhamdulillah, belajar dari pengalaman tersebut. Setiap tahun selepas itu, 2 atau 3 bulan 
sebelum Ramadhan kain sudah siap di beli. Jahitan pun bermula sedikit demi sedikit kerana
selalu saja ada halangan. Ada kendurilah, nak kena balik kampunglah, nak jalan-jalanlah dan 
macam-macam lagi. Memang kena buat dateline kalau tak terbabaslah jadinya.

Tahun ini dateline terlebih 21 hari tetapi tetap lega sebab sudah siap sepenuhnya sebelum
Ramadhan menjelang. Mana tak terlambatnya, tahun ini mengada-ngada nak cuba berfesyen
sikit kunun. Untuk 2 anak dara, baju kurung pesak gantung dan kain kipas belakang. Kita pula,
baju kurung pesak pahang dan kain kipas belakang bersama lagi 3 pasang baju kurung biasa. 
Syahmi seperti biasa baju melayu johor saja, selesa sikit untuk budak.



Tinggal lagi 2 pasang baju orang dan selepas itu bolehlah kita mengemas rumah yang 
sudah sakit mato memandang...huhu~ ^______~

23 comments:

kakchik@ella said...

Untung ati ada kemahiran.

cikceriacorner said...

salam akak..
wow akak bestnye..untung pandai jahit..
sy tangan kayu..xpandai jahit..hehhe
bestnye pandai jahit baju sendiri..:)

mak encik | SZ said...

salam kak ati,
klu kak ati serik mula jahit lambat...saya plak serik hantar baju ke tailor lambat2 ... raya tahun lepas mmg kecewa sgt dgn kualiti jahitan tailor yg bukan selalu kitorg hantar... kak ati bayangkan baju kurung mak mertua boleh saiz baju kakak ... sorang size M sorang XXL ... tersilap jahit...gerammm betul...

tahun ni awal2 lagi bulan 3 hari tu dah hantar ke tailor yg biasa tempah kat dia! legaaa...tunggu siap nak raya je kang...

:: Mrs.Eady :: said...

waahhh.....dah nak masuk mood raya dah nih! :)

cik lala said...

Untungnyer pandai menjahit...
best dpt jahit baju byk2..

ni x, bila puasa sebok dok cari taylor..last2 baju raya herot berot (masa dh suntuk kata taylor).

thn ni beli yg dh siap kot...

kakcik said...

Tahun ini (macam tahun lepas juga), keluarga kakcik takde baju raya. :(

Acik Erna said...

beruntung ati pandai menjahit..

♥MAMASYAZA♥ said...

untung pandai jahit baju sendiri.

kakngah said...

kak ati... kite baru gunting kain buat main2.. yg betul2 punyer bj raya.. kain pun takdak lagi.. hihihi!!

ieda said...

ekekek insyaallah kak
belajar dari pengalaman kan kak'
harap2 tahun nie x sama macam tahun lepas .. terawih punn dpt penuh kan kak ;)

Daddy Ziyyad said...

woowwww! baju raya dah siap..

JunAina said...

Ati...untung tak yah bayar upah jahit. Zaman sekarang ni beli kain Rm30 upah jahit biasa2 je Rm50 tu pun dah kira murah.

Jun tiap2 tahun adik buatkan tp dtg time sibuknya dia hanya gunting dan minta jahit yg lurus2 dan sambung2 cam leher tu dia buatkan...heheheee...

nabilah_2908 said...

gigih akak menjahit.. ;)

Syira said...

salam..

bila jahit sendiri upah pun jimat kak, maklumlah sepasang baru kurung pun paling komang rm50 sepasang.huhu

ratu siput said...

ratu punye pun anak beranak2 awal2 dah siap.tinggal bli baju2 jalan biasa je :) sbb puasa dh sibuk main tepung lak...

Eye_nee said...

Amboiii T..awal2 ko dah siap buatkan baju raya yer..bagus lah cam ni..akk ni T..niat ada...bukan sikit masa pasang niat tu tau...7-8 thn gak..tp sampai la ni..hampehhhh....baju2 raya musti last minit baru siap....bila lah nak berubah...

gadisBunga™ said...

best betul la akak pandai buat baju....~

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

untung famili sis merasa baju iar tgn sis sendirik..sy i tah bila nk pandai menjait..tgk mesin jait pon gentarr haha

redza said...

beraya sakanlah kak

eLL said...

untungnya pandai menjahit. huwaaa, baju raya saya takde lagi

sal said...

Untungnya pandai jahit..
upah buat baju sekarang mahal..
harap ati dapat menyiapkannya mengikut perancangan yang ditetapkan..

sayang said...

hai

fadh leyanie said...

dah terasa mood raya tu,Ramadhan pun tak lama lagi mnjelma.:P jahit baju..jahit..