Monday, April 23, 2012

Misi Tahun Ini


Assalamualaikum,

Pengajaran yang kita dapat dari pengalaman tahun lepas, dimana pada bulan
Ramadhan kita masih sibuk menghabis jahitan baju sendiri dan anak-anak.

Jadi misi pada tahun ini ialah untuk membeli kain dan memulakan acara jahit-
menjahit seawal yang mungkin.

Minggu lepas sudah pun selesai membeli kain-kain untuk di buat baju kurung dan
baju melayu Syahmi.  Minggu lepas juga sudah selesai menjahit baju sekolah baru
untuk Farah dan Syirah. Jadi minggu ini cuba nak menghabiskan jahitan sepasang
baju kurung untuk kami bertiga dahulu. Baju melayu Syahmi dan baju sedondon kami
untuk tahun ini pula, plan nak potong dan jahit pada minggu ke-2 bulan Mei.

InsyaAllah bila tiba bulan Jun semuanya sudah pun selesai. Bila tiba bulan Ramadhan
nanti hanya nak tumpu pada buat kuih raya dan beribadah sahaja...insyaAllah!

Pada tahun ini juga buat pertama kalinya selepas berkahwin, kita menempah baju
kurung moden. Di mana kali terakhir kita menempah baju moden ini ialah semasa
menempah baju untuk majlis bernikah kita dulu. Mak oiii...lama bebenor yek...hik3!
Bukan tak konfiden dengan badan sendiri tetapi lebih selesa pakai baju kelambu tu...
hehe...ayat cover :P

Setahun dua selepas berkahwin kita pun dah belajar menjahit baju, selepas itu semua
baju pun jahit sendiri. Jadi sewaktu menempah baju minggu lepas, terkejut juga harga
tempahan untuk baju kurung moden ialah RM58.00 ...emm takpelah sekali ini saja nak
beralih angin. Selepas ini bolehlah belek-belek cara nyonya tu potong dan jahit baju
tu...bolehlah copy saja...huhu~

Laptop kesayanganku masih rosak...hari tu hantar repair tapi orang tu tak boleh buat
pulak. Mana pulak nak cari orang yang boleh buat... ini yang buat  hilang mood nak online... ^______~

27 comments:

eLL said...

bestnya kalau pandai menjahit...

Daddy Ziyyad said...

tak mau ambil tempahan menjahit pulak ke? buat duit tau

♥MAMASYAZA♥ said...

tapi kalo amik tempahan menjahit baju kurung, mesti dpt sambutan ramai.
kalo kat tempat akak, tempahan utk sepasang baju kurung moden lebih kurang rm35

Huda said...

best kan terer jahit kak ati..saya ni ntah bila nak belajar..saya pun dah beli kain baju raya, puasa ganti pun tak abis lagi..serik ngan tahun lepas baju raya tak siap tau..

kasihredha said...

akak pun minat menjahit
tapi xde masa

Amelia said...

Hi Ati, apa khabar? Macam lama tak jumpa? I pun ada sibuk sikit, belum sempat nak singgal pondok kwn2x.

Pandai you jahit baju sendiri? Dula I rajin sekarang sibuk main tepung kat dapur dah malas nak jahit,haha

Have a nice day. Bye

wahida said...

murah la tu kak...saya punya tailor kurung moden dia amek rm88...tapi serius sedap giler dia buat...pakai terus terletak kat badan...sbb tu saya tak kisah kalau mahal sikit tapi hasilnya sgt memuaskan hati...

saya sanggup ke seremban semata2 nak tempah baju jer ngan dia...pernah hantar tailor lain jahit, tapi hampeh...saya tetap setia ngan dia jer....nyonya tu pun dah kenal saya...hehe...

akak pun boleh buat bisnes apa dgn menjahit ni...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bagus kalau pandai menjahit..bnyk leh jimat kan..tp tula sy ni kurang kesabaran


sy biasa tempah dgn saudara je kt kampung..murah pon murah..leh tolong saudara jugak hihi (alasan malas nk menjahit letteww)

~ yus ~ said...

yus pun suka juga tempah baju kurung moden skrg, tp sini RM48 je sepasang...:)

ratusiput said...

em tahun ni ratu plan baju melayu anak2 ngan bapaknye bli siap je.baju ibu dia je antar tailor.maklumla badan comel kan...kalau bli siap slalu pakai tak sedap :)

Munnafendy said...

woaa...jahit baju sndri ke? bestnyeee takyah pening2 cari tukang jahit lain dh..buat bis kecik2 pun boleh kan?

kakchik@ella said...

Untung ati pandai menjahit. boleh jimat duit tempah sbb skrg mmg dah makin mahal, kan.

mak encik | SZ said...

salam kak ati,

saya pun dah siap2 hantar bahan baju raya ke tailor ... mesti hantar awal2 takmo berlaku lg kejadian macam tahun lepas, dia dah tak amik tempahan sbb dah penuh ... p la hantar ke tailor lain, tp mmg rasa menyesal sgt baju mmg outtt gleeerrrr... huhuhuhuhu

aNIe said...

Assalamualaikum ati.. masa dulu akak tiap2 tahun buat azam takmo jadi macam raya tahun lepas...tapi azam tinggal azam je...hahaha

gadisBunga said...

saya dulu tolong member2 jahitkan khemah utk satu projek masa matric.

last2 khemah sendiri terbarai. wuwuwuw!!!

Pok Amai-Amai said...

A`ahlah...sy tak beli kain g utk raye. Kat sini, 2 bulan sebelum raye, tempahan dah tutup. Hampeh tol!

LYAfrina said...

untungnya kalo pndai mjahit sndirikan..

lya pon bru start nk beli kain ni..tp tempah kat tailor... xpndai nk jahit.

sal said...

klu pandai menjahit, senang krn tak payah tempa yee..jimat sikit

Nur Hawa Mohd Zin said...

sejak mak dah tak jahit ni kak...awe beli baju siap jerk

diana said...

tahun ni tempah baju maisara je la..
saya tak dak mood nak berbaju raya..
(eceh!!padahal badan dah jadi mak buyung..heheheh)

asliner said...

bestnye kak..
aja kite jahit kak..
kalau rajin, postlah dekat blog..hehe

p/s:wat kurung moden mmg mahal kan..

Maya Mayana said...

maknanya akak dh kurus tu..wah sukenya..yana resign nk kurus tahun ni..haha

akak yana belajo jahit bila dh kawin esyhad dh setahun tapi laa ni dah 4 tahun tak jahit..tk tahu ingat lagi tak ..rasa keras tangan tu..nantilah teringin juga nk jahit balik...

redza said...

wahh da buat persiapan raya dah

qemaishak said...

untungnya pandai jahit..qema raya ni baru lps pantang, nampaknya beli baju siap je la..

Hanis Azla said...

bagusnya akak ni.. boleh jahit sendiri.. ada misi nak buat persiapan awal.. yg lagi best tu boleh pakai baju kurung moden raya ni.. wah.. saya ni tak lepas lagi klu nak berbaju kurung moden.. he..he.. perut ada muncitlah kak.. bukan muncit ada baby.. tp ada angin..

Aishah Jahirah said...

kat bandar baju kurung biasa pun boleh cecah RM40 sesetengah taylor tu...rasa macam beli siap lg berbaloi je...
laptop rosak apa?xleh on ke...mmg hilang mood lappy wat hal.

h4ni3 said...

kurung moden rm58 tu adalah murah k.ati!
hehe