Friday, March 30, 2012

Tonsil Yang Menyakitkan


Assalamualaikum,

Apa khabar semua. Kita ni sudah 2 hari tak sihat. Bermula malam Rabu
tonsil lama datang menyerang, kali ini paling teruk dalam tahun ini. 

Sejak tahun lepas kita sudah pandai mengelak agar tonsil tidak kerap meyerang
dengan mengambil vitamin C 1000mg setiap hari. Tetapi bulan ini selalu sangat 
lupa nak makan vitamin C tu...ke mengelak makan sebab takut selera makan banyak..huhu~
Akibatnya tonsil kali ini datang sekali dengan pakej selsema....ha...ambik kau ..ahak!
Aduhai...memang tak larat sangat nak bangun. Semua kerja jadi tergendala tetapi
sebangai suri ni mana boleh nak M.C. kan kenalah juga buat secara perlahan-lahan.

Dalam pada itu ada lagi orang yang ingatkan tonsil ini hanya sakit biasa...tak sakit
mana pun! Jadi pada mereka-meraka itu mari baca kesan-kesan dari penyakit tonsil ini

1. Sakit tekak yang teruk
2. Tidak boleh menelan atau sakit bila menelan
3. Demam yang kadang-kadang sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher
7. Berdengkur pada waktu tidur

Maklumat lebih terperinci ada dalam blog INI. Jadi pada yang kata kita ni macam 
saja buat-buat sakit tu...SILALAH FAHAM...apapun terima kasih!


Akibat banyak kali terlelap kerana makan ubat selsema...tak sedar ada Poslaju
datang....jadi pagi ini kena pergi ambil di Banting...^________^


28 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

semoga cepat sembuh :)

..::SangRatoo::.. said...

jue pon baru baik batuk..sakit² tekak...apa² pun..makan ubat eh..semoga cepat baik :)

@cu SaYaNg said...

Semoga cepat sembuh kak :)

kakcik said...

Semoga Ati akan pulih segera dengan sepenuhnya. Amin.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

moga cpt sembuh kak..

btw, kita penah tulis psl tonsil gak kat sini :)


http://www.inspirasihatcantik.com/2012/03/mencegah-radang-tonsil-dengan-i-kids.html

gadisBunga said...

org yg cakap tonsil tu tak sakit tu tak pernah kene lagi. takpe, tunggu je turn dia nanti.

get well soon kak.

Pok Amai-Amai said...

Kak, sy pnh kena tonsil nie. Demam berlanjutan. Muntah2. Tak selera makan. Tak larat nak ngadap!

Hanis Azla said...

sangat tak seleas bila tekak rasa tak sedap.. take care kak ati.. semoga cepat sembuh..

Rinna said...

Anak saya pun demam dah seminggu.. akibat tonsil yg bengkak. Demam yg bila makan ubat.. sejuk laa bila dah abis ubat panas balik badan dia.. Pas tuh batuk yg berpanjangan..kesian sampai tak lalu nak makan sebab sakit nak menelan... Skrg nie lepas bawa ke PPUM dan makan antibiotik yg kuat baru laa nampak dia lega..

Munnafendy said...

tak pernah lg kena tonsil ni..tak tau camana rasanya..tp dr pe akak tulis, mcm perit je.. =(

smoga cpt baik tau..

Acik Erna said...

assalam ati..jangan lupa ambil vt.C tu.moga cepat sembuh ye

adianiez AIDA said...

pengalaman aida sendiri. sejak kecik ada tonsil problem. but, paling teruk kena da 3 kali :-

1- telan air liur pun sakit!
2- nak baring pun sakit, ke kanan salah, ke kiri salah, telentang salah, tiarap lagi sakit! tu yg tak lena tido...
3- batuk kuat!
4- demam panas hingga pening kepala!
5- telinga tak brape dengar...
6- mata berair...

aida dpt MC 1 minggu... now, aida memang amalkan minum air suam byk. bila tekak mula rasa semacam, terus beli strepsils atau apa-apa gula-gula batuk utk kurangkan risiko sakit tekak tu...

qemaishak said...

semoga cepat sembuh kak...mmg sakit & susah nak menelan naik tonsil ni..kena makan benda2 yang sejuk & lembut.

Kakzakie said...

Kalau macam tu seksanya Ati nak makan... Habis Ati makan bubur ye... Moga cepat sembuhlah ye..

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe pernah kena kak..sampai kan doc bagi cuti lama..sbb waktu tu awe ngajar kan..takot jangkit ngan budak2

Alin Marlini said...

makan ubat Kak Atie...jgn ngelat..hehehehe

miloais milo said...

get well soon my fren!

munna said...

munna kena tonsil ni last year ka...Ya Allah sakitnya hanya tuhan yg tahu.... mmg nak makan pun susah sebab dah bengkak kat gusi tu

nabilah_2908 said...

tonsil dgn sy pun tak boleh dipisahkan...dalam setahun..pasti akan kena 2 or 3 kali..

masa sy kecik dulu..doktor pernh suggest suh buang tonsil tu..tp ayah tak nak..huhu...

tp mcm kes akak ni..agak teruk juga yer...kerap kena..kalau vitamin tu berkesan..lepas ni jgn lupa ambil selalu eh..

ala..bab selera makan tu...makan je la..nnti leh exercise balik..heeee...(^_^)

pipoq said...

tak pernah kena lagi tonsil ni..ape pun semoga kak ati cepat sembuh..

Papa Mifz said...

semoga copek sembuh yer...amin...

asliner said...

erm..
kalau dah terlelap..
memang parcel sampai pun tak perasan..hihi

Tihara said...

bahaya jugak tonsil ni yea..minta dijauhkan..kalau yang dah terkena, moga cepat sembuh..aminn

delarocha said...

banyakkan minum air kosong yea.


ps: boleh tolong 'like' sesuatu?

Izan Ishak said...

harap2 kak ati cepat sembuh ye. jgn lupa makan ubat tau kak!

sal said...

SAKIT kan..akak dpt rasakan, hari tu tengok anak hri tu sakit telinga pun dah sangat kesian apabila tonsil..moga cepat baik..amin

DrSinga said...

dah makan antibiotik lom?

mak encik | SZ said...

Semoga Allah berikan kesembuhan kepada kak Ati dgn kadar segera ...
jgn lupa makan ubat ye kak :)