Thursday, November 29, 2012

Terima Kasih!


Assalamualaikum,

Alhamdulillah syukur terhadap Allah S.W.T. Setiap kejadian yang berlaku, pasti ada hikmah
disebaliknya. Sebagai hambanya jika itu yang kita yakin, insyaAllah pasti jiwa kita akan rasa
tenang. 

Pada ketika itu jugalah baru kita kenal siapa yang sanggup membantu dan siapa yang
membenci, siapa yang sanggup bersusah payah dan siapa yang terus mendiamkan diri.
Alhamdulillah tetap rasa bersyukur, banyak sangat yang dapat kita pelajari dari kesusahan ini.

Ini antara dari doa -doa dan zikir-zikir yang kita dan anak-anak amalkan.

Doa Nabi Yunus A.S:_

"La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin"

Tiada Tuhan melainkan Engkau (Ya Allah)! Maha Suci Engkau, 
sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi bertanya khabar, kita sangat hargainya.

Kepada sahabatku Ita yang tersayang, terima kasih kerana membuat nukilan khas di blog
beliau. Tulisan Ita itu seperti luahan hati kita sendiri pula dan membuatkan kita menangis.
Minta izin untuk paparkan coretan indah beliau disini dan selebihnya bolehlah pergi ke blog
Anita.

Apabila Musibah Melanda

Assalammualaikum sahabat..moga sentiasa terhindar dari segala macam musibah dan sentiasa dilindungi Allah daripada kejahatan dunia. Amin.

Sekadar berkongsi.

"Apa sangatlah ujian yang aku alami ini jika nak dibandingkan dengan orang lain yang lebih hebat dugaannya". Itulah realiti dan sebagai motivasi untuk kekuatan diri.

Memang hidup ini tidak akan pernah sunyi daripada setiap dugaan dan ujian. Pernah satu ketika disaat ditimpa musibah, hati sentiasa rasa resah gelisah, hidup menjadi tidak tenang tanpa panduan.

Kekadang membuat sesuatu pekerjaan tidak menjadi. Fikiran sasau tidak tentu arah seperti berada di lautan dalam tanpa pertolongan.

Lalu kita terduduk, mengeluh kepada Allah, memohon agar dihilangkan dugaan, barulah kita ingat di mana Allah pada masa itu.

Adakah ini satu penyeksaan atau ujian daripada Allah? Perkara sebegini pasti bermain di dalam fikiran termasuklah diri saya sendiri.

Sebenarnya kita tidak tahu bahawa Allah amat sayang kepada kita, sebab itu Allah datangkan kepada kita dengan pelbagai ujian dan musibah, kerana Allah tahu kita adalah hamba yang mampu mnghadapi ujianNya. Sebaliknya, Allah tidak akan menguji kita jika kita hamba yang tidak mampu.

Allah berfirman:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya."
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 286)

Apabila kita ditimpa musibah, carilah Allah. Mengadu dan menangislah, kerana ia akan memberikan kelegaan pada jiwa.

 Allah berfirman,
"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: ‘Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali’."
(Surah Al Baqarah 2: Ayat 156)
Apa yang boleh saya katakan, sebagai umat Islam, seharusnya kita yakin sesungguhnya setiap cabaran dan ujian hidup itu adalah bukti kasih sayang Allah terhadap kita. Wallahuaalam.



Jika kita sentiasa mengadu masalah kepada manusia, pasti satu hari orang 
itu akan bosan. Mengadulah kepada Allah yang Maha mendengar lagi Maha
mengasihani pasti jiwa kita bertambah tenang. Terima kasih Allah, Alhamdulillah!

Thursday, September 27, 2012

Gathering Blogger Raya 2012


Assalamualaikum,

Semangat nak menulis sambil menayang gambar-gambar ceria sewaktu majlis Gathering 
Blogger Raya pada Ahad yang lepas tidak dapat dilaksanakan. Punca, laptop kesayangan 
kita rosak buat kali kedua. Notebook yang comel ni tak reti pula nak up load gambar.

Apapun majlis gathering yang kali ketiga pernah kita hadiri. Berlangsung dengan penuh
kecerian dan kemesraan, bagaikan satu keluarga yang besar.. sayang semuanya! Makanan
juga meriah, tetapi kali ini lebih meriah dengan berjenis-jenis kek. Sehinggakan kita sendiri
pun hanya sempat rasa kek secret recipe Pak Ngah saje...hik3

Sebelum bergembira, terjadi juga kejadian sesat bagai nak rak pada kami sekeluarga.
Tak habis-habis dengan sesat sajelah kamu ni Ati ...huhu~
Hampir 1 jam, berpusing-pusing sekitar Bangi saja. Almaklum sajalah kami hanya tahu jalan-jalan
sekitar KLIA, Banting dan  Putrajaya saja. Akibatnya bila sampai saja dirumah Datokami suami dan
isteri mengalami sakit kepala yang amat sehinggakan mood nak bersembang dengan lebih mesra
sudah kelaut jadinya. Maaf ye pada teman-teman yang nampak kita ataupun hubby macam kurang 
mesra saja. Balik saja dari sana, terus kami pergi cari kedai dan beli padanadol ActiFast...hehe   

Terima kasih kepada tuan rumah, Dato LF dan isteri yang baik dan sporting sekali. Kepada orang
kuat majlis, Kakcik, Kak Azie, Ayu dan Acu juga pada sahabat-sahabat yang hadir ada juga 
yang tak sempat kita kenal tapi nanti kita akan pergi cari blog-blog mereka berpandukan senarai 
yang ada didalam blog kakcik. Semoga ukhwah yang terbina ini berpanjangan selamanya.


Yang penting sekali bukan tapau makanan ye (adalah kisah yg terhangat di pasaran..hehe..)
Laptop dah ok nanti... kita tempek gambar-gambar gathering ok ... ^_______^ 

Friday, September 21, 2012

Gundah Gulana!


Assalamualaikum,


Bila perasaan sedang gundah gulana, mood ceria nak menulis pun terus hilang.
Yang ada...hanyalah mood nak menulis yang bukan-bukan. Jadi dari merepek menulis
ntah apa-apa, baik sejukkan hati sendiri dulu....betul tak?


Apa-apa pun tak sabar menanti hari Ahad ini, berjumpa dengan semua sahabat yang 
sudah lama tak berjumpa dan juga berkenalan dengan sahabat yang baru pula. Acara ini
juga untuk menceriakan semula hati akak ni ...heee~



Mari meriahkan Gathering Blogger Raya 2012, maklumat lanjut di sini & sini ^______^

Friday, September 14, 2012

Kisah Sesat Di Seremban


Assalamualaikum,

Baru hari ini berkesempatan masuk. Sejak dari hari Isnin di serang penyakit open house
iaitu ceri beri... aduhai seksanya...padan muka tu kan, makan banyak lagi...hihi~

Walau terlambat, tetap nak tulis di sini al-kisah Sabtu lepas untuk kenangan diri sendiri.
Kisah bagaimana kami sekeluarga berusaha mencari rumah Kak Erna di Seremban dengan 
hanya berpandukan map nan secuit. Kak Erna sudah pesan ,sampai tol Senawang talifon
nanti suami akak datang ambil. Tapi hubby kita pula kata jangan menyusahkan, kita cuba 
cari sendiri dulu.

Akhirnya kami tersalah jalan juga dalam waktu hujan susah nak cari jalan...alasan baik tak...hik3
Terpaksa juga talifon Kak Erna, katanya tunggu situ nanti suami akak datang tau. Terperanjat
kami, bila tengok suami Kak Erna datang dengan menaiki motor dalam hujan. Semata-mata
nak tunjuk jalan ke rumahnya. Dalam kereta kami tak habis bercakap...aduhai kita dah
susahkan orang ni! Rasa bersalah sangat-sangat.

Bila sampai di rumah Kak Erna cakap, memang suami dia macam itu. Kalau orang datang
rumah, dia akan suruh orang tu tunggu dan dia akan datang dengan motor. Aduhai...memang 
baik sangat dan juga ramah suami Kak Erna ni. Berbesar hati kami dapat datang ke rumah 
Kak Erna dan dijamu pula dengan makanan yang enak belaka.



Banyak sangat makanan yang Kak Erna masak. Masakan nogori memang kita suka,
semuanya sedap-sedap.

 

Kita tak suka sangat kuah kacang, kalau hari raya tak makan pun tak kisah. Tapi kuah kacang
Kak Erna ini, kuah kacang yang paling sedap pernah kita makan...terus belajar dengan Kak Erna ...hehe~



Banyak tempat cantik di rumah Kak Erna ni, bawah meja juga Syahmi suka posing.
Panik semua orang Syahmi suka main luar rumah Kak Erna yang sibuk dengan kereta.

 
   
Kak Erna ni sangat handal memasak dan tak lokek pula kongsi resepi. Kita juga dapat
berkenalan dengan 2 lagi blogger.


Ada banyak lagi undangan open house tapi yang paling di nanti Gathering Bloggers
Edisi Raya 2012. InsyaAllah, jika tiada aral...jumpa semua di rumah Dato'....^____^

Saturday, September 8, 2012

Sabtu Kami


Assalamualaikum,

Hari yang sibuk...

Tengahari ada jemputan kenduri kahwin

Petang pula ada jemputan di Seremban, teruja nak pergi rumah orang tu tau dan semoga 
senang nak jumpa rumah. Maklumlah tak biasa dengan bandar Seremban..hihi

Ingatkan dah selesai aturcara untuk hari ini.  Terima pula sms dari jiran, jemput datang 
beraya kat rumah dia lepas Isyak hari ini. 

Penuh sudah acara untuk hari ini, bolehlah akak gantung periuk...hehe~



Mula esok ...bolehlah start berdiet....iyolah tu ...hik3 ^________~

Friday, September 7, 2012

Setahun Hanya Sekali


Assalamualaikum,

Apa khabar sahabat-sahabat yang di rindui. Kita baru saja pulih dari sakit belakang,
orang perempuan ni kalau tersilap buat kerja sikit mesti senang dapat penyakit inikan.

Tapi dalam sakit ini pun sempat buat rumah terbuka kecil-kecilan untuk jiran-jiran. Majlis ini 
adalah acara wajib buat kami jiran-jiran berdekatan yang hanya di adakan setahun sekali saja. 
Terima kasih buat hubby yang sanggup ambil cuti kerana nak tolong mummy, kalau tak memang
susah nak buat rumah terbuka kalau sorang diri nak buat semua kerja. 



2 Hidangan yang simple saja sebab majlis dibuat pada hari biasa dan diwaktu waktu malam . 
Mana larat nak makan hidangan yang berat selepas penat balik dari kerja.




Pada majlis macam inilah baru dapat beramah mesra kerana jika hari biasa susah nak 
berjumpa yang dapat jumpa hanyalah rumah dan kereta masing-masing saja...hihi


Walaupun sedikit sukar  nak melayan tetamu dari 7 buah rumah serentak tapi kita sangat
berbesar hati kerana ada jiran yang tak pernah datang sudi juga hadir....happy sangat!




Masa inilah baru perasan yang anak-anak masing-masing dah besar panjang...dulu-dulu
masih budak-budak je naik basikal kesana-sini... hik3



Hero cecik yang masih sibuk tergilakan dengan kucing ... kemana pun...alahai anak mummy!


Malam ini dan esok ada rumah terbuka lagi....bilalah nak mula berdiet ni...huhu~ ^________~

Wednesday, August 29, 2012

Kenangan Beraya Dirumah Chef Wan


Assalamualaikum,

Oleh kerana kami tak dapat nak beraya sakan tahun ini, maka teringatlah kembali betapa
seronoknya beraya di rumah Chef Wan di Sungai Koyan, Raub.



Chef Wan yang sangat baik dan ramah. Mulut pun tak berhenti...pot..pet..pot..pet...hik3




Makanan yang di hidangkan 1st class, sedap-sedap belaka. Pinggan pun pakai yang kaca dan 
cantik...no guna pinggan plastik okey. Cantikkan rumah Chef Wan! nak pergi ceruk mana 
dalam rumah ini, pun dia tak kisah.


Bila layanan di berikan seikhlas hati, akan kita kenang selamanya...tak gitu..^________~

Tuesday, August 28, 2012

Tergilakan Kucing


Assalamualaikum,

Sejak pulang dari Johor Baharu bulan Ramadhan yang lepas, Syahmi mula sibuk merayu 
nak pelihara kucing. Semasa tinggal di JB, kami menumpang di rumah adik dan mereka
ada memelihara kucing yang comel dan manja. Sehingga tidur pun dalam bilik yang ada aircond.


Syahmi dengan kezennya abang Alif dan Idan dan itu kucing manja yang namanya macam
retis, Juliana....hik3



Syirah dan Idan. Sampaikan kucing yang comot diluar rumah ini pun, Syahmi nak kidnap
masuk kereta bila dah nak balik rumah...huhu~


Beraya rumah Pak Long pun ada kucing juga, apalagi kerja Syahmi kejar kucing-kucing 
dalam rumah Pak Long saja...

 

Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi, semasa mummy dan papa muda dulu pun sangat
suka dan ada pelihara beberapa ekor kucing. 

Tapi sori my laling Syahmi....kena tunggu sampai sekolah dan reti macamana nak jaga
kucing dulu! Sebab Syahmi tak pandai lagi,sekejap dia pegang kat leher, sekejap dia 
tarik ekor dan asyik nak gendong kucing tu aje. Mahu mati kucing tu sebelum waktunya...huhu~ 


Hujan saja dari pagi tadi.... ^_______^

Monday, August 27, 2012

Syawal Ke-8..Baru Dapat Beraya!


Assalamualaikum,

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua sahabat!

Raya tahun ini hubby bertugas sehingga raya ke-7. Kami hanya beraya disini
sambil jadi 'jaga' untuk jalan di kawasan perumahan yang sunyi sepi ni...hihi~


Syahmi di raya pertama

Hanya Hari Raya pertama saja keluar untuk bawa mak ke kubur arwah nenek 
di Sungai Tua, Selangor. Lepas itu pergi ke rumah sepupu di Batu Caves ...
tak ada rumah kemudian ke rumah bapa saudara di Sungai Pusu pun tak ada rumah.
Selalunya raya pertama mesti mereka ada di rumah...haru betui...huhu~ 

Tapi tidak menjadi masalah kerana yang penting kami sekeluarga ada bersama-sama.
Itu lebih bermakna di Hari Raya bagi kita. Siaran TV pun semuanya best-best belaka 
dan tak sedar pun hari cepat berlalu dan tiba hari Syawal ke-8 baru kami pulun beraya
sakan kerana hubby bercuti....hik3



Tradisi memohon ampun dan maaf adalah antara acara yang dinanti kerana semuanya
kena lafaz maaf yang panjang lebar dan lepas tu dapat duit raya...mummy pun dapat juga..hik3

 
 
Kalau kami beraya di kampung, acara ini akan dibuat selepas pulang ke rumah nanti.
Maklumlah anak ramai nak tunggu giliran lambat nak habis satu pusingan ni...hihi~


Kering idea nak karang cerita bila dah lama tak buat n3 ni...huhu ^____~

Monday, August 6, 2012

Semoga Ayahanda Segera Pulih...AMIN!


Assalamualaikum,

Keluarga kami ditimpa musibah. Ayahanda yang kami kasihi kemalangan. Baru 
2 minggu lepas ayah datang berkunjung dan kita ada menulis tentang Ayah disini.

Ketika menerima berita, kita sedang menyiapkan juadah untuk berbuka dan cuba
bertenang dengan solat terlebih dahulu. Tetapi selepas itu perasaan dan fikiran jadi 
tak tenang. Macam-macam bermain didalam fikiran sementara menunggu Hubby
pulang dari tempat kerja.

Selepas berbuka dan solat Maghrib kami pun bertolak ke Johor Bharu. Walaupun
tidak pernah sampai ke negeri Johor, kami sekeluarga tawakal sahaja. Lewat tengah
malam, alhamdulillah kami selamat sampai dan berada di sana sehingga hari Jumaat.

Keadaan Ayahanda sangat teruk, kaki kiri di beri pilihan samaada di potong atau 
di masukkan besi, seluruh badan membengkak, bahu sebelah kanan retak dan dikepala
juga ada kecederaan. Kerana Ayahanda warga Singapura, adik beradik mengambil 
keputusan untuk menghantar Ayahanda ke hospital Singapura untuk rawatan lanjut.

Semoga Ayahanda terus kuat semangat dan segera pulih....AMIN! Kita belum dapat
ke Singapura lagi kerana masalah pasport yang hilang bertahun dahulu sedikit sukar
untuk di ganti tetapi dengar sekarang sudah mudah. Harapan semuanya akan 
dipermudahkan dan dapatlah kita ke Singapura.

Wednesday, August 1, 2012

Buffet Ifftar di Saba...Murah Dan Makan Sampai Terduduk!


Assalamualaikum,

Ini tempat yang kita pilih untuk ifftar pada hari jadi baru ini. Bila bulan Ramadhan 
Saba Restoran hanya menyediakan buffet, jadi terpaksalah makan buffet. Sebenarnya
tak suka buffet sebab bukan mampu nak makan banyakkan. Tapi sebab sudah teringin
sangat, hubby kata tak apalah...birthday setahun sekali saja.

Tapi jangan risau harga buffet sini  lebih murah dari buffet di tempat lain. Jika anak 
anda 10 tahun dan ke bawah, semuanya percuma....bestkan!


Harga kanak-kanak hanya RM18 sehingga usia 17 tahun tetap kanak-kanak...suka tak!
 


Kita punya...oiii buruk lantak kamu Ati...tak pe sesekali je...hihi~

 

Kuih-muih arab....manis belaka, yang 3 segi ni macam samosa tapi inti daging
sepenuhnya...sedap!

 

Sup ayam, setakat ini perut dah tak boleh di isi lagi. Sebenarnya kami ni memang
tak sesuai makan buffet. Badan saja nampak besar tapi perut boleh isi sikit je...hik3

Alhamdulillah...kami tak membazir pun mana yang tak habis makan tu kami bungkus
sikit, dapat makan waktu sahur...sayang pula terbuang. Tapi ada orang lain yang lagi
selamba, mereka siap minta plastik untuk bungkus lauk yang terlebih....hehe~

Monday, July 30, 2012

30.07.12


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, di panjangkan usia untuk bertemu sekali lagi tarikh 30hb Julai pada tahun
2012 yang istimewanya jatuh pada bulan Ramdhan yang mulia sekali.

Tiada apa yang mengembirakan hati kita selain dapat bersama dengan insan-insan
yang tersayang. Walaupun Along dan Angah hanya dapat menghubungi melalui talifon tepat 
jam 12 malam tadi, sudah buat hati kita happy.

Terima kasih pada sahabat-sahabat yang membuat ucapan selamat di FB, hanya Allah
yang membalas semua doa kalian. 

Doa yang kita sering pohon padanya ialah untuk menjadi untuk menjadi isteri, ibu, anak dan 
insan yang lebih baik dari sebelum ini. Terutama dalam ilmu agama, almaklumlah umur 
semakin menaik dan naik...hihi



Malam tadi hubby belikan kek dan insyaAllah berbuka puasa hari ini hubby nak belanja
makan di luar di tempat yang kita sendiri request. 1st time dapat berbuka di luar, teruja tau!
Alhamdulillah ...bertambah murahlah rezeki suamiku...hik3


RAHSIA BULAN KELAHIRAN - JULAI
  • Sangat suka didamping.
  • Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
  • Agak pendiam kecuali dirangsang.
  • Ada harga dan maruah diri.
  • Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
  • Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
  • Sangat menjaga hati orang lain.
  • Sangat peramah.
  • Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
  • Berjiwa sentimental.
  • Jarang berdendam.
  • Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
  • Tidak suka benda remeh-temeh.
  • Membimbing cara fizikal dan mental.
  • Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
  • Layanan yang serupa terhadap semua orang.
  • Tinggi daya simpati.
  • Pemerhatian yang tajam.
  • Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
  • Mudah dan rajin belajar.
  • Suka muhasabah diri.
  • Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
  • Suka mendiamkan diri.
  • Suka duduk di rumah.
  • Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
  • Tidak agresif kecuali terpaksa.
  • Lemah dari segi kesihatan perut.
  • Mudah gemuk kalau tak kawal diet.( betui sangat..haha~)
  • Minta disayangi.
  • Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
  • Terlalu mengambil berat.
  • Rajin dalam membuat kerja

Friday, July 27, 2012

Tetamu Tengah Malam


Assalamualaikum,

Kabare semuanya...? Waras...bagus-bagus...hihi~ 

Salam Ramadhan buat semua. Sudah masuk 7 hari umat Islam berpuasa, sekejap
saja masa berlalukan. Sedar-sedar sudah 2 minggu tak online.

Bila tiba bulan Ramadhan, kalau boleh hari pertama tu nak sangat berbuka bersama-sama
semua ahli keluarga. Pada hari pertama dan kedua, dapatlah kami semua berbuka bersama kecuali
Angah. Dalam hati berkata-kata ....kan best kalau ada orang tua kita juga, mesti lagi meriah.

Tiba-tiba pula ketika sedang berehat pada pukul 10.30 malam. Ayah talifon, mengatakan 
yang dia ada di sekitar bandar Nilai. InsyaAllah akan singgah jika sempat.


Hampir 12 malam baru tiba, setelah salah jalan beberapa kali. Rupanya meneman jirannya 
menghantar anak pulang ke Politeknik. 




Inilah Pak Masrif yang suka buat plan last minit...macam anak dia ni juga...hihi~
Sejak sudah beli rumah di Malaysia iaitu di Kulai, Johor. Ayah kerap bertandang ke rumah 
anak-anak, walaupun sekejap kadang tu bermalam, kadang tu balik hari saja. Macam 
malam ini, hanya datang minum, makan dan bersembang lepas tu dia baliklah. Macam 
dekat saja Kulai tu dengan KLIA ni, di buatnya...huhu~



Ini pula rupa terbaru hero kita. Punca nak sangat main lawan-lawan dengan Farah. Tak sedar
diri tu kecik...akibatnya dapat pangkat baru. Sempat hilang sebelum Raya ke tidak, ntahlah Syahmi 
cayang bucuk kita ni ....hik3 


Azatie ... kita dah dapat gift tu...terima kasih daun keladi ye...
nanti2 kita buat n3 ok ^______~
 

Wednesday, July 11, 2012

Tutup Kedai!


Assalamualaikum,

Apa khabar semua. Lama bercuti...mood M pun mula bertandang...hihi~

Selepas menyelesaikan 7 pasang baju kami anak beranak. Ada lagi sikit baju 
orang lain yang harus di selesaikan tapi bila tinggal lagi 2 pasang saja. Mula banyak
dugaan nak selesaikan cepat tu datang...tak cukup kainlah...benang yang di jahit 
di leher tak sesuailah...butang yang siap ditempah dan dijahit tercabut pulalah.
Semuanya membuatkan kerja yang senang jadi susah....geram betui!



2 baju orang ini ...banyak ragamnya ada yang terlalu licin. Alhamdulillah selesai juga.

 

Kedai kita pun dengan rasminya di tutup dari sebarang tempahan baju. Tengok tu sudah 
kemas tersusun...bagi kitalah. Kalau tidak, tunggang langgang dengan kain-kain dan benang...hik3.
Selepas ini nak relek dan nak banyakkan beramal di bulan Ramadhan nanti...insyaAllah.



7 Julai pula hari lahir hubby. Selalunya sehari sebelum dah sibuk buat kek tetapi disebabkan
kepenatan menjahit pagi itu baru nak bakar kek.

  

Hasilnya pun buyuk ajo...macam orang tak ikhlas saja ye papa... ampun ye laling!
Niat di hati nak hadiahkan papa buku yang macam kak zakie hadiahkan pada suaminya.
'Indahnya Hidup Bersyariat'. Malangnya cari di kedai Popular, kata mereka belum
sampai lagi.


Sementara menunggu buku itu. Papa kata nak buku atas ni dulu dan yang belakang tu 
kita yang saja nak belikan. Sudah tua ni hanya nak perbaiki mana yang kurang dan belajar
ilmu sebanyak yang mungkin.


Mood M melanda...bukan malas tau tapi Mengemas...hehe... ^_______~

Friday, June 29, 2012

Mulut Burung...


Assalamualaikum,

Sepanjang pagi di sekolah mengambil kad laporan 2 anak dara. Seperti biasa, ibu
dan bapa kena beratur panjang untuk menunggu giliran jumpa cikgu. Ada yang bercakap
panjang lebar ...ntah apa masalah negara yang di bincang...tak tahu ler. Terdengar seorang
abang polis yang tengah menunggu gilirin mula bercakap...

kalau saya ambil je report card tu ...tak nak cakap panjang-panjang!

Jadi bila tiba masa kita...apa lagi, cakap serba sedikit saja, salam dan keluar.

Tapi bila pergi ke kelas Farah. Bila cikgu kelas tahu ini mak Farah terus dia pangil Farah
mesti duduk sekali ada banyak perkara nak di bincangkan. Paling utama sekali ialah si Farah
yang suka bercakap selain prestasi pelajaran turun sedikit. 

sayang tau ...dia antara pelajar harapan ...kokurikulum dah bagus..itu bonus! kata cikgu

Bagus juga jumpa guru-guru yang perihatin macam ini. Walaupun sudah berasap juga vontot
duduk di hadapan depan guru kelas dan guru sains. Maaflah para ibu bapa yang lama menunggu, kelat saja muka masing-masing tu.

Pasal mulut Farah tu apa nak buat ye...Masa mengandungkan dia, kita cukup menyampah rakan 
ofis yang mulut becok. 2 minggu sebelum bersalin pula burung datang buat sarang dalam dapur rumah...huhu~

 nantilah Farah ye...mummy belum ada mood nak 'cakap panjang lebar' lagi....



Kelakar dgn hubby smlm...masa nak berbuka ajak makan sekali ...katanya
kenyang lagi... sekali lihat mummy hidang ayam masak lemak dan sambal
tumis sotong ...terus ambil pinggan nak makan...hehe ^______^ 

Wednesday, June 27, 2012

WW: Candid!


Assalamualikum,


Apa yang papa buat ...








Syahmi mesti nak copy n paste...hik3  ^_________~
 

Tuesday, June 26, 2012

Suri Rumah Memang Takde Kerja!


Assalamualaikum,

Tertarik dengan cerita dari blog Mak Encik minggu lepas. Nak kongsi disini sebab rasa macam 
lawak sewel saja En. Zainal ni dan gatal rasanya tangan ni nak ulas serba sedikit. 
Baca dululah ye....

*************************

Suatu hari seorang lelaki bernama Zainal bertemu dengan seorang kaunselor. Tujuan utama pertemuan tersebut adalah untuk menceritakan masalah yang dihadapinya. Menurut Zainal sejak kebelakangan ini, isterinya Halimah kurang melayaninya. Halimah seperti sudah tawar hati dengannya. Menurut Zainal selama ini isterinya tidak bekerja. Hanya dirinya sahaja yang berkerja.
Zainal sedikit kecewa dengan sikap Halimah kerana merasakan Halimah tidak pernah menghargai dirinya yang selama ini penat bekerja. Beliau merasakan yang Halimah punya banyak masa untuk berehat dan tidak mempunyai sebarang tekanan seperti dirinya yang lebih sarat dengan beban kerja.

Kaunselor     : Apakah pekerjaan Encik Zainal?
Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.
Kaunselor     : Halimah pula?
Encik Zainal : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja.
Kaunselor     : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?
Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja.
Kaunselor     : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan??
Encik Zainal : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi.
Kaunselor     : Anak-anak encik Zainal ke sekolah bagaimana??
Encik Zainal : Halimah yang hantar sebab dia tidak bekerja.
Kaunselor     : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa?
Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimah
kan tak bekerja.
Kaunselor     : Petang hari selepas Encik Zainal balik rumah, apa yang Encik Zainal lakukan?
Encik Zainal : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.
Kaunselor     : Apa Halimah buat?
Encik Zainal : Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit.
Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia tidak bekerja.

*********************************

Rasanya bukan hanya segelintir lelaki saja yang kadang fikir gitu. Ada juga 'orang lain' yang
kata surirumah ni macam takde kerja saja kat rumah. Tapi percayalah selagi duduk di rumah,
celik saja mata sehinggalah waktu nak tidur malam nanti ....kerja tak pernah habis!

Paling kita hormat kepada seorang Dr. Pakar Tangan di Hospital Serdang yang mengatakan
Surirumah adalah kerja yang paling susah dalam dunia! Cayalah Prof. Mano!



Sedang mencari resepi2 kek yang best untuk birthday papa next week...ada sesiapa 
nak kongsi resepi dgn kita ....?? ^_________~

Monday, June 25, 2012

Ahad Kami...


Assalamualaikum,


Biasanya di waktu pagi, jika kami berlima ada di rumah. Air tidak boleh buat seteko kerana
masing-masing suka minum air yang berlainan. Semua guna mug kecuali hero bucuk Syahmi tu...hehe  





Setelah berkali-kali hujung minggu sibuk keluar memenuhi jemputan. Ahad semalam 
kami mengerjakan kawasan luar rumah. Dari pagi sampai 3.00 petang tak sedarkan 
diri di luar....



Sebenarnya kita yang mula dulu sibuk membersihkan kabinet kasut dan membuang
kasut-kasut yang buruk tapi sayang nak buang...makin besar kabinet makin tak muat 
pula....geram..hihi~
Lepas itu ada pula orang yang mood rajin membawa keluar semua tin-tin cat yang ada 
dibelakang rumah. Rupanya nak kikis dan cat semua pagar dan dinding di luar rumah
yang dah tercabut tu. berseri-seri pula!



Itu buah hati kita yang terlebih rajin. Mengecat semasa matahari terpacak...sampai merah 
muka tu...hik3



Hutang sudah selesai ye....
Itu kata-kata papa, setelah beli coklat yang betul. 

Ini baru betul coklat kegemaran mummy!
Sebabnya minggu lepas papa tersalah beli coklat jenama lain...hehe~

Best juga melepak di rumah dan mengemas-gemas. Cepat rasanya masa berlalu.


Hari ini ...adehhh...sakit kat pinggang sebab mengemas tak ingat semalam...
nampak sangat jarang2 bersenamkan...huhu ^______^

Thursday, June 21, 2012

Serik Sudah!


Assalamualaikum,

Kenangan suka menangguh kerja jahit menjahit menjelang Hari Raya tahun 2008, telah
membuatkan kita serik. Akibat lambat memulakan menjahit baju raya pada tahun itu 
sehingga masuk ke bulan Ramadhan, sudah banyak kerja lain pula yang menanti. Akhirnya 
pada malam raya baju-baju yang sudah siap dan sepatutnya di sembat dengan tangan. 
Semuanya kita pulun dengan mesin jahit saja...hihi~

Alhamdulillah, belajar dari pengalaman tersebut. Setiap tahun selepas itu, 2 atau 3 bulan 
sebelum Ramadhan kain sudah siap di beli. Jahitan pun bermula sedikit demi sedikit kerana
selalu saja ada halangan. Ada kendurilah, nak kena balik kampunglah, nak jalan-jalanlah dan 
macam-macam lagi. Memang kena buat dateline kalau tak terbabaslah jadinya.

Tahun ini dateline terlebih 21 hari tetapi tetap lega sebab sudah siap sepenuhnya sebelum
Ramadhan menjelang. Mana tak terlambatnya, tahun ini mengada-ngada nak cuba berfesyen
sikit kunun. Untuk 2 anak dara, baju kurung pesak gantung dan kain kipas belakang. Kita pula,
baju kurung pesak pahang dan kain kipas belakang bersama lagi 3 pasang baju kurung biasa. 
Syahmi seperti biasa baju melayu johor saja, selesa sikit untuk budak.



Tinggal lagi 2 pasang baju orang dan selepas itu bolehlah kita mengemas rumah yang 
sudah sakit mato memandang...huhu~ ^______~

Wednesday, June 20, 2012

Majlis Kahwin di UIAM


Assalamualaikum,

Ini adalah majlis perkahwinan yang terakhir dalam list yang kami dapat sepanjang cuti
dan seminggu lepas buka sekolah. Mulanya malas nak pergi sebab sudah 2 minggu kami
asyik berulang ke KL untuk hadiri majlis walimatul urus. Tetapi di sebabkan majlis dibuat
di dalam Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Sebab tak pernah masuk dan juga sebab
nak beri sedikit motivasi pada anak dara kita, Farah. Gagahkan diri juga turun ke KL lagi.

Rupanya dewan di dalam UIAM ini juga di buka untuk sewaan sebarang majlis dari
pihak luar. 



Sebelum masuk dewan tu, Syahmi dah lari pusing keliling padang ni beberapa
kali tau...cantiklah UIAM nih!
 

Dewan ini sangatlah besar dan nampak grand sangat. Banyak meja yang di sediakan
 

Meja untuk VIP dan pelamin ...banyak bunga sakura...pink semuanya!
 

Pintu gerbang keluar...cantik sangat hiasannya...Syirah suka!
 

Farah teruja bergambar depan dewan tempat budak2 U buat persembahan
 

Ini kita punya...sedap-sedap makanannya dan dihias dalam buffet yang grand!
Tetapi sayang seribu sayang....bukan salah tuan rumah tetapi lebih kepada salah
dan kecuaian pihak kateringlah!

Boleh agak tak berapa sewa dewan yang nampak grand ini....?


Harga nya pun...wow!! boleh buat bayar kateringlah untuk 700 orang  ...^_____^

WW: Seni Tersembunyi


Assalamualaikum,






Setelah puas di sental...huwaaa~



2 hari perut kami sekeluarga meragam...akibat makan kenduri...nasib badan..^_____~

Thursday, June 14, 2012

Tahi Punya Kucing!!


Assalamualaikum,

Masalah sampah semalam telah pun selesai, dengan segera kontraktor sampah
datang selepas hubby talifon bos mereka. Tinggallah bau-bauan yang harus kita 
kerjakan sehingga hilang segala haruman itu.

Masalahnya sampai ke petang bau yang seakan-akan tahi kucing masih menusuk 
ke hidung. Tidak puas hati, kita pun buatlah tour sekitar laman nan secuit depan rumah 
tu...akhirnya terjumpalah selambak tahi kucing di dalam pasu kita. Maka terkeluarlah
perkataan...

cit!! tahi punya kucing!!




Ntah siapa punya kucing yang melepas hajat kat pasu cun kita ni...boleh pulak
kucing tu hulur vontot dia kat dalam pasu kita...tak ada kerja betui...!! Padahal
melambak tanah kat luar sana....haru betul...huhu~






Hari ini kita rasa happy dan lega sangat...Alhamdulillah...harap semuanya
selesai dengan mudah. Thanks papa sayang!  ^_________^


 

Wednesday, June 13, 2012

Sampah!


Assalamualaikum,

Nampaknya makin hari makin menjadi-jadi. Selepas tukar kotraktor sampah 
yang baru. Semua jadi kelam kabut, hari dan waktu jadual pengambilan sampah 
sudah bertukar. Sudah lebih 5 tahun biasa dengan hari Isnin, Rabu dan Jumaat. 
Mereka tukar pula hari Selasa, Khamis dan Sabtu. Kadang datang pagi kadang 
datang petang...suka hati mereka sahaja!

Baru beroperasi sebulan, sekarang sudah seminggu tak datang. Bayangkan berapa
banyak sampah sudah terkumpul...sampaikan tong sampah pun sudah termuntah.
Siapalah yang bertanggung jawab perihal kontrak sampah agaknya...



Sudahlah jalan raya macam jerawat batu, lori curi pasir ligat beroperasi 
dimalam hari...nasib badan tinggal di daerah ini...^_____~

WW: Almari Siti Nurhaliza...Meriah!


Assalamualaikum,






Sebahagian saja kot.... ^_______~

Tuesday, June 12, 2012

Seronok Sangat ke Pergi Melawat Istana Negara...


Assalamualaikum,

Sana sini semua sibuk nak pergi melawat Istana Negara lama tu...seronok sangat ke?



Mahu tak seronok...dapat bergambar dari dalam pagar di mana
selama ini hanya dapat bergambar kat luar sana sebelah kuda saja...hik3



Dapat bergambar ala-ala lepas dapat anugerah...seronok apa...hihi~



Lepas bebas ke sana sini ...buat dan berangan macam rumah sendiri saja...sebelum ni 
nak masuk pun tak boleh...hehe~



 yang kita minat...





yang hubby minat...



yang Syahmi suka... comel kucing istana ni!


Hangat betui lani kan....habis semua pokok bunga kering kontang kalau 
tak disiram air setiap hari ...