Thursday, December 1, 2011

Daun Yang Paling Susah Nak Kenal

Assalamualaikum,

Selamat Pagi.

Dalam banyak-banyak sayur atau senang kata daun, daun suplah yang
sering kita terkeliru. Pernah sekali kita terbeli daun ketumbar yang serupa
bentuk tapi tak sama rasa dan baunya. Itu akibat bukan kaki masuk dapur 
selalu dan jarang guna daun tu semua.

Sebenarnya kita ni jarang sangat  pergi kedai, selalunya hubby yang belikan. 
Kalau dah terdesak sangat barulah keluar cari sayur. Semalam semasa di kedai
nak beli sayur. Dalam masa seminit ada 2 orang tanyakan kita mana 1 daun sup.

Orang bujang: kak ...nak tanya mana satu daun sup yang letak dalam sup tu?

Kita petik dan bau dulu, baru berani nak tunjuk. Segan pula kalau tersalah... 

Budak lelaki : cik... daun sup yang mana ye?

Kita dengan konfiden tunjuk daun sup. Lepas tu kita tengok budak ni dok petik
sehelai saje daun sup tu sambil tengok tulisan dalam kertas. Cepat-cepat kita 
tanya..

"dik...nak beli berapa ni?"

"mak pesan setangkai"  budak tu kata sambil baca kertas

"laa...dik ni sehelai lah, setangkai tu semua sekali tu" tergelak kita 

"terima kasih cik!"

tengok tu, ini baru sekejap saje kat kedai kalau 1 hari. Harus beratur orang
nak tanya, mana 1 daun sup...huhu..


Sekejap lagi nak keluar temujanji Syahmi di Hospital Putrajaya...
balik nanti baru kita  bw...^_______^

26 comments:

Eye_nee said...

Akk pon sama jugak T..ada jugak tersalah beli daun ketumbar tu...rupa lebih kurang jer yg kita ni pulak bukan pakar menegenali...

Huda said...

Saya selalu guna daun sup..Tapi mmg pun rupa dia serupa kan..Suami kita selalu gak tersilap, memang kita ajar kena bau dulu..

qemaishak said...

mmg lebih kurang gak, qema pun kalau beli mesti bau dulu hehe

makdara TERdiva said...

dulu kita x suka daun ketumbar sbb macam bau lipas..haha!

Queen said...

hahaha..saya sampai sekang kene bau dulu... takut tersalah...
tapi daun ketumbar die kecik2 sikit..daun sup besar2...nowadays daun sup dah kurang beraroma..lagi susauh nak identify..kembung2 perut menghidu..hahahha..dah mcm hape dah.. =p

kakcik said...

Kakcik ada pengalaman sekali - seorang lelaki bertanyakan daun ketumbar. Nasib baik masa tu, kakcik pun dah kenal daun tu. Kalau tak, malu juga. ;-)

~ yus ~ said...

yus pun kadang2 tersalah antara daun sup dengan ketumbar, dari jauh nampak sama je kan, kena telek dan bau dulu..hihi

gadisBunga said...

saya mmg tak boleh beza ketumbar dgn sup. mmg akan dipetik buat cium dulu. heheh~

kakchik@ella said...

ella pulak byk lagi jenis daun yg ella tak kenal.

adarnadzmie said...

selalu jugak konfius daun sup ngan daun ketumbar...hehe..:)

sahromnasrudin said...

tanam sndri senang kan..konfem itu daun sup hehehehehee

Dee said...

dee pun selalu confused..hahaha..kailan ngan sawi pun kdg2 silap..

@cu SaYaNg said...

kalau ada orang yg tanya acu mau terketar2 nak jawab..setakat daun sup, daun bawang, daun kari, daun limau lepas la lagi...kalau yg jarang2 guna memang haru la nak jawab...hahahahaa

Izan Ishak said...

hehe...cam izan jgk kak. pernah terbeli daun ketumbar instead of nak beli daun sup... kompiden masa beli terus bayar...

munna said...

munna pun selalu conduse kak ati..mmg kena cium dulu barulah kenal yg mana satu

diana said...

heheh...
saya pun pernah tersilap beli..:P
lepas tu daun ketumbar tu tak tau nak buat apa..
kering macam tu je la sampai dalam peti sejuk:p

ainnoraini said...

pernah jugak tersilap..
kalau beli cium dulu..nak tanya kat penjual rase mcm malu la pulakkann...

miloais said...

kena cium bau daun tu
baru senang nak kenal

ada satu lagi yg kekadang orang conufse
daun bawang dan kuchai

Rinna said...

Sama ler dulu pun terconfuse jugak.. tapi skrg sama laa cam Atie kena ciom dulu..hehehe..

ieyza afieyna said...

hehe.. ieyza pun xknal sgt..

jrg kedapur katakn.. hekhek..

missgee said...

Kak Ati,
Saya pun tak berapa reti
nak kenal daun sup nie..
Reti makan je..hehehe

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
Acik Erna said...

Ati..anak acik..soh beli serai pun sibuk bertanya..kalau soh beli daun ni.tak tau le acik..he he

Fatin Mraz said...

dah lah daun2 tu serupa.. org yg jual selalu letak sebelah-menyebelah...heheeee

Alin Marlini said...

kekekeke..Kak Ati sama ngan Alin..selalu Encik Suami yang beli lauk pauk ni. Byk sayur ngan ikan yg tak tau nama lagik..Give me 5!

Maya Mayana said...

daun ketumbar? tk pernah tgok pulak rasanya...selalu tahu daun lagu tu daun sup jelah..kalau tersalah beli..rasa lain ke kak nanti?

hehe..kantoi kan? saya memang jarang masuk dapur...

sorry kakak baru sempat ronda cni...