Friday, November 11, 2011

Cerita Di Kuala Pilah

Assalamualaikum,

Alhamdulillah...pagi ini baru rasa sedikit sihat, selepas beberapa
hari tak sihat. Semua akibat tak jaga makan dan minum ketika Aidiladha
baru ini terus tonsil yang ingat dah pencen tu naik semula.

Kami sambut Aidiladha baru ni di Kuala Pilah di rumah teman rapat kita Siti dan
keluarganya yang dah anggap kami seperti anak angkat. Lamo kito tak jalan K.P.
ni masa kocik dolu ada juga datang ziarah saudara tapi tak ingat dekat mana...

Gambar ini ketika kami melalui lebuhraya LEKAS. 1st time lalu ni, terus teringatkan 
arwah penyanyi Achik yang kemalangan maut di sini. Kita juga lalu jambatan yang 
ke-2 tertinggi di Malaysia yang terletak di jalan baru Bukit Putus, barulah kita tahu ada
jalan baru di Bukit Putus tu kalau tak memang suspen lalu jalan lama tu tapi tak sempat
snap gambar sebab jakun sangat tengok pemandangan yang cantik...hihi~

Sampai saje di Kampung Senaling, Kuala Pilah...apalagi melepak di luar sajelah
seisi cuci mato tengok pemandangan nan menghijau ...pokok durian yang 
melambai-lambai.
Geram tengok 3 pokok ciku yang buahnya penuh pokok. Sudah di kait penuh plastik
besar pun masih banyak lagi...menurut Siti pokok ciku ni tak berhenti berbuah.



2 kolam ikan yang besar di tepi rumah ni dalam proses bikin semula. Hubby kita
cukup berminat nak buat kolam ikan macam ini tapi tanah belum ada lagi.

Makcik sedang kupas sabut kelapa ...kuat kederat makcik ni tau!. Papa teruja 
nak tolong sama, syahmi pula tolong megacau jeh


Akibat sibuk lari keliling rumah dan mengacau orang, akhirnya syahmi cedera 
dikaki...barulah dia nak duduk diam ...itupun sekejap ajo..huhu~ 


Cara orang sini kalau datang rumah terus masuk ikut dapur dan makan tapi kami 
masuk ikut depan...hihi. Baju kelabu tu bapa Siti...hari tu dia masak seperiuk besar
mee kari sedap, atas meja dah ada rendang itik, rendang ayam, rendang daging 
dan juga lemang. Makcik lagilah pakar masak sebab dah biasa buat katering 
kalau dia masak lomak nogori memang ohsem!

  Geng anak daro semuanya melepak dalam rumah ajo sibuk main games


Siti yang sudah kita kenali dah berbelas tahun. Baik orangnya, hormat orang tua 
dan seorang pendengar dan penasihat yang baik sekali. Beruntunglah siapa yang 
dapat dia jadi menantu dan isteri tau...makin tembun pulak den ni..huhu~


inilah cerita tertunggak kito walau dah tertinggal tapi nak cerita juga sebab
hari inikan tarikh yang cantik ....^___________~

46 comments:

محمد رازيق said...

seronoknya kak ati balik kampung.. hehe

gedek! said...

macam tu ke kupas sabot???

bujal X said...

pokok ciku buah sepanjang tahun~~manis tak?

nurkaloi said...

sronok kann raye kat kg
kaloi org n9 gak ngeee

kakcik said...

Kakcik suka tengok gambar yang pertama itu. Awan yang cantik. :)

Seronoknya dapat balik kampung.

Maya Mayana said...

kupas kelapa pakai tu memang senang kak,sekejap je siap..

kita pun baru nk update citer arini


berisi kan sedap kalau nk peluk :)

kakngah said...

dari senaling boleh tembus balik rmh pak mentua kaklong...
kaklong selalu la lalu jalan tu...

gadisBunga said...

kat bukit putus ada jambatan tinggi? eh...kene pegi ni!

kaklong said...

oii ngah?
pak mentuo kaklong tu ayah sapo?
kehkehkeh!

Aku Ibu Muda said...

kolam ikan...hurmm...MIL ada 3 kolam, tp macam tk terjaga plak :(

Hanis Azla said...

wah raya kat KP dah cakap nogori pulak ye kak.. meriah suasananya raya akak..

redza said...

beraya sakan ni hehe

Pia said...

"wah bestnya jenjalan kola pilah...makcik tu masih kuat kan kopek kelapa selamber je..saya dulu masa kecik2 pakai golok jer sbb alat tu belum diciptakan..hehe...sian syahmi,budak mana reti dok diam...tambah2 kalau suasana kg,lagilah seronok berlari keliling rumah..."

Rinna said...

Bestnya balik kampung ada pokok2 buah2an gitu..

Dah lamo tak lalu Lokaih..heheh..

Suko kalau masak lomak tuh dimasak guna sabut dah kayu api.. meresap..rasanya dlm masakan.. :) buat pulak podeh..ummakkaahiihh

miloais said...

terer makcik tu kupas kelapa camtu...
iols takat guna parang biasa2 je.. reti lah...

Yan said...

tetiba macam nak ke Kuala Pilah.. Nak pegi Ulu Bendul.. Kenangan masa sekolah di Sekolah Teknik Tuanku Jaafar dulu.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

jalan bukit putus yg lama tu sy salu lalu dulu ms abah belum pencen..ms tu diaorang duk felcra lakai..dulu yg penyanyi spoon yg kena bunuh tu maytnya dibuang area situ jugak kan?



just info je, ati kalo kena tosil minumlah air campur propolis..anak kwn kita kena tonsil smpi nk kena operate tp mujur dia try minum air dgn propolis tu alhamdulillah sembuh x yah operate..kalau nk beli propolis ckplah kt sy..sy ada jual..aiseh terpromote lak hihi..sorii


sukanya tgk rambut syahmiiii..chumilll

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ciku !!

Susah betul nak jumpa buah ciku sekarang ni..

@cu SaYaNg said...

sedap nye rendang itik

sal said...

MASIH ADA DURIAN..

kak terpandang buah dirian kat kampung tu...seronok balik kampung yee..mesra alam dengan buah2an dan dengan layanan org sekeliling..

munna said...

meriah sambutan raya kak ati sekeluarga....

mak encik | SZ said...

laaa dah berbalut ibu jari kaki bujang akak tu...terpijak apa tu?

Ros said...

Salam Ati,

Sejuk ja mata memandang bila tengok suasana permandangan kampong ni kan....banyaknya buah durian,kat sini dah habis dah......

So Shy Lady said...

owh inikh siti yg baik tu?

k ati t.sihat rupanya...take care ok ;D alahai bestnye ada pkok durian. mngidam niiii

lizz said...

wah buah durian...ciku pun ader...memang best balik kampung time2 ni la dapat menikmati udara segar,,,

Maya Mayana said...

maksud akak tu si memey tu yerk? aahla sekampung dgn dia tp dulu2 tk perasan pulak kat sekolah...emm no komenlah dia tu...kalau raya pun tak kowser nk singgah umah dia...huhu

diana said...

tu dia..makanan penuh satu meja..
hehehe

- GC - said...

dah lama sgt tak makan buah ciku



*org kedah panggil buah sawa

Queenie said...

TU BETUL2 BALIK BERAYA KAN ATI?

Citarasa Rinduan said...

ati..
syahmi dah okey??

sekali pandang dia ala2 orang putih kan>>

sangat suka lihat buah ciku yang melambai2..

i like the fruits

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Atie,

3 tahu dulu masa anak kak ani belajar di Matrikulasi Kuala Pilah, boleh dikatakan tiap2 minggu ke sana.

Masa tu masih menggunakan jalan Bukit Putus tu. Seram selagi tak melepas jalan tu.

Orang baik ni tak kira ada hubungan darah atau tidak. Susah nak cari kawan macam ni.

ainnoraini said...

Ade rendang itik...mesti sedap kan ati...

Meriah dgn makanan kat atas meja tu yeee

nabilah_2908 said...

uish...time2 mcm ni pun masih ada durian lagi..bestnya..!! :)

soalan tntg hotel tepi pantai

banyak di area pengkalan balak, tanjung bidara..kt situ bnyk yg murah2..tp jauh la dr bandar melaka.. :)

ibuintan said...

wah... ati beraya kat kolopilah la


tak bakar lemang sekali ke?

kasihredha said...

syokkknya
ciku tu...idaman kalbu

azieazah said...

Wahhh ada kampung di Kuala Pilah rupanya.

Bila-bila nanti bleh jumpa di sana. (I kat Pelangai)

cemomoi said...

sosokali lalu yo kek pilah... panorama bukit putuih memang mengasyikkan...

kakchik@ella said...

nak ciku tu sikit. Feveret.

Alin Marlini said...

Alin pun kalau balik umah MIL pun ikut Lekas..memang Lekas..hehehe

Eye_nee said...

Macam2 rondang ado kek atas mejo tu yer T..meriah sungguhhh laa...

Papa Mifz said...

pergi KP skrg dah tak payah lalu bukit putus...copek sikit sampai....

Kella said...

best kan balik kampung... suasana yang amat berbeza... =)

jeBateja said...

tak ngajal...kalau tak buleh den tumpang sampai ulu bendul...ahakz

wahida said...

hiway LEKAS tu mmg laluan kami bila nak balik Senawang kak...kami suka guna hiway tu, tak byk keta dan cepat...

aleen aiden said...

mak aih,durian ade,ciku ade.2 2 feveret alin!hu3

Fabulous Me said...

Awww pilah kg ese tuh :)