Monday, November 21, 2011

Benda Yang Ular Takutkan

Assalamualaikum,

Bila dah tak ada kamera ni, macam-macam peristiwa pula yang terjadi 
dan melepas nak snap gambar. Sakit hati di buatnya.

Contohnya kejadian pagi ini, ada ular tedung masuk ke halaman rumah jiran. 
Paling menghairankan dahlah siang hari dan rumah jiran tulah yang paling kemas 
sekali. Dari dalam rumah hinggalah ke halaman rumah, semuanya kemas tersusun.
Bertambah hairan ini juga adalah kejadian yang ke-3 kali ular masuk ke dalam
kawasan rumahnya.

Kebetulan jiran sebelah ada ramai suadara mara datang menziarah. Merekalah 
yang membantu Pakcik Mat (penghulu jalan kami) memerangkap ular yang sudah
lari menyorok ke dalam longkang sehingga pihak bomba datang. 

Tahu tak apa yang ular takut dan lemah sekali...?

Buloh!

Bila trak bomba tu datang. Turunlah 5-6 orang bomba yang muda dan hensem.
Rupanya ramai juga orang muda suka jadi bomba...hehehe~
Mereka hanya gunakan batang buloh untuk menangkap ular tedung yang 
hitam berkilat itu. Nampak mudah dan sekejap saje tapi kalau orang biasa 
pasti susah hendak buat itu semua. Jadi lepas ini kita pun nak cari batang 
buloh untuk simpanan.

semua orang berebut ambil gambar bomba dengan ular...
kita dapat tengok saje...huhu~ ^_______~

41 comments:

alien said...

a`ah
ular mmg takut ngn buluh

Daddy Ziyyad said...

saya pernah dgr pasal ular takut buluh ni.....rasa rasanya, kat Sg Buloh ada ular tak? ~ekekekeke

kakcik said...

kalau ada buluh pun, kakcik tetap takut nak dekat dengan ular! :)

ainnoraini said...

Takuttt..same mcm kak cik jugak...

Kakzakie said...

Betul ati... kakak org kampung sebab itu tahu ular memang takut/kalah dgn buluh...

luahfikiran said...

SALAM,
LF TAKUT DGN ULAR .... JADI KENA CARI BULUH PANJANG 10 KAKI ... PUKUL MATI DARI JAUH.

Maya Mayana said...

bomba yg hensem tu...mesti lepas ni ramai yg nk cari monantu bomba..hehe


la nk kena cari buluh buat simpanan gak ni nampaknya...

munna said...

pernah tgk ayah munna halau ular dgn buloh dulu2

makdara TERdiva said...

pernah terjadi ular sawa masuk dlm rumah..masa tu waktu magrib..nasib baik kucing dah bagi hint..

terus jiran dtg bwk skop dan bunuh ular tu..

cik dah faridah said...

betulla ular takut buluh...lg 1 org ppuan preknen..ye jadi lemah..betul @ x tu x pasti la..

Papa Mifz said...

kalo meriam buloh lagi ular cuak kak...hehe

aNIe said...

Ati...ada orang kata...kalau takmo ular masuk rumah...tabur belerang kat pagar rumah... taburkan keliling rumah

✿....rossa alina....✿ said...

alaaaa tgk je sbb xde kamera eh..kalo de kamera kt tgn mest byk gamba ngn ular kan??kikikiki..

bujal X said...

sembur ridsect je boleh? he~~

ratusiput said...

aduh kak ratu plg sensitip kalau citer bab ular ni.ble tak tido mlm sbb terbayang2 yg bukan2.

adarnadzmie said...

betul tu..buluh ja yang dapat takutkan ular... klu di kampung sempat la cari buluh kan... klu di rumah taman di pekan2 mana sempat nak cari kan... hehe

Hanis Azla said...

pernah dengar juga yg ular takut buluh.. tp klu saya ada buluh di tangan pun saya tak pasti saya dapat nak tangkap ular tu sbb mengigil dah kot tangan ni..

Cik Rose Cute said...

Betul tue...kecik-kecik dulu...selalu tengok atuk pukul ular gan buloh...

Yan said...

Ooo ati ni org bandar lah ye.. kalau org kampung, memang ini lah yang digunakannya..pakai buluh..

gadisBunga said...

1st time dgr ni. boss saya punyalah takut ada ular sebab ada pokok buluh kt opis. ape da boss saya tuh. hahah!

*kamera tu regenya dalam 2k kak. tapi saya tetap pakai compact digital cap ayam saya tu kalau dalam beberapa kes. :)

Acik said...

alaaa ...
mana gambar ular ngan bomba ensem tu? heheeheeee ...

Queenie said...

amboi amboi ambooiiii ati...
sambil tengok ulo sempat jeling abang bomba yg hensem tu eh?
adik sepupu akak pun ada kijer bomba, hensem gak...hek3

nabilah_2908 said...

yupp...sy pun pernh dgr..ular kalah dgn buluh...

bila nampk ular...kalau berani...ketuk la ular tu dgn buluh.. :)

wak gelas said...

tkut sbb buluh tu ade miang..kalo ular terkena miang tu, ular boleh mati..
sebab tu org2 tua ckap kalo nak bunuh ular, bunuh pakai buluh..hihuhu

weeee wak dah datang nak komen komennn nihhh....

Rinna said...

Owwh ye ker.. ular takut buluh ekk.. rugi tak de gambar nak gak tgk abg2 bomba yang dikatakan hensem2 tuh..hehehe.. :)

So Shy Lady said...

hihihi smpat lg k ati duk usya adik2 bomba ngeh3x

kak,dlu rmh sy kt kg ada msuk ular gak. ms tu bdk2 lg, takut nk lari coz adik sy tgh tido dkat situ.sy tcegat diam t.buat apa cuma bc ayat suci n bdoa sungguh2. lastly dia klua sndiri ikut tngkap

DrSinga said...

Takde gambar.. Kita bayangkan je lah abang bomba eh..ular tu....

kaklong said...

tapi heran kan?ular tedung buat sarang kat pokok buloh....
puas kaklong fikir!

akuzle ayu said...

mmg ulau akan kalah ngan buluh. pasai tuh mak sy slalu ajer simpan kt dlm umah. bomba tuh dh slalu praktis tangkap ular, kak. so ala2 kacang dah bagi depa...miahahahah

sal said...

saya pernah dengar org tangkap ular dengan buluh..

tpi pd yg tak biasa macam kita, klu tengok ular..buluh ke mana kita ke mana..terus lari lintang pukang..takuttt..

kakngah said...

tabur belerang kuning keliling kwsn rumah untuk elak haiwan berbisa masuk..

kakngah yg ddk tingkat 2 ni pun diorg tabur belerang kuning kat bawah tu. ada potensi cik ulau panjat masuk ikut tingkap hihihi!!

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

kat opis saya org jumpa ular sawa kat bawah kete...

qemaishak said...

betul tu kak, mmg ular takut ngan buluh..tingat abah dulu pun guna buluh tuk tangkap ular.

sahromnasrudin said...

sy baru tau petua nie...

ular2 tue jenis apa??? jgn cobra udah la huhuhhhh

Acik Erna said...

Ati dirumah acik sentiasa ada simpan buloh tumpat tu..

wahida said...

saya geli tgk ular...

nasib baik abang bomba cekap...hehe..

abah khalisha said...

Badan ular jadi miang..hehehe

cemomoi said...

orang kampung tau le tips ni... ketnya kalo masuk rumah orang kata kena bagi amaran 3 kali kat ulo tu, takut jin yang menyamar

she_ha said...

5-6 org bomba mude dab hnsem ~
aisehh , smpt lg akak cui mate erk !~
hee ~

Fatin Mraz said...

sy bace pun dah takot.. sy mmg penakut ular..

TASYA said...

saya nak masuk tandas,buka lampu & pintu...terkejut tgk ular dalam tandas....ular warna coklat....xde corak pun....sy terus pggl family sy,pastu sy tgk dlm toilet,ular tu dah hilang....pdhal sy ttp pintu....dlm 15mnt, sy tgh buang air besar,ular mengintai menjulurkan kepalanya,dan sy halau ular tu dgn prkataan 'shuhh2' die trus larikan kepala & tak tau ke mana,padahal sy dah tabur belerang kuning....masa tu waktu nak dkat maghrib dlm pkl 7....mak sy & adk sy ckp ular jelmaan tp x mgkin jelmaan sbb die warne brown....bkn warne black....tp meremang jugak bulu roma sy mase tu n keeskn pg sy still igt psl ni,masih lg meremang bulu roma sy....tp sy xpasti la jelmaan or x coz skrg musim panas....ular tu nk cri tmpt sjuk ke mcmne xtau laa...mcmne nk pastikan ular jelmaan or x ek??skrg sy sudah fobia dgn ular....benda ni dah lpas 4,5 ari....tp still tkt lgi...coz xtau ular 2 ke mana....bwh tangga ke atau merayau ke mne2 ke....btol ke ular 2 tkt buluh??