Thursday, October 20, 2011

PETUA: Cili Merah Tahan Lebih Lama

Assalamualaikum,

cili merah merupakan bahan yang sering di gunakan dalam 
masakan orang melayu, macam-macam kegunaannya dan 
yang penting sekali untuk di buat sambal belacan. cili ini pula
kalau musim perayaan harganya pasti akan naik

ketika kita sedang  memilih cili di pasaraya econsave baru-baru ini 
ada seorang makcik yang ramah tamah memberitahu akan petua 
untuk jadikan cili merah ni bertahan lebih lama.  

caranya amat mudah hanya buang tangkai cili itu kemudian di bungkus
rapi di dalam kertas dan di simpan dalam peti ais, hasilnya cili tetap elok 
walaupun dah sebulan kita simpan 



inilah cili yang kita dah simpan sejak 3 minggu lepas masih elok lagi
berguna tau petua orang lama ni



suka beli cili banyak2  di pasaraya lebih murah harganya ... ^_____~

41 comments:

alien said...

wow

Chik Att said...

bole cubaa ...

Aku Ibu Muda said...

cili api pun sama ye kak ati?

ni cili besar kan?

kakngah said...

cili api pun sama jugak camtu caranya.. tiap kali balik kampung mesti amik stok cili api sekilo. tahan sebulan lebih... kalau ada tangkai, cepat busuk...

:: Mrs.Eady :: said...

Ooooo...baru tahu!Thanks' sb share :)

eMMe said...

buang tangkai tu maksudnye, sampai ke pusat dia ke?

atty's said...

selalu gak buat camtu..memang tahan lama

Sari Yusa Ibrahim said...

petua orang lama, memang bagus kan..

Zie said...

terima kasih kak utk petua yg berguna ni..hmmm...boleh try lepas ni..hehe

Queen said...

oo..boleh la buat lep[as ni..

yela..rumah tu kuat pakai cili merah ni..

sukebenor dgn masakan goreng berlada..

ate.cili ni kan mahal sangat skrg..
kalau rosak tu..rasa nak menangis je tgk..huhu

CIK TOM said...

ciktom br tau..bagus tips akak ni..ciktom punya cili xsmpi seminggu dah buruk..pasni nk cb tips ni..tQ akak

Maya Mayana said...

oo terima kasih kak aty,kesian cili yana selalu je lebam..haha

Ati Masrif said...

alien,
wow apa tu... :)

chik att,

cuba ye :)

ishiko said...

wahh...
haa. ahh kalau simpan dengan sayur lain jd lembik dan rosak

Ati Masrif said...

wani,

haa tu kak ngah dah bagi jawapan
samalah buang tangkai :)

kak ngah,

maceh tolong jawapkan
^__________~

Ati Masrif said...

mrs eady,

sharing is caring ...hehe

emme,

ye sayang...kasi buang habis
1st time dgr pusat cili..ahaks!

kakcik said...

Terima kasih Ati kerana berkongsi petua. :)

munna said...

TERINGAT KAT PETUA KAWAN MUNNA,,,MCM TU JUGA ..BUKAN SETAKAT CLI SAYUR PUN BOLEH TAHAN LAMA

eMMe said...

hahahhaa~ tak tau nak panggil ape, heeee *maluuuu..tengs sis!

kasihredha said...

memang cili merah cepat sgt rosak kan...thanks petuanya :)

mak encik | SZ said...

ooooo...
igtkan klu dah buang tangkai cepat rosak rupanya sebaliknyaa..
tengkiyuuu bg tips kak!

nabilah_2908 said...

oh..mcm tu yer...boleh la di amalkan...

ada satu petua yg sy pernh try...berkesan juga...

sayur jenis daun..mmg tak tahan lama..kalau nak tahan lama dan sayur tu masih segar...

basahkan surat kabar...kemudian bungkus sayur hijau yg dah siap di siang...masuk dalam bag plastik..simpan..

akak pernh dgr tak petua ni..?

Daddy Ziyyad said...

mungkin sebab cili tu di simpan di dalam esbok dan buang tangkai tu sebenarnya takde apa apa effect pun sebenarnya? ekekekeke..apa apa pun, boleh try...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

tq beri petua yg berguna nie...

Kakzakie said...

Tak payah bungkus kertas pun tak apa Ati janji buang tangkai dia sebab tangkai itu yg buat cili tak tahan lama. Kakak selalu masuk dlm tupperware selepas buang tangkai.

Hanis Azla said...

pernah cuba juga petua ni.. mmg berhasil..

gedek! said...

beli cili plastik hiasan tu....

hehehe

qemaishak said...

boleh cuba ni..tq kak

♥ manje ♥ said...

terima kasih utk petua ni ~

Rinna said...

Bagus petuanyaa.. :)

~ yus ~ said...

yus sama mcm kakzakie, buang tangkai dan masuk dlm tupperware...

tp cili merah akak mmg nampak cantik warnanya tu..hehe

azian said...

ati...
sy jarang beli lada ni taw...tp sejak tau resipi sambal guna lada ni lagi mantoppp, hubby yg selalu ingatkan beli lada nih...heheheh...ye ke tahan sebulan????ok...boleh cuba...tq...

C i k P i p i T e m b a m said...

laa mcm tu je ? okay la tu , hehe..
thanks 4 sharing

Dee said...

petua yg bagus..thx sis for sharing..

ratusiput said...

oooo...baru ratu tau.leh cuba ni sbb umah mmg sentiasa kena ade cili merah n cili api ni...kdg2 bli byk2 busuk je...dah tau petua ni lehla buat stok lama2 :) thanks kak share petua ni...

Yan said...

make sure jangan pakai kertas surat khabar Ati.. bercampur carbon nnati.. racun..

Cik Tetra said...

saya suke makan cili!! hikhik.. :D

btw thanks 4 the tips.. :)

missgee said...

Kak Ati,
Jarang beli cili..
Biasa guna cili padi..

kyrel said...

perghh,,. sihat2 cilinya.. haha

jeBateja said...

alamak..kenapa jadi mcm tu erk....dari segi sains...?

ct rahani said...

sy pun baru tau petua ni.. leh la praktikkan.. :)