Monday, October 3, 2011

Keturunan Bugis

Assalamualaikum,


'Burasak'

itulah namanya
menurut kata ibu, kak yan makanan ini
berasal daripada orang bugis 
rasanya sedap sekali
nasi yang dimasak dalam daun pisang muda
dan santan, memang kena dengan tekak kita

di sebabkan burasak ini juga
kita telah mengodek kembali
salahsiah keluarga sebelah ayah kita
rupa-rupanya tok nyang belah ayah 
di singapura adalah dari keturunan bugis
nama arwah tok nyang 'Anang Daim'

ada siapa-siapa yang bersaudara 
dengan kita tak.....?  

tapi sebelah ayah, datuk pun kita 
tak sempat nak jumpa... apalagi tok nyang

kena belajar lebih detail dengan ibu kak yan lah 


ayah kita...atok rugged ..heeee~

sejauh mana salasiah keluarga yang sahabat dapat kenal...? ^______~

27 comments:

h4ni3 said...

burasak ni fofular kat johor
tapi hanie pun fes taim makan burasak
hehehe
tapi sedappppp kan!

Kakzakie said...

Bila dah dapat sahsiah keluarga ada baiknya teruskan cari ati. Mesti akan bertambah ramai saudara dapat ditemui.

Kalau di Johor ramai yg berketurunan Jawa, Bugis, Banjar....

azieazah said...

Burasak ni sekali pandang macam lemang cuma tak boh dalam buluh. Diikat belit belit seluruh pulut. Memang makanan tradisi orang Bugis.

Saya ada darah Bugis sebelah Mak, yang berasal dari Parit Sulong, Batu Pahat, Johor.

Dah berpuluh tahun tak pernah balik sana lagi, dan kami anak-anak tak pernah pun pegi sana.

kakchik@ella said...

Kita melayu + siam. Sebelah abah kita.

Rinna said...

Tak penah makan burasak nie..

makdara TERdiva said...

salasilah keluarga kami drpd keturunan arab & raden ..tp mcm tak caya jer..hehe

abah khalisha said...

abah keturunan bugis juga

kakcik said...

Mak kakcik keturunan Bugis, tapi kakcik tak tahu susur galurnya. Rugi, kan?

Yan said...

Akak lak walaupun bukan keturunan bugis jawa lagi, tapi arwah nenek belajar buat berasak ni dari kawan bugis dia. Sampai la kami makan ni. Now cucu2 my mommy tak pandai makan benda lain except berasak.

ratusiput said...

mak ratu bugis...ayah lak melayu.mak mertua jawa bapak mertua bugis :)

halila Ibrahim said...

Hai .. salam kenal .. saya pun keturunan bugis tapi tak sempat kenal sedara mara bugis .. sebab arwah bapa meninggal muda... kami juga tengah cari sedara2 ..

Acik Erna said...

Ati..boleh jumpa nanti sedara mara yang sama keturunan..kalau ati bersungguh mencarinya..

kakngah said...

saya bukan keturunan bugis.
:)

LIPISLADY said...

Sallam,

Nak gak rasa makanan ni,
kena pergi Johorlah nampak gayanya.

Cik SHiNJU said...

Td pg yun nak komen pic burasak tu tp xleh nak komen..apasal ntah...semer blog yun xleh komen..ni baru ok..

Yun keturunan bugis gak tp x pandai masak burasak ni..huhu

anitaare said...

x pernah makan burasak

kasihredha said...

akak tak pernah makan burasak...tp sgt2 teringin nak cuba :)

Kalau tak silap dulu2 orang Bugis sgt terer berlayar atau sangat terer pasal laut :)

jeBateja said...

pelik plak nama makanan tu....apa rasanya...apa isi nya....ahakz

aNIe said...

Akak takde darah bugis...tapi masih ingat.. nama atok adalah Mat Batak... hehehe... kitorang selalu kata kita ada keturunan batak...

sal said...

akak keturunan bugis..
tapi anak2 dah makin hilang identitinya..

sedap makan burasak..nikmat..

~ yus ~ said...

belah suami saya pun ada darah Bugis, kalau saya Jawa..:)

mcm best je burasak tu ya, teringin gak nak rasa

ainnoraini said...

burasak..pegi rumah yan hari tu baru la dpt merasa mkn...

saye pulak bukan keturunan bugis...

N i e Z a said...

belah arwah atuk saya pon bugis..dr perak..tp tak pernah godek2 salasilah fmly sebelah arwah atuk..dan tak pernah tau pun makanan nama burasak ni..ehehehhe..

qemaishak said...

Belah atuk qema ada keturunan arab
belah suami keturunan siam

tapi xpernah nak cari atur galur keturunan ni hehe

Queen said...

samapi atok je..moyang tak sempat...abang nik 2 org tu sempat la.. tu pun sempat cium jenazah nyang...

sebelah bapak tu..
kalau sebelah mak..nasib sangat dapat jumpe atok...xlama lepas tu mendiang atok meninggal... =p

ahli syurga = org gila

Daddy Ziyyad said...

macam pernah dengar nama Burasak tu...


~hai atuk rugged~ ekekekeke

nabilah_2908 said...

oh..burasak rupanya...burasak ni mcm ketupat juga la eh.. ;)