Wednesday, September 28, 2011

Terpaksa

Assalamualaikum,

huh...sebu di perut masih terasa
power betui virus yang masuk dalam
perut kali nih...

pernah tak berlaku ...
berada dalam situasi yang serba salah
ibarat...

di telan merana badan...
tak di telan takut orang kecik hati...

iniah yang terjadi pada kami 
ketika melawat 'seseorang' dan 
di hidang makanan yang dibuat 
untuk majlis 2 hari yang lalu

itu saje makanan yang dihidang dan
telah di pelawa beberapa kali
mahu tak mahu terpaksa juga makan
walaupun kami laki bini jenis perut yang 
sensitif pada makanan semalam ini pula
makanan yang 2-3 hari yang lalu

sudahnya sehingga semalam 
di serang cirit birit....haru sungguh 


peringatan ini juga untuk diri kita sendiri agar tidak hidang 
kepada tetamu hidangan kelmarin ....kesian pada tetamu tau !!

27 comments:

kakcik said...

Semoga di pertemuan nanti tidak adalah makanan/minuman yang boleh membuatkan kita 'keracunan'. InsyaAllah. :)

sahromnasrudin said...

ishhhhh....tak pernah berlaku lg huhuhhhhh

nabilah_2908 said...

ish....tak senonoh tul la hidang makan semalam pada orang...

sy pun baru je lepas kena cherry berry kak....akibat attend open house dn kenduri kawin...MC satu hari... :)

ainnoraini said...

eee..menakutkan jer...tak pasal2 kite plk dpt penyakit...

nak hidang kat tetamu biar la yg elok2 sikit kann...

Daddy Ziyyad said...

makanan 2 hari yg lalu punya? parah...parah..patutnya kak ati pura2 telan..ekekeke

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ati..ada ke perangai org camtu?hadoiiii..perut kita yg merana jadinya:(

Hanis Azla said...

kesiannya akak dan suami.. klu suami saya, makanan semalam yg kat rumah pun dia tak makan dah.. jenis perut sensitif juga tu.. tapi kalu dah di hidang kat rumah orang takkan pula kita tak sentuh kan..

kak, klu ada rezeki nnt, InsyaAllah kita jumpa di rumah kak cik yer..

Kakzakie said...

Tak baiklah kalau hidang makanan kelmarin utk tetamu. Kalau tak ada just bagi minum air panas atu air biasa pun tak apa kan...

missbby said...

ohh..stressnya..tapi tulah kan, nak menghormati orang terpaksa la makan kan..take care ya..

Ati Masrif said...

DZ,

takleh nak ngelat dah...
depa dok ngadap kita makan tuh..huhu

Ati Masrif said...

hanis,

insyaAllah jika tiada aral
nak juga pergi dapat kenai2
dgn hanis yg taknah nampak muka tu :)

Ati Masrif said...

kak zakie,

tak tau lah ...
tapi mungkin nak kita merasa
makana yg depa buat utk majlis
yg lepas tu kot :)

Maya Mayana said...

emmm ada juga ye yg mcm tu...semoga cepat sembuh...

makdara TERdiva said...

alahaiii..

tp ada sesetengah perut yg tahan dgn makanan yg disimpan lama sampai berbulan2..hehe

kalau saya ..errrmm..silap sikit makan haruslah bersahabat baik dgn cik jam! :D

diana said...

lebih baik jangan hidang kalau gini..tak hidang pun tak pe..
tetamu tak denye nak kecik hati..kan??

Rinna said...

Cam na tuan rumah leh hidang makanan 2 hari lepas kat tetamu aduhai.. sabo je laa..

N i e Z a said...

ish ish ish..ade jg tuan rumah yg snggup hidang mkanan smlm pd tetamu..ish ish ish..kan tetamu yg dtg bw rezki pd tuan rumah...so kena lah layan bebaik kan..

suri solehah said...

ya allah,siannya.ada jugak org buat camtu

Pia said...

"lahh kesiannya....itulah kalau org yg jenis tahan oklah..kalau yg jenis perut sensitif tu yg teruk...macamana ada org yg sampai hati hidang makanan 'perangat' kat org kan..kalau buat pagi,hidang petang atau mlm ok lg..ini dah 2 hari lak tu.."

kasihredha said...

alamak...siannya atie
dia beritahu ke mknan tu dah 2 hari?

kakngah said...

ini bukan masalah perut tahan ke tak tahan makanan lama.. tapi adab tuan rmh terima tetamu... kalau dah takde sngt stok makanan tu, hidang air bujang pun tetamu terima gak..

ieda said...

uishhh biar benar nie huuhuh kes naya tuu .. huhu

Zie said...

kesian kat kak ati..tak baik la tuan umah wat cenggitu kat kak ati sekeluarga..semoga cepat sungguh ye akak..

~ yus ~ said...

kenapa pula di hidang makanan dua hari yg lalu pada tetamu. Memang tak patut betullah...

tak pernah berlaku rasanya pada yus...

apa pun jaga diri ya kak

h4ni3 said...

hoiiihh tak patut
itu menganiaya tetamu namanya tu!

Acik Erna said...

sian ati..kalau tak sempat nak masak..hidang air ngan biskut aje pun ok kan..

ratusiput said...

maybe dia pun tak sengaja kot....niat lain tp jd lain...tp biasa kalau dah sampai kena ceret beret ni makanan mesti tak bersih atau dah kena hinggap lalat tp kite tak perasan main panaskan je...