Thursday, September 22, 2011

Tepuk Dada Tanya Selera....

Assalamualaikum,
 
selamat pagi 

dingin je pagi ini hujan sejak subuh lagi
tiba-tiba rasa nak bercerita yang bertema pulak 

perangai manusia ini biasanya di pengaruhi 
oleh seseorang kalau semasa kecil kita akan
terperanguh dengan cara didikan atau kelakuan
orang tua kita tetapi bila sudah dewasa kita
boleh motivasi diri sendiri untuk ikut cara
orang yang kita suka
 
macam kita sendiri yang ada mengikut
cara emak yang tak banyak cakap
dan malas nak melayan benda yang 
memening kepala...lebih baik diam!

bila  besar kita banyak dipengaruhi oleh sifat 
kakak kandung yang satu-satunya dunia akhirat
sifatnya tegas terutama dalam hal yang melibatkan 
pelajaran anak-anak, kekadang melucukan...wekk perasan :P
suka buat biskut dan kek juga menghias rumah

bila sudah kahwin pula kita suka sangat
pada peribadi biras yang sudah kita 
anggap seperti kakak sendiri, dialah
yang banyak pengaruhi hidup kita sekarang ini 

kesimpulannya bagi kita, manusia itu sendiri 
yang boleh membuat keputusan untuk terpengaruh 
dengan sifat orang yang baik atau sebaliknya

ibarat kata pepatah....

tepuk dada tanya selera....asyik guna pepatah ajo den ni :P


ada yang nak tambah silalah.....kita budak baru belajar .... ^_______~

36 comments:

kakngah said...

yang baik dijadikan tauladan
yg buruk dijadikan sempadan
itu gunanya akal fikiran....
ikut hati, mati
ikut rasa, binasa
tepuk dada tanya selera





eeer.. tghr ni nak makan apa yer?

Kakzakie said...

Environment sekitar memang mempengaruhi hidup seseorg. Lihatlah mak-ayah kita yg tak belajar sampai U pun tahu tentang matrikulasi, diploma, ijazah, pHD semua. Padahal dulu mana dia belajar ini semua....

~ yus ~ said...

setuju kak. Kadangkala dari pemerhatian dan persekitaran sekeliling, kita boleh cuba elakkan mana yang tak patut kita buat tu kan.

Yus suka juga perhatikan orang-orang di sekeliling yus yang anak-anaknya berjaya, tahu hormat orang tua, bagaimana ibubapa dia, yang sebaliknya pula, bagaimana ibubapa mereka. Selalunya memang banyak mempengaruhi kan kak...

Yan said...

akak pulak lebih terikut perangai abah akak.keras hati sikit.

redza said...

masa remaja adalah paling kritikal..ketika inila ramai yg kecundang terpengaruh dgn perangai buruk rakan sebaya

sahromnasrudin said...

jangan sesekali menganggap diri kita adalah baik kerana ia menjurus kepada riak..

sentiasa lihat peribadi golongan yang lebih berilmu....

Ati Masrif said...

kakngah,

masak mee sup pun sedap
mudah dan senang di msk :)

Ati Masrif said...

kak zakie,

betui..rasanya orang tua dulu2
pandai kerana selalu ikut
pesanan org tua2..pepatah..pantang larang kan :)

Ati Masrif said...

yus,

kak ati pun suka perhatikan orang
peribadinya kalau tak jumpa
macam kita pulak cara penulisannya
banyak yg boleh kita pelajari :)

Ati Masrif said...

kak yan,

ati ni tak rapat dgn ayah
sebab kami tinggal lain negara ...huhu

Ati Masrif said...

redza,

betui sgt..masa remajalah yg
kena bentuk dan awasi terutama
yg baru nak naik form 1

Ati Masrif said...

sahrom,

kata pepatah kawan dengan orang
pandai kita pun ikut pandai :)

Izan Ishak said...

setuju sgt tu kak ati... yang baik memang patutlah kita contohi, dan yg buruk minta2lah dijauhkan dari keluarga kita semua kan...

bunga said...

betul..kadang2 pengaruh tu datang tanpa kita sedar..

Hanis Azla said...

persekitaran dan org sekeliling mmg banyak mempengaruhi kita.. ianya juga dapat buatkan kita memperbaiki diri..

Lulu Caldina said...

:)

pipoq said...

mengikut yang baik tu ok la..ada jugak sesetengah orang yang suka nak mengikut yang tak baik..

Aku Ibu Muda said...

betul tu kak atie, kita akan mudah terpengaruh dgn org terdekat dgn kita...

sbb tu kena rapat dan berkawan dgn yg baik2 saja :)

ieda said...

setuju kak ..
pengaruh sekeliling nie memang banyak mempengaruhi .. anak2 mahupun kita .. soo kena sendiri beringat dan sentiasa perhatikan anak2 :)

Dee said...

bab kuat bebel tu mimi dah ikut saya tapi saya dh tua2 ni kurang sket berckp..dia je masih over..hahaha..

So Shy Lady said...

stiap org ada kbaikn n kkurangn. mcontohi yg baik itu sgtlah molek :D

sy pun suka mncontohi sifat positif hb sy heheh

munna said...

mana yg baik kita jadikan contoh dan teladan yg buruk jgn kita turutkan...

Queenie said...

kalu org yg keras hati mcm akak nih, camner plak?

hapa pun syusyah nak masyuuuk...

nabilah_2908 said...

kita yg menentukan apa yg kita nak.. :)

kalau kita pilih yg salah..maka salah la... :)

ainnoraini said...

selalu tunjuk contoh yg baik2 kat anak2...kite buat la mane yg terbaik...

diana said...

saya rasa saya terpengaruh dengan suami saya..
sikap nye la...

tenang dan tak cepat mengelabah..
dulu saya tak macam tu..
sekarang ramai yang cakap saya dah lain sangt2..
nampak lebih tenang orang nya...

komen puji diri sendiri nih..
hahahahah

Daddy Ziyyad said...

Tu sebab Nabi pun dah ajar, kalau nak berkawan/bergaul, bergaul lah dengan org yg baik baik...moga2 kebaikan mereka tertempias ke kita, dan kita pun jadi baik.

h4ni3 said...

baca blog orang pun boleh terpengaruh jugak kan? hehehe

Cik SHiNJU said...

Betul tu K.Atie...
Xkan dh besar pun nak terpengaruh ngn org gak...dah boleh fk sendiri ape yg baik utk diri sdiri..heheh

byk lagi ke kuih raya? :)

asliner said...

betul lah tue..
diri kita yang sebenarnya automatically decide..
sama ada nak ikut perangai orang sekeliling atau tidak..

NM02 said...

tepuk dada bila rasa tecekik

hehehe

jgn marah akak

cemomoi said...

skarang ni ujaaaan je, selera pon bertambah bila perut asik lapo...

anitaare said...

alhamdulillah ti..selalunya orang baik2 akan ikut yang baik-baik juga..

gadisBunga said...

kesimpulannya...akak lembut hati. wanita sejatilah ni kiranya. :)

Niena Pengembara Ilahi said...

Alhamdulillah .. :)

akak ada ciri2 wanita solehah..
btul, didikan tu sgt2 pnting.. hnya kta yg tahu apa yg kta perlukan,bukannya org lain

Niena Pengembara Ilahi said...

Alhamdulillah .. :)

akak ada ciri2 wanita solehah..
btul, didikan tu sgt2 pnting.. hnya kta yg tahu apa yg kta perlukan,bukannya org lain