Tuesday, September 20, 2011

Kisah 5 Jiran

Assalamualaikum,

sudah beraya ke rumah jiran 
sebelah menyebelah ke...?

kita jiran sebelah kiri india

jiran sebelah kanan hanya menyewa
jiran depan isterinya sombong sikit 
jiran belakang rumah tak suka bercampur

hanya rapat dengan 2 jiran sebelah kanan
yang selang sebuah rumah dan juga
2 jiran depan yang selang 2 buah rumah
jadi hanya kami 5 buah rumah yang rapat
yang boleh bergurau ala-ala terlebih sedikit

bila ada yang buat kenduri kita yang
paling muda dan ada anak kencil 
selalu saje tak dapat nak bantu lebih tapi
setiap tahun kami pasti buat acara
ziarah raya yang khas untuk kami saje


masakan selalu di pastikan lain dari rumah lain
hari itu kita masak nasi impit, rendang ayam, 
sambal tumis ikan bilis dan kuah lodeh
disebabkan sangat sibuk jadi tak sempat 
nak keluarkan pinggan dan gelas kaca




selalunya kaum wanita di tempat lain 
dan orang lelaki di tempat lain...senang sikit



ini orang kuat surau yang baju coklat kak ana dan yang 
jubah hitam kak senah (wife penghulu jalan kami)
selalunya kalau ada aktiviti di surau mereka akan beritahu



sibuk dengan jahitan lani ....  ^__________^

27 comments:

kakngah said...

jirran sebelah.. india mari. jiran atas, mat salleh. jiran bawah... dah beraya sama masa majlis majikan abem minggu lepas.. :P

diana said...

saya pulak..
jiran sebelah kiri india..
jiran sebelah kanan lelaki bujang.
jiran depan laki bini kerja siang malam..
jiran belakang cina..
yang selang2 umah tu pulak semua cina...
nak beraya kena tunggu raya cina la..
hehehheeh

Aku Ibu Muda said...

masyuk ye kak ati, dh abes musim raya pon menjahit lagi :)

N i e Z a said...

Alahmdulillah..jiran2 saya setakat ni sumenyer peramah..jiran sebelah kanan klu dtg menyembang..boleh bw smpai ke maghrib..hehehehhe..jiran2 sume melayu..dan sume sporting..klu bulan pose ade saje menu dihantar..hehehe..

munna said...

dah habis beraya dgn jiran terdekat kat ... raya ke 5 munna dah buat open house panggil jiran2 dtg

ainnoraini said...

kite ramai jiran melayu...

alhamdulillah semuanye baik2 belaka boleh la kalau ade masaalah tolong tengok2kan dan tumpangkan anak2 kat sekolah kalau balik lewat keje tu...

belum lagi buat makan2 jemput jiran2..mcm tak sempat jer...

sahromnasrudin said...

alhamdulillah...jiran sebelah kiri dah pi..yg sebelah kanan cina huhuhhh

Dee said...

sederet rumah saya ada 10 pintu...tp tak satu pun saya pergi beraya samalah mcm dorang..tak dtg raya pun rumah saya..hahaha..tapi tak bermusuh tau..

Daddy Ziyyad said...

Jiran sebelah kiri tu, tunggu lah time Deepavali kak...:P

kakcik said...

Jiran2 kakcik sekarang ni nak nampak muka pun payah. Masing2 keluar subuh masuk kereta, balik senja terus masuk rumah.

cemomoi said...

jiran kitorang ok, kitorang je tak ok sebab tak abih braya kat rumah dorang lagiiii

atty's said...

kty sama ar mcm dee..duk umah flat..ni payah..nak kunjung mengunjung..tp sabtu ni kami gotong royong buat jamuan hariraya utk penduduk

tp taun ni kty mmg tak beraya sgt..bz ngn kenduri sedara mara.

Hanis Azla said...

suka sgt bila jiran2 dtg beraya di rumah.. masa nilah nak berborak sakan.. Alhamdulillah, setakat ni jiran2 saya kiri, kanan, depan, belakang semuanya sgt best.. cuma jiran mak mertua aje yg ada yg tak best sikit..

Maya Mayana said...

jiran sebelah cina jiran depan pun cina,jiran belakang kakak ipar...selalu makan2 dan lepak rumah dia...kita duduk rumah ujung :)

qemaishak said...

Jiran semua okey dan veteran, kira qema plg muda area situ..

selalu kalau ada apa2 diorang terus dtg rumah je:)

♥MAMASYAZA♥ said...

kiri kanan akak umah kosong...hehehehe

Kunang-Kunang said...

Jiran kak ani ni pulak, bila raya boleh dikatan 95% balik beraya dikampong.

Bila balik dari kampong terus masuk kerja. 100% suami isteri kerja yang tinggal bibik.

Kadang ada tahun yang kami beraya, ada tahun salam-salam bila keluar dari kereta saja.

Apa nak buat keadaan zaman sekarang.

Queenie said...

jiran2 akak semua dh dtg umah akak, akak jer yg lom pi umah derang...tp derang paham...aritu masa derang dtg (macam kumpulan marhaban you, tanjat boboi!) akak tengah tongkos lomos masak utk catering tp masih sempat nak layan tetamu lagi..raya kan heh3...

Zullism said...

kisah pasal jiran ni akak..jiran sebelah umah nampak muka kita pun macam nampak kayu jer...hahah

Queen said...

jiran depan muke kayu...jiran kanan budak bjang lelaki..lagila..invisible..

jiran 45degree cina..yg ni baik la..

selang 3 buah rumah indonesia...tapi baik sbb dia indonesia yg dah lama stay malaysia....

tapi satu pun tak pergi beraya..hahaha...

Ijah EmoTemo said...

ngee tak pergi beraya lg rumah jiran2 heheheh

Acik Erna said...

Ati sama le ngan acik..sebelah sebelah kanan kiri india..

Yan said...

jiran2 akak tak serrapat macam tu lah..

kasihredha said...

syoknya berkumpul ramai2 kan

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

jiran kanan cina..jiran betul-betul depan sy dah gi beraya..dua jiran depan lainnya dan jiran kiri sy dah ajak beraya rumah sy ms buat makan-makan raya itu hari..tp sy lum gi beraya rumah mereka..yg jauh dah pegi yg dekat x pegi lagi huhu

Pia said...

"saya lak jiran sebelah kanan dah pegi w/pon dia tak jemput..umah kita lak jemput pun diorang tak dtg2...sebelah kiri mamak..dah 3 thn ada masalah dgn dia ni,yg belakang pulak selalu tutup pintu.....yg lain2 ok,tp semangat raya mcm kurang di kalangan jiran setaman saya,raya thn ni..."

nabilah_2908 said...

rapat dengan jiran tetangga...bagusnya.. ;)