Tuesday, June 21, 2011

Bersara

Assalamualaikum,

selamat pagi
baru mula puasa semula hari ni

dalam banyak-banyak barang eletrik
kalau 1 barang ni tak ada 
memang susah jadinya
tahu apa benda tuh....
bagi kita 'mesin basuh'
memang seksa hidup jadinya

setelah beberapa kali bagi hint
tak boleh pusing untuk membasuh
tapi masih boleh spin
kita pun masih bertahan lagi
tapi kali ini mesin ni terus 
tak boleh nak on pun 

setakat basuh pakai tangan then spin
ok lagi ini nak kena basuh then perah
dengan tangan juga bila nak jemur
memang merana jiwa raga weh...  

arigato gozaimasu Toshiba san!
menolong ai selama 11 tahun nih :) 

memang patut ko bersara pun...dah tua 
lepas ni kena cari mesin basuh Toshiba 
juga coz memang bagus dan tahan lasak


lari sikit budget raya da...mahu 1k paling kurang ...huhu~ ^_____~

48 comments:

pipoq said...

dah memang tua sangat tu kalau dah 11 tahun berkhidmat..

Aku Ibu Muda said...

yep,,, kalau tak de mesin basuh mmg sengsara rasanya kan :(

bujal X said...

toshiba memang tahan lasak!

sarah-najwan said...

saya punya national..kukuh wey..beli sejak april 2000..hehe

cuma yg tak tahan..pintu dia mmg dah lama tanggal..tapi boleh tutup dgn elok..means ok la..hehee

cuma mesin saya tu..hanya 5 kilo kot..kecikkan muatannya..nak basuh toto xle..seb baik comforter bole..hehee

ratusiput said...

ratu punye baru 9 tahun.stakat ni ok lgi...alhamdulillah...LG je..

qemaishak said...

Mmg toshiba tahan lama kan kak, qema gn pun dkt 5tahun dah ni hihi..
Beraya ngan mesin basuh baru la tu hehe

NM02 said...

lama perkhidmatannyer tu kak. bleh bagi anugerah khidmat cemerlang tu...

sahromnasrudin said...

terkejut tgk tajuk..ingat nak bersara dr blog huhuhhhhh

♥Mrs.Eady♥ said...

dah penah rase..huhuuh...azab!

noor said...

abg nor panggil makwe jepun hehehehe masa lom kawen dulu
makwe jepun byk tlg dia kt umh rupanya mesin basuh

~ yus ~ said...

wah lama tu kak berkhidmat. Memang perlu bersara dan di ganti baru tu.

Saya pun guna Toshiba, tp baru 4 tahun berkhidmat...Harap2 boleh tahan lama macam akak punya tu.

ainnoraini said...

dah sampai hayatnye...kene cari penganti...

tak boleh kalau tak mesin basuh ni..harus meroyan dibuatnye...

Izan Ishak said...

bagusny toshiba kak ati.. mmg tahan lasak n patut pun dia bersara tu. kalau takde mesin basuh ni mmg seksa jari jemari dari mula sampai akhir kan...aduhhh~

gadisBunga said...

mesin yg bersara tu boleh buat pasu bunga tuh. recycle...that's what we do! heheh!

nurkass said...

kak ati cayang,
jgn lupa asingkan dulu duit raya kass pastu baru beli toshiba tu..haha

Anaa said...

hua, pernah rasa.. dulu saya sanggup bawak berbakul2 baju kotor ujung minggu gi umah mak untuk diproses.. saya punya cap daewoo beli tahun 2001..cap ni murah, and so far terbukti tahan lasak ler, sebab dah kat 10 tahun pakai..

sha a.s said...

xpe..beli yg elok sket, boleh pakai lama......

cemomoi said...

uiii berbaloi-baloi seblas tahun! kitorang setahun je dah mogok bagi kat bangla dia amik saplo hengget je... dah jadik cam ajis (bujang lapok) "beli sikit punya mahal 30 sen hamik..."

kasihredha said...

akak punya pun dah lama 13 tahun...sama umur anak akak yg paling kecik. Barangan elektrik ni nasib2 je kan :)

Acik Erna said...

Ati..memang betul..mesin basuh kalau rosak..memang tak boleh tangguh rasanya..nak segera cari..

Queen said...

skang kan dah murah kak..mak nik beli yang diamond drum baru rm650...

toshiba kak..

sila dapatkan segera...

sebab kalau nik pun...azaaaabbbbbbbb....... rela masak atas seterika dari nak mengganyang jeangs yabang semua..hadooiii

Eye_nee said...

Dah sampai waktu mesin tu kan..tak per sis..tukar sekali ni 11 thn akan dtg baru tukar lagi..berbaloi-baloi..

nabilah_2908 said...

weee...dah 11 thn..mmg patut di tukar.. ;)

cari yg auto la kak...sumbat je baju..dalam sejam dua..dah siap..terus jemur.. :)

Cik Ezy said...

mesin basoh kat umh saye pon dh nk rosak.. haha

redza said...

beli baru laju2...mesin basuh dh jd satu keperluan skrng nih

ghost writer said...

saya pakai alba sudah 8 tahun.berapa kali rosak tapi sebab ramai kawan dari jurusan letrik pakar maka free of charge untuk baikinya..dah dowang pon tumpang sekali.

diana said...

mesin basuh saya dah 8 tahun dah..
belum nampak nak rosak lagi..
bukan otometik..
manual je..
bila entah nak rosak..
saya nak pakai yang otometik pulak..
heheheh

Rinna said...

Memang dah patut disarakan tuh.. beli yng baru.. :)

Queenie said...

akak punya singer
dah 15 tahun tp masih garang
aauuummm!

Dee said...

dee pun rasa washing machinelah paling penting dlm hidup seorang suri....hehehe..

Ayuraza said...

kita pun pakai toshiba kak..yang 10kg tu...senang..basuh kain seminggu sekali..hahahha :P

murah je rm 1100 je kita beli..
siap ader diamond drum lagik...

kakngah said...

cam aku gak.. dulu pakai WM samsung semi oto dalam 10 tahun, baru kiok. tu pun dalam setahun dia bagi hint. tapi, bila abem bawak skru drebar.. godek sana, godek sini.. bernyawa balik.. bila beli yg baru, cari cap yg sama gak.. hihihi!!

Hanis Azla said...

mesin basuh kat rumah saya pun dah 12 tahun lebih usianya.. harap2 bertahanlah lagi utk setahun dua ni.. mmg jenuh klu mesin basuh rosak.. dulu rosak 2,3 hari pun rasa nak meleleh air mata ni mengerjakan kain baju..

sal said...

oh,nasib baik,mesin basuh yg bersara..

ingatkan blogger ati nk brsara drp berblog..sedey pula kejab..

moga cepat dpt pengganti...
klu dpt yg baru tentu pakai pun crmat2 yee..

DrSinga said...

awak buat basuh kasut sekolah macam saya eh??!!

:)

missgee said...

kak Ati,
Paksa manik2 kat baju
berkurangan :P

11 tahun?? lama tue..

Cik Pah said...

beli yg besar seket kak..baru puas hati..

ana said...

yaaa...memang itu la benda yg paling penting kan? :)

niena shopping2u said...

waalaikumussalam, sy dok umah bujang tpi basuh tgn je.. sikit je pun hehehe...


Anda akan di hack.. sila tgk sini
http://www.my-shopping2u.com/2011/06/tanda-password-yang-lemah.html

Roza Ami Nanomiya said...

lama gila servis dia
barang bagus tu

miaa spungen said...

bsuh tepi singai jela hihihi

Abang Jonni said...

11 tahun? dari mengandung sampai lah anak masuk skola rendah....

harharhar..


lama tuuuuuuuuuuuuu...

bunga said...

haha..mmg dha leh bersara tu..hehee

ummiarissa said...

biasa kalau automatik cepat rosak...kalau separuh aoto lambat rosak..kata oranglah...tapi saya pakai auto..ok jer..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kita baru ajer tukar bulan lepas lepas 9.5 tahun guna.

sakit hati & jiwa raga.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

tapi sebenarnya kannnn...
takde lah rosak sangat pun.
kadang2 aje.. tapi che abg nak cepat sebab baju sekolah budak2 nak kena basuh selalu.


mesin dulu tak hantar kedai pun lagi.
sama ! Toshiba .

munna said...

klu mesin basuh takde mmg haru rasanya....

Nur Hawa Mohd Zin said...

mesin basuh tak da memang payah...tak pasal2 hantar dobi atau tumpang rumh nenek :)