Thursday, May 5, 2011

Tonsil

Assalamualaikum,

selamat petang 

ingatkan hari ni tak nak buat n3
puan punya blog tak sihat 
tekak perit yang amat
sakit kepala bagai nak pecah

doktor cakap tonsil yang membengkak
sampai nak tertutup tekak kita ni tau
yang hairan tu tonsil ni mesti menjadi
selang 2-3 bulan kekadang tu lagi kerap
dah tak tau nak buat apa dah...

ada yang nasihatkan buat operation buang saje
ada yang nasihat baik jangan...nanti tak ada 
amaran kalau kita kena infection di tekak
habis tu mana yang patut kita buat ...?

hanie... daddy ziyyad... dr singa...tolong...tolonggg 


kita menangis n rasa nak peluk bila melihat wajah si ibu yg meratapi 
3 orang anak yg lemas di sungai itu...semoga si ibu di beri kekuatan!

32 comments:

bujal X said...

makan aiskrim vanilla?

nurkass said...

kena tonsil ke kak ati..
siannya..mmg sakit nak menelan kan..masa kass kena ari tu, doc ada bagi ubat jhisap warna hijau..pastu kitanye lidah jadi kebas..lepas kass makan tu. alhamdulillah elok..

tak gi klinik ke kak ati..

pipoq said...

jarang dengar pasal tonsil ni..

sy rasa better akak gi jumpa doktor je dulu mintak nasihat yang berguna dari pakar..

Cikgu Nurin said...

akak rasa akak pernah dengar saranan macam bujal tu, aiskrim untuk meredakan perit tekak tu..cubalah....

Ati, akak mmg menangis tengok ibu tu..hilang tiga anak sekelip mata...

semoga cepat sembuh....

alien said...

sabat lah
bawak2 g jumpe dokto mntak nasihat

Hanis Azla said...

ala siannya.. sakit tekak biasa pun selalu dah tak tahan.. tak sampai hati nak baca kisah ibu yg kehilangan anak tu.. besar betul dugaanNYA..

nabilah_2908 said...

kesian akak....moga cepat sembuh... :)

ainnoraini said...

ala kesiannye ati...mesti meranakan..nak mkn pun tak boleh...

org kate mkn aiskrim boleh kurangkan sikit sakit tu...

Kakzakie said...

Ati... pergi klinik la... nanati doctor kan boleh nasihatkan apa yg terbaik...

diana said...

saya tak pernah kena tonsil..
apa rasa nye tu..
sakit cemana tu??

Fafau De Craft ( Zana ) said...

semoga cpt sembuh...Amin

sarah-najwan said...

alahai...patutlah menyepi ajo...

xpo..semoga cepat baik..

Mutiara Bernilai said...

Salam,kak ati..sama lah dgn mutiara..

hu, last week tonsil bengkak sampai langsung takde suara muutiara ni..


huhu.

akak, jg ksihatan ok.

kasihredha said...

ikut cakap doktor...
InsyaAllah doktor tau yg terbaik unk ati :)

Acik Erna said...

Ati..akak pun sama..simpati..tapi hanya itu yang kita boleh katakan..
ikut sama sedih...

kakchik@ella said...

mkn ubat ye ati .. tu je penawarnya.

Citarasa Rinduan said...

ati--
kalau masalah tonsil mmg kena atasi dgn buang...

sedang muda, masih kuat dan bertenaga.. ambil peluang buang ye..

just ambil sedikit sahaja lendir yang beketul di saluran tekak ati..

beberapa saudara dan kenalan ayu ramai dah buang.. hasilnya. mereka selesa dan boleh jalani kehidupan seperti biasa

anitaare said...

eh doc tak de komen lak lg ye..
mmg betul mkn aiskrim cara terbaik sbb pernah cuba dulu ms kena kes yg sama..alhamdulillah ok..cubalah
kalu tak leh jugak dapatkn nasihat pakar ye..

semoga cepat sembuh ye ti

anitaare said...

eh doc tak de komen lak lg ye..
mmg betul mkn aiskrim cara terbaik sbb pernah cuba dulu ms kena kes yg sama..alhamdulillah ok..cubalah
kalu tak leh jugak dapatkn nasihat pakar ye..

semoga cepat sembuh ye ti

ghost writer said...

minum air pudina selalu...berkesan kot untuk surutkan bengkak.

jeBateja said...

alamak....apa ke benda yg nak kena buang...? tonsil tu benda yg ada dlm tekak ke...??

Piasara said...

"baik tanya pendapat doktor2 pakar..saya pun lom penah ada pengalaman...smga membuat pilihan terbaik.."

Cik SHiNJU said...

Anak buah yun pun salu kena tonsil ni kak... tggu umur 12thn baru doc nak operate..

gedek! said...

tonsil tu apa?

sahromnasrudin said...

sedih tgk ibu itu..hilang trus 3 zuriat keturunannya huhuhuhuhh..

alfatihah untuk kesemua anak yang sgt suci itu

..::SangRatoo::.. said...

sepupu saya pun dah operate utk buang tonsil itu..maybe dah melarat kot sampai kene buang..ummm saya pun mengalirkan air mata mengenangkan wajah si ibu tersebut..apakan lagi si ibu itu yang menanggung beban perasaan sedih yg teramat.Al-Fatihah utk ketiga² anak tersebut.

cik bahulu oren said...

kesian kt akk
smoga cpt sembuh :)

qemaishak said...

kena kurangkan makanan berasid & pedas la ni kak..moga cepat sembuh la ye:)

NM02 said...

kak, saya juga mempunyai masalah yg sama. saluran penafasan saya mmg sempit skang ni. dengkur pun semakin menjadi. tak nau nak buang ke tak sbb masalah saya pun mcm akak.

saya ada amek gambar tonsil, rasa mcm nak wat n3, tapi takut orang geli plak. hehehe

- GC - said...

ohhh.. boleh operate & buang eh? ritu bdk ofis kena tonsil gak.. tp dah baik..

DrSinga said...

ello..elo...
sori.. bizi sangat ..tak sempat jalan-jalan..
:(

tonsils..tempat badan kita serang musuh2 durjana..vie\rus..bakteria..dan tempat badan kita start buat antibodi..] bila ada serangan.. tonsils bengkak..bila bengkak ..sakit..
kalau kerap sangat diserang..dan bengkak..dan kacau sekolah..kerja.. selalu MC
atau.. sampai kerap tonsillitis sampai ear infection..
atau tonsils besar.. dan berdengkur.. dan tersedak2 tak bernapas masa tidur ( sleep apnoea..kena operate buang..
bila dah buang..sepatutnya tak ada masallah.. sebab badan kita akan lawan musuh2 durjana tu lat kelenjar-kelenjar yang lain..kita takkan miss/rindukan tonsils itu...
boleh?
:)

Ati Masrif said...

dr singa,

alhamdulillah...akhirnya ada gak
doktor tolong jawabkan

jadi kita bolehlah operate dan
tak akan ada prob lain ye doc

tulah kekadang prob dengkur tu yg
kita paling tak suka sekali ...memalukan
nak..nak kalau balik tido kampung kan adalak ipar duai yg ramai...huhu

maceh ibu singa ...muuaahhhh

^____________^