Thursday, May 12, 2011

Jadi Mangsa Ragut

Assalamualaikum,

semalam kami di kejutkan dengan berita dari MIL 
yang kak ipar kita yang cantik tu jadi mangsa ragut 
tak perlu pergi jauh hanya di depan rumah ketika
nak keluar membuang sampah pun boleh jadi mangsa

habis rantai leher dan loket yang berharga tu di kerjakan 
oleh peragut yang menaiki motosikal nasib baik 
tak jatuh tersembam kalau tidak pasti lain pula jadinya... 

sudahlah lagi 4 hari saje nak menyambut hari jadi
semoga kak liza tabah menghadapi dugaan ini

tahun lepas dengar cerita dari MIL juga mengenai seorang 
saudara di ampang yang di ragut ketika menyiram pokok 
bunga di halaman rumah...si peragut pura-pura bertanya 
bila dekat saje terus dia sambar rantai di leher

yang menyedihkan business ragut kecil-kecilan ni 
dilakukan oleh anak bangsa kita sendiri!
sekarang ni walau di mana pun kita berada sudah jadi 
tak selamat...


sedih n menakutkan betui tengok video budak sekolah kena dera smlm
apa nak jadi dengan anak2 muda lani ....  :(

47 comments:

bujal X said...

kena standby pepper spray~

kasihredha said...

nauzubillah.
Malang tak berbaau.
Kadang2 tu, walaupun dah berhati2...boleh kena juga kan.

Kakzakie said...

Negara kita semakin tidak aman. Di mana-mana pun ada je jenayah. Takut...

gadisBunga said...

dah tak boleh terlalu mesra dgn org yg tak dikenali sekarang~

Sz said...

huhuuh...
salam takziah kepada kak liza tu kak...sedihnyaaa...

macam jiran depan umah dulu pun kena ragut rantai emas (rega 20k+) ... mmg anak bangsa sendiri yang buat, modus operandi sama kekonon nak tanya pastu zassss...

Maya Mayana said...

jenayah tk mengenal manngsa...mungkin lebih selamat keluar bertudung kepala so orag tk boleh intai brg kemas kita...emm beli emas simpan kat ar rahnu...makin hari makin bertmbah...hati2 selalu

ch@ said...

macam ni, rasa kat rumah sendiri pun tak selamat dah. nak pergi mana-mana kena ada bodyguard. bahaya.

Nur Hawa Mohd Zin said...

bahaya ada di mana2 kan kak...kat kg awe ada nenek ngah duk depan umah tiba2 datang laki mintak spanar konon nak betulkan motor rosak..rupanya nak ragut..dpt la rantai zulian

lalink7 said...

MasyaAllah terukssnyaa..macam helang mata dorang..cepat betul tindakan...alahai..nasib kak ipar tue tak jadi apa..kalau di tolak ke ape lg susah kan..nauzubillah

miloais said...

kesian kat your SIL
takut plak ye nak gi buang sampah kalo camni...

aNIe said...

Ati... betul tu... sekarang kena lebih waspada... kalau berjalan seorang dgn beg tangan tu... jgn lalai... mata kena awas keadaan sekeliling...

Hanis Azla said...

menjadi2 kes ragut ni kan.. dulu pun tok akak kena ragut kat dpn rumah juga.. habis rantainya.. dgn org tua pun dia org tak kesian nak buat hal..

kakngah said...

jalan paling selamat, tak payah la pakai brg kemas yang keterlaluan. memang la bila kiter berbarang kemas lagi 'kasar' lagi tinggi kepuasannya.. tapi, mana lebih penting. kepuasan @ keselamatan?

kakchik@ella said...

zmn skrg ni kan ati, nak buang sampah pun dah tak selamat. masalah ragut ni makin mnjadi-jadi.

cucu umie said...

kecian yer dekat kak ipar kamu..semoga tabah yer..herm, memang sugguh tidak dpt didetect care mereka nak mergut tukan..lala

cik bahulu oren said...

skrg kt kwsn sendiri pon mcm da x slmt kn kak :(

♥MAMASYAZA♥ said...

memang pun, kat depan umah sendiri pun dah tak selamat

sarah-najwan said...

kat mana2 da xselamat dah...
even dlm rumah sdiri..apatah lagi diluar sana..

hati2 deh..

pipoq said...

sabor aje la..

maaf cakap, walaupun di halaman rumah sendiri, bila dipraktikkan kewajipan menutup aurat tu insyaAllah perkara camni tak berlaku sebab peragut tu tak tau apa yg kita pakai..

tapi bila terdedah, tak boleh gak nak salahkan peragut tu..dah memang kerja dia meragut, mana yg nampak depan mata tu la mangsanya..

nurkass said...

subhanallah...
ape nak jadi lah sekarang nih..macam2..mesti diorang dah lama perhatikan mangsa diorg nih..geram betul lah..

sahromnasrudin said...

kiter kne stand by sambal cili api..kalau ragut, lumur je kat muka depa huhuhhhh

NM02 said...

budak2 skang ni dah makin ganas. risau dibuatnya

toyolkiut said...

mcm2 kes skrg ni..
ragut, rompak, rogol cm pkara biasa pulak..
perasaan bimbang tu sentiasa ada..

sha a.s said...

duduk kt negara sndiri pn da x selamat..haihhh

Ayuraza said...

memang pun..sedih menegnangkan ornag melayu kita yang buat semua tu..merosakkan bangsa melayu..bawak2 la bertaubat..

semoga akak ipar akak tabah menghadapi semua ini..

Rinna said...

Skrg nie mmg mores operandinyaa...pura2 tanya jalan pas tuh di ragutnyaa..laa rantai ke gelang ker.. issh bahaya tul skrg nie.. so kena laa hati2 bila nak buang sampah ke apa ker..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Atie,

Sekarang ni kena double/triple brhati2 nampaknya. Di mana2 pun kita dah tak selamat lagi.

Daddy Ziyyad said...

mungkin cadangan saya ni ekstrem..tapi berbaloi(dari kena ragut)

tak payah pakai rantai leher tu bila tak menutup aurat. Kalau pakai tudung, pakai lah, sebab ia terlindung dan peragut tak nampak.

Cik Ezy said...

bhye betol..
dpn rumah pon jdk..
isk..

Miss Tira said...

Dunia makin kejam. -.-

diana said...

meragut kat depan rumah??
ahaya nye..
sampai ke rumah dia tau..

qemaishak said...

adoi la macam2 la tektik diaorang kan..kena hati2 walau dimana kita berada sekarang ni..

daddyzkool said...

elok dicangkul kepala mereka tu!

LIPISLADY said...

Sallam,

Segala yang tak baik di pelopori oleh anak melayu kita. Sedih betul.

nabilah_2908 said...

peringatan tuk kita juga...duduk kat rumah tk payah nk pakai barang kemas bagai... ;)

rasanya peragut tu dah lama aim kat kakak ipar tu...

makin tak selamat kan....kena hati2 selalu...

Siti Mashitah Saidin said...

standbye ngan cili papper~

rasp said...

dunia makin maju...
tapi syg, makin menjadi2 pe'el yg tak senonoh nie...

Sham said...

risau tul bila dengar cite2 camni...!

azieazah said...

Takziah kepada ahli keluarga ATI atas kejadian.

Memang sekarang ni, kawasan sendiri pun dah rasa tak selamat.

*Pengalaman sendiri: Kak Azie pernah diragut pun depan rumah sendiri, bulan puasa lak lagi. Habih duit nak beli baju raya anak-anak.

Yan said...

it happened to makcik akak gak. depan pintu rumah sendiri lagi..

Kakzakie said...

Ati publish lagi ke memang di auto re-publish. Kakak punya hilang dan kena publish sekali lagi pagi tadi...

....Negara kita dah tak aman sekarang.

kakchik@ella said...

repost ke ni ati. rasanya mcm dh baca.

anitaare said...

atie,

repost ke??

n3 kita lenyap..entah dapat balik ke idak tak tahulah..dlm draft ada tp cam tak de mood nk republish semula sbbnya rs cam dah tak ori dah..iyalah komen pun hilang..frust sgt..sbb n3 pasal anak2..huhu

asliner said...

dulu2..
mak kita pun penah kene ragut..
masa tue baru lepas ambik kita balik sekolah..
naik moto..
senanglah nak kene ragut kan..
masa peragut tue datang tepi nak ambik beg kat bakul moto mak..
kita macam terpana sampai tak tahu nak buat ape..
macam mengizinkan peragut itu ambik beg mak..
ntahek..macam terpukau..
tapi nasib baik peragut tak dapat ambik begnya..
balik terus sujud syukur..
alhamdulillah tiada ape2 yang berlaku..=)

Ati Masrif said...

SALAM

TAK TAHU APA2 PUN NI BARU SAJE MASUK
SEJAK DARI BLOGGER PROB HARI TU ...

RE-POST APA..BUKAN NI N3 HARI KHAMIS KE..

TAPI KOMEN SEMUA DAH HILANG...HAIRAN YEK?

Adyla said...

ciannya la..

CIK TOM said...

macam2 budak zaman sekarang..kalau sihat tue buat la kerja halal..ni nak meragut je kerja..ish2..