Friday, April 8, 2011

Sumpah Nazar

Assalamualaikum,

Alhamdulillah ...hari ini merupakan hari 
yang terakhir kita menyelesaikan puasa
nazar seminggu kerana sakit tempohari

banyak dugaan nak menyudahkan 
puasa yang hanya 7 hari ini tapi niat berpuasa
bukan 7 hari berturut-turut...takut tak tertunai

ada yang mengatakan berdosa jika kita 
melanggar nazar itu jadi janganlah kita 
bersumpah nazar yang akan menyusahkan 
diri kita sendiri 

ada seorang teman kita yang bernazar untuk
berpuasa selama sebulan berturut kerana 
tidak tahan semasa menjalani latihan tentera
di takdirkan dia mendapat pelepasan dan 
sudah pun selamat menjadi seorang jurutera
tetapi dia masih tidak dapat membayar nazarnya 

Namun begitu nazar bukanlah suatu gantian yang semestinya
diperolehi atau dipenuhi seperti yang diminta bahkan ia hanya
sekadar suatu bentuk didikan jiwa agar seseorang itu sentiasa
mengingati kekuasaan Allah dan mensyukuri nikmat-Nya. 
Hakikatnya, nazar tidak dapat mengubah takdir.

Sebuah hadith Muslim yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah katanya, 
Nabi S.A.W bersabda: 

"Sesungguhnya nazar itu tidak dapat mendekatkan seseorang kepada
sesuatu yang ditakdirkan Allah belum akan menjadi miliknya. 
Tetapi nazar itu sesuai dengan qadar. Dengan nazar dapat 
dipungut pembayaran dari orang-orang bakhil yang 
sebelumnya tidak bersedia membayarnya."


ada sesiapa yang masih tak bayar nazar...? ^_____^

47 comments:

bujal X said...

saya tak pernah bernazar~~takut tak tertunai~~he~~

=sz= said...

alhamdulillah ...


semoga k ati diberikan kurniaanNya kesihatan yang baik :)

ainnoraini said...

selamat pagi ati...

saye kalau bernazar tak la yg membebankan...

buat la nazar yg termampu kite buatkan...

suri solehah said...

salam..ati..alhamdulilah..dah habis nazar ati..suri ni posa ganti tahun lepas pun tak habis lagi..sebulan penuh takleh posa huhu

ezzu said...

ezzu memg x pernah pun bernazar ape2...tkut x tertunai plak kn..berdosa tu...

kakngah said...

belum pernah bernazar apa2 lagi setakat harini...

Piasara said...

"Alhamdulillah...dah sihat..sihat dan sakit kita sesungguh nya dari allah....Saya kalau bernazar,hanya yg sekadar termampu buat.."

sahromnasrudin said...

saya pernah bernazar tetapi permintaan tersebut belum tertunai..insyaAllah jika tertunai akan dilaksanakan kerana ia wajib ( tapi nazar saya bukanlah puasa sebulan )

kakcik said...

Ati...

kakcik dah beri sebenarnya no hp dalam kotak komen dan kotak jerit.. x apalah.. kakcik bagi sekali lagi : 0122830569. Simpan tau... atau sms kakcik..hehehe.. :)

nurkass said...

salam kak ati;
ooo..hari ni last ye..alhamdulillah..berbuka ape hari ni..hehe

kass pernah nazar gak..dah tertunai pun..alhamdulillah..

Kakzakie said...

Syukur berbuka saja selesailah nazar ati ye....

Usah bernazar kalau rasa tidak boleh melakuknnya. Bernazar juga biarlah yg baik-baik bukan utk menyusahkan juga.

Ati Masrif said...

bujal,

elok lg mcm gini dari
bernazar tp tak tertunai

Ati Masrif said...

suzi,

maceh suzi laling :)

Ati Masrif said...

ain,

betui tu..jgn terdesak
sampai nazar yg bukan2 kan :)

Ati Masrif said...

suri,

oh..jenuh nk gantikan ..
kena mula dah tu..tak beban sgt nanti

Ati Masrif said...

ezzu,

baik begitu dik dari tak tertunai :)

Ati Masrif said...

kakngah,

belum ada yg di hajat kot..hihi

Ati Masrif said...

piasara,

alhamdulillah...semuanya dari Allah

Ati Masrif said...

sahrom,

tak kira apapun nazar bila dah tertunai
jangan pula kita wat2 lupa kan :)

Ati Masrif said...

kakcik,

terlepas pandanglah tu..ok
dah dpt sms dari kakcik..
hihi..tak habis2 lg kira bijik
kopi ye kakcik...nk ati tolong tak ^___~

Ati Masrif said...

kak zakie,

alhamdulillah..syukur dah selesai :)

betui tu kak

Ati Masrif said...

nurkass,

berbuka ala kadar saje
sambil berdiet sikit ni..
sahur pun milo n roti sekeping je..heee

Hanis Azla said...

ALhamdulillah, Ati dah selesai menyempurnakannya.. mmg risau juga bila bernazar tapi tak tertunaikan..

qemaishak said...

Alhamdulillah moga terus dikurniakan kesihatan yang baik bt akak..setakat ni,saya tak pernah bernazar kak.

pipoq said...

tul tu..hutang kepada Allah tu lebih utama untuk dilangsaikan terlebih dulu sebelum yang lain lain..

wahida said...

saya pernah bernazar, tapi nazar yg mudah aje...takut saya kalau tak tertunai...

Yan said...

Akak bernazar, sembuh akak dr sakit bertahun ni, akak nak buat kenduri.. INSYALLAH blogger akan akak jemput.

Cik Pah said...

saya pun tak pernah bernazar..macam bujal jugak..takut tak terbayar nnt

Queen said...

pernah berniat...tapi dalam hati takde sebut kat mulut.... jadi mak kata tak jatuh hukum menunaikan nazar...

tapi tetap nak kene tunaikan..sbeba rasa tak sedap hati plak

toyolkiut said...

bernazar wajib buat..
sbb tu kena fikir sblm cakap..

tp jika betul niat kita, tiada masalah utk tunaikannya..
syabas..

NM02 said...

bernazar utk kebaikkan takpe, dan pastikan kena la laksanakan nazar tu

maya amir said...

betul tu.. kalau rase tak tertunai jgn nazar..tapi saya slalu berpuasa nazar..mende lain saya tak penah nazar lagik..slalunye puasa..sbb rase2 mcm puasa paling senang & jiwa rasa tenang insya Allah:)

Mayana said...

emm nazar mana yg termampu kan...nazar ni cuma salah satu usaha kita selebihnya pada DIA...alhamdulillah dh selesai

Mayana said...

emm nazar mana yg termampu kan...nazar ni cuma salah satu usaha kita selebihnya pada DIA...alhamdulillah dh selesai

Mayana said...

emm nazar mana yg termampu kan...nazar ni cuma salah satu usaha kita selebihnya pada DIA...alhamdulillah dh selesai

Mayana said...

emm nazar mana yg termampu kan...nazar ni cuma salah satu usaha kita selebihnya pada DIA...alhamdulillah dh selesai

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Atie,

Sebelum bernazar fikirlah dulu kemampuan diri untuk menunaikannya.

nabilah_2908 said...

alhamdulillah...selesai juga yer.. ;)

sy belum pernh bernazar lagi... :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
CUCI MATA ABPBH 2010

kak Erna said...

Ati akak juga selalu bernazar nak puasa..tapi paling tinggi 3 hari je..masa suami akak sakit teruk tahun 1999 dulu.
yang lain2 tu..akak cuma bernazar sehari sahaje.

sal said...

alhamdulillah..
cekal dan tabah menghadapi cabaran berpuasa..moga mendapat rahmat dan berkat..

DrSinga said...

Ko mandai-mandai je saspek benda tu kanser!!
:P

CIK TOM said...

alhamdulillah kak ati makin sihat..happy for ur..semoga akak sentiasa ceria ye..cik tom ade lg nazar xbyr..heheh..

cemomoi said...

jangan bawa ke mati kang waris pulak kene setelkan

h4ni3 said...

saya pun macam bujal..
tak berani nazar ~ takut tak tertunai/ terlaksana..

Cekodok said...

rasa mcm tak pernah bernazar.. hehe

diana said...

saya pernah jugak bernazar..
tapi bukan puasa la..
buat kenduri..

Miss Yaty said...

yaty ada nazar yg belum di tunaikan lagi..insyaAllah akan tunaikan secepat mungkin..

thanks pada peringatan ni kak ;)