Friday, April 22, 2011

SANTAU

Assalamualaikum,

Apa khabar semua...
kita alhamdulillah sihat tapi anak-anak pula 
sejak balik  ni semua terus demam

pernah tak dengar cerita ...kalau pergi ke gopeng 
jangan makan merata-rata?

ibu mertua kita berpesan begitu kerana 
dia sendiri berasal dari negeri Perak
jadi sebelum bertolak ke gopeng hari tu
kita pun bersilatlah di dapur untuk membawa
bekalan makanan sepanjang 1 hari di sana nanti

punyalah risau...terpengaruh juga dengan 
kata-kata ibu mertua kita tu...hehe
padahal itu mungkin hanya pesanan orang 
tua-tua dulu yang di pesan turun menurun

tapi....tapi... betui ke... 
di sana tu.....terkenal dengan SANTAU...? 

menurut cerita...

pengamal santau perlu membuang santau itu setiap tahun bagi 
memastikan ia tidak memakan diri sendiri atau 
keluarga terdekat mereka... jadi dia akan  memilih tempat terbuka
contoh..kenduri kahwin atau kedai-kedai makan
  
sejauh manakah kesahihan cerita itu.... wallahualam

panduan yang boleh digunakan orang ramai untuk 
mengenal pasti kehadiran santau dikedai makan.  

ketika mengambil makanan jangan mencampurkan kuah lauk dalam nasi,
tetapi kedua-duanya hendaklah diasingkan kedalam bekas yang berbeza.

Pastikan kuah lauk yang dihidang tidak berbau basi kerana 
ia kemungkinan mengandungi racun santau.

untuk minuman pula, pegang gelas seperti biasa manakala jari kelingking
ditekan pada bawah gelas jika rasa sakit seperti digigit semut api maka
ia mengandungi santau.

Antara tanda-tanda awal seseorang terkena santau ialah 
mulut berbau busuk
kuku menjadi hitam 
batuk berpanjangan

perkara yang paling penting jangan lupa berdoa dan 
memohon perlindungan dari Allah sebelum makan~ TQ DZ :)

tapi pemandangan di Gopeng sangat cantik dan
ada juga tempat yang menarik untuk di lawati tau ^______^

46 comments:

~ yus ~ said...

oo, mcm tu ye kak Ati...

hmm kenapa lah mesti nak santau2 orang ni kan, tak baik betul...

Tak pernah sampai Gopeng...:(

bujal X said...

kat mana2 ada santau~~~tapi gopeng tu dari saya kecik da dengar~~

*nak elak santau angin macamana plak?

kasihredha said...

thanks infonya ati...

h4ni3 said...

satu lagi, kalo minum air, make sure boleh nampak bayang kita dalam air tu.. kalau takde bayang, maknanya ada santau.. wallahualam..


hehe.. kita tak blaja kat sana la k.ati.. pakngah kita pun gi gopeng smlm, ambik anak dara dia kat matrik tu..

mana gambo gopeng yg cantik tu???

Yan said...

Ati,

petua yg ke tiga tu sama dgn akak.. katanya kalau ada santau, cawan akan pecah. sahih tak sahih tak tau lah pulak.

Kakzakie said...

Ati... takut kalau bincang pasal santau nie. Kita tak nampak dan juga tidak pandai bab-bab ini.

♥ Mrs.Eady ♥ said...

ade jugak dgr psl nie....

..::SangRatoo::.. said...

seram sejuk kiteee..kak atie..blog jue arini pun lepas baca kak atie nye entry ni terus jue wat tajuk yg sama sebab dapat email dari birokebajikanagama di ofis. :)

kakngah said...

yang herannya..
apsal nakmenyantautak tentu pasal..
dan mangsanya
orang awam.

ainnoraini said...

mak meruta kite pun org perak..
ade gak berpesam mcm tu...seram jer..

sebab kaum kerabatnyenye pernah terkene...
kenapa..kat mane tak pulak dia citer...

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

ooo 10Q kat ati tak tahu pulak mcm tu cara nak tahu makanan kena santau tak

Cik Pah said...

gitu skali ker ? jap jap kene pikir dulu pernah pergi gopeng ke idak ..rasenye macam tak pernah sampai..

Adinda Amy Sensei said...

moga kita dijauhkan

Hanis Azla said...

seram pula klu mcm tu.. minta dijauhkan hendaknya.. sebelum makan walau dimana2 pun pastikan nama Allah disebut terlebih dahulu..mudah2an kita terhindar dari terkena santau tu..

Maya Mayana said...

ooh mcm tu ye...belum pernah smpai perak..huhu...

sarah-najwan said...

takutnya bab ilmu2 hitam nih
minta kita semua dijauhkn..

azzey said...

mmg bese dgr pesanan cam gini ; tp bukan di area gopeng....area lain..

Rinna said...

Menakutkan kalau dengar citer pasal santau..nie.. Kenapa laa ada org yg dengki2 sampai nak menyantaukan org..kan..

Ada gak baca ttg petua pegang gelas tuh.. Mungkin betul kut.. :)

ainhany said...

tak caaya pun dah terbukti...
sama2lah kita beringat...
muga terhindar dari fitnah2 dunia nie,..Mhn keselamatam kita bersama.
Amin

Penjejak Mimpi said...

sy tak penah kene dan kaum kerabat sy pon tak penah kene (alhamdulillah) tapi cite pasal gopeng yang terkenal dengan santaunye tu mmg betul.

ms keje kilang dulu, sy mmg ramai member berasal dari sane dan dowang de cite sape2 yang amalkan santau. tapi tu cite dulu. skang ni ramai orang yang amalkan tu da takde (meninggal dunia).

dulu, penah juge dijemput ke kenduri kawen member di gopeng. arwah abah memule tak kasi sebab takutkan pasal santau ni tapi at last die benarkan. cume katenye kene ati2 bile time makan. ade die kasik petua tapi malang skali sy da lupe. tu kali pertame dan terakhir makan kenduri di gopeng.

kalo stakat makan minum di rumah member di gopeng tu, da bese... :)

p/s apepon, sentiase berhati2 walau dimane kite berade.

Queen said...

tawakkal pada Allah sahaja..sebab kat mana2 pun boleh kene... =)


lagi satu.kalau minum air panas...pegang bawah cawan..bawahcawn tu sejuk....tak panas..tu pun org kata santau...

wallahualam

pipoq said...

sian orang Gopeng..hehehe..

tapi kalau dulu memang kawasan gopeng ni tempat pembuangan santau..sekarang ni dah jarang dengar..

kat mana mana pun malapetaka boleh berlaku..yang penting, mulakan dengan bismillah..insyaAllah selagi kita yakin dengan kekuasaan Allah, takde apa yang boleh nak memudaratkan..

Daddy Ziyyad said...

Ada satu petua yang paling penting lupa di titipkan utk megelakkan santau.

-berdoa dan memohon perlindungan dari Allah sebelum makan.

nurkass said...

nauzubillah..
minta simpanglah perkara2 mcm ni..
pasal air dlm gelas tu, kass pernah dgr..kalau air yg kita order panas tapi jari kelingking kita rasa sejuk kat bhg bawah gelas tu means ada santau..camtulah sebaliknya..wallahualam..

DrSinga said...

kesiannnnn orang Gopeng kan!!!
kerana nila setitik...
habis satu Gopeng biru kena nila..

sahromnasrudin said...

nauzubillah hi min zalik..mintak dijauhkan..

kat negeri sembilan pun ada kan..kawasan mane erk????

Dee said...

selalu dengar orang kata kat gopeng and pantai remis ada santau..kat beranang, selangor pun..wallahualam..mintak dijauhkanlah dari semua ni..

=sz= said...

kebaikannya,
k ati sakan memasak bawak bekal ye...
heee..
pass sini kak! ;p

qemaishak said...

minta dijauhkan..takut pulak nak g Gopeng dgr cite ni hehe

jeBateja said...

kalau N9 kat gemencheh....kata org lah....

apa pun tq sebab bg info cara2 elak santau...

diana said...

satu lagi tempat kat perak yang popular dengan santau ni ialah pantai remis..
kat gopeng tu saya tak tau la..
saya ni orang perak..
sedara mara ramai kat gopeng..
selalu jugak makan kat sana
setakat ni tak de lak kena santau..:p

sal said...

ATI..
Mekasihlah bagi tau..
benda2 mcm tu kena peka jugak ye..

kakchik@ella said...

aduhai ati. ella bab-bab camni takut sgt2. seriau sungguh!! mohon doa dijauhkan dari benda2 camni.

So Shy Lady said...

isyh isyh buat apa lah nk mnyantau.. bdosa bsar tu kan!

moga djauhkn dr tkena kpd kita n kluarga... thanx ati for d infos ;)

Anonymous said...

suami akak sendiri pernah disantau. Santau angin, puas berubat, pergi scan, pergi ultrasound, semua kata usus ok. Last last gi minta orang alim tawarkan air. Dgn izin Allah sembuh. Berbulan bulanlah merana tak boleh nak cerita. Badan jadi kurus kering. Walau dah bertahun berlalu, badan memang tak boleh gemuk. Pada pengamal santau semua bawa bawalah bertaubat. Takutlah azab Allah.

kak Erna said...

Ati..batuk berpanjangan,rambut gugur..hidung berdarah..batuk pun kahak berdarah..itu pun tandanya kan..
dah puas xray semua..ambik darah..macam2 doktor buat..akhirnya kata normal..

gadisBunga said...

saya penah baca dalam mastika pasal santau kat gopeng ni. betul ke?

Citarasa Rinduan said...

selamat malam ati
ayu pernah buat entry ttg ini..
dan ayu ada syer doa untuk sahabat semua..
bismilahi lazi,.

ishiko said...

mintak jauh la mende2 macam tuh...
*huhuu.. japang?? kelaka la kak.ati nh.. ^_^

Cikgu Nurin said...

Hai Ati...baru buat marathon baca entri Ati...lama tak jalan-jalan, esok last paper..doa kan kita tau..( minta org doakan jer..buku malas nak baca..hi hi hi...)

Ati, teman oghang Peghok..memang ye Gopeng byk santau..dulu la, sekarang tak tau...

melody mocker said...

aah. banyak dengar cite pasal santau menyantau nih.. seram. jgn pikir org bole mematikan kite dah la.. sebab tu keje Allah je kankan? takut terpesong aqidah.. hee. Allah menghidup dan mematikan, santau musabab..:)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

hisssh..
mintak dijauhkan.

sorang kawan punya kawan kena. dah arwah pun dia.santau lain.

cikceriacorner said...

mintak dijauhkan dr santau...

Kunang-Kunang said...

Berdoalah semoga dijauhkan dari terkena santau dan apa juga penyakit2 orang 'tuju2' ni.

Amalkan berzikar sebagai pelindung diri.

Nur Hawa Mohd Zin said...

cakap pasal santau...bos awe guna santau kat kami semua sebab tak puas hati kami tak ikut cara dia yang salah...kami dah pergi darusshifa'amik penawar dan pendinding

Seri said...

Camtu eh kak ati?? penah lalu je kat gopeng tu.. balik dari CH.. hehe..