Monday, April 25, 2011

Peribadi Diri .... ?

Assalamualaikum,

kata orang kalau nak tahu peribadi sebenar 
orang itu ....lihatlah keadaan rumahnya
bukan hanya keadaan ruang tamu dan 
bilik air tetamu tapi kalau nak tahu yang sebenarnya
dapat lihat keadaan bilik lagi bagus ..hehe...

sebelum ni memang dah tahu keadaan rumahnya 
sentiasa kemas dan tersusun dari ruang tamu 
hinggalah  ke dapur tapi masa tu kita ingatkan 
bibiknya yang buat tu semua so...tak heranlah
  
baru ni kita menziarah lagi ketika bibiknya dah lari 
dari rumah dan nak tumpang solat di dalam bilik anaknya
keadaan kain baju ber rak-rak semuanya cantik dan
tersusun begitu juga dalam biliknya bila kita nak 
tumpang touch up sikit... nak melawa saje :P 

kita jadi kagum dengan kakak ipar kita ni
memang padan dengan dirinya yang sangat berjaya 
dalam kerjayanya juga sangat berdikari dan 
sangat cantik serta bergaya orangnya

jadi perangai kita yang ini pun datang balik
mula sibuk mengodek semua kain baju
dalam 4 bilik tido.... uhh sampai lani tak selesai lagi


cuba teka apa moral cerita ini ....? ^__________~ 

36 comments:

kakchik@ella said...

moralnya .. yg baik jadikan panduan. btl ke ni ati?? hihihi

Maya Mayana said...

waa...busy betul tu nmpaknya...persekitaran yg bersih dan sihat...jiwa pun sihat...

diana said...

hari2 kena biasakan keadaan tersusun kemas..nanti kita akan terbiasa dengan keadaan tu..cam tu jugak kalau semua kita biar bersepah,kita jugak akan terbiasa dengan suasana sepah2 tu..
tapi saya ni pemalas..
sepah sangt baru kemas..
wakakakaka

Penjejak Mimpi said...

bagusnye kakak ipar kak ati tu ya.. tu baru digelar "muslimah professional"..

Kakzakie said...

Ati.....Home sweet home, rumahku syurgaku....

gadisBunga said...

saya punye stail (dah bagitau kot sebelum ni)..kalau nak ngemas tu abis sume dipunggah, lepas tu susun balik cecantik...huhu~

=sz= said...

moralnya apabila bibik dah takde mmg otomatik aura diri menjadi bibik...ihiksss...

pesanan utk k ati, klu nak menjengah rumah saya hari ahad ye...sbb bibik dtg bersihkan rumah hari sabtu :p

hani@debumelukut said...

Baiti jannati..Selagi rumah itu di rasakan syurga..buat lah apa saja yg boleh menjadikan nya syurga..

kakcik said...

Perubahan ke arah yang lebih baik adalah sesuatu yang sangat positif - teruskanlah. :)

kakngah said...

moralnya..
sila kemas ken baju anda..
kehkehkeh!!

qemaishak said...

moralnya kena cantik luar & dalam..
jgn diri je cantik rumah bersepah hehe

Queen said...

kekemasan rumah memerlukan bantuan dari setiap ahli rumah..kalau sorang je tukang kemas = tak berjaya jugak..

hahhahahhhaa

contohnya..saya baru je susun kain baju dalam lemari.. seminit lepas tu..orang tu cari baju...sekian..semua dah jadi eifel tower...hehe

wahida said...

saya ni dah lama nak kemas almari baju...ater tgk byk betul kain baju dlm almari tu..tapi masa tidak mengizinkan la pulok...hahaha!! alasan!

Dee said...

setuju dgn nik...kalo kita je yg mengemas sakan..yang tukang amik nyer..huh..sgt2 x membantu ok..

moralnya..don't judge a book by it's cover..boleh? hehehe..

nurkass said...

haha..
moralnya, rajin2kan diri utk mengemas..haha..

Erna said...

Ati..dulu2 akak rajin jugak sekarang ni dah kurang..rasa dah penat..anak2 dah besar buat sendiri..kalau tak buat tidur la dalam semak tu hehe..alasan

Hanis Azla said...

untuk diri sendiri mmg kekemasan rumah jd amalan.. tp nak didik anak2 tu yg susah sikit.. asyik nak kena tegur baru nak mengemas..

~ yus ~ said...

Yus pun selalu datang mood rajin bila masuk rumah orang tengok kemas saja, kita pun terikut sama.

Tapi bila hari2 cuba maintain, ada saja yang buat sepahnya, sampai penat kita kemas, serupa juga akhirnya , kita jadi malas kembali.

So, selalunya nak datangkan balik mood tu, pegilah melawat rumah orang yg memang cantik je rumahnya..hihi.

Daddy Ziyyad said...

bila dah ada anak kecik ni, saya rasa lagi mencabar saya nak kemas rumah..dulu masa berdua, mmg kemas sentiasa rumah...~haha

rasp said...

saya buat yg termampu je sis...
bila balik umah cam lipas kudung je kkdg tu...
tapi now ada anak dara yg besar tu cam lega skit laaa...
kalo dak ermmmmm
kalo u nak terjah rumah i,
sila inform seminggu awal ya hahahahaha...

sarah-najwan said...

moralnya..setiap keje jgn kasi tangguh2..kene buat slaluh/segera

jika bertangguh..akan byk lagi yg bertangguh..

"bertangguh itu pencuri masa"

pipoq said...

nak kena jawab ke ?

moralnya kalau ada masa mengunjungi rumah orang lain silalah melawat seluruh pelusuk rumah..hehehehe..

sy kat rumah tu ikut mood anak tu je..kalo mood dia malas main pemainan dia, kemas je la seluruh rumah..kalo time mood dia nak main tu, memang bersepah seluruh rumah dibuatnya..

Cik Pah said...

kak.. dari pindah ari tuh sampai semalam..tak abis abis lagi saya nak melipat baju.. tinggal lagi 2 bakul blom settle..pheww...

h4ni3 said...

moralnya...


jom beli baju lagi!!!
kkekekke

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

baju lama kena tereban lah jawabnya.


dah takdak tempat dah nak gantung dan susun ni...


hehehe...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, BSB hati memang nak buat tapi tangan tak cukup nak buat semua...at last BSB tidur jerrr..ZZzzzzzz

Nur Hawa Mohd Zin said...

salam kak

abah awe pernah pesan kat awe...jaga rumah tangga jangan sampai dapur berlendir toilet berlumut :)

anitaare said...

Ati,

dari sudut agama pulak..eloklah kita bergaul dan mendekatkan diri kita dengan orang2 yang berilmu dan berakhlak tinggi..moga kita juga jadi sepertinya dan insyaAllah orang lain pula jadi seperti kita..Allahu'alam

Yan said...

betul lah tu.. Inspiration bagi kita kan jadi nya..

cik azeya said...

rumah saya dah biasa kena kemas kak ati. kalau tak mummy ngamok. takot. huhu

Nora Shahaira said...

ingatkan dulu pesanan mak-mak aje, tapi ada dengar ceramah kat masjid ni pun dia bagi contoh begitu. Nak tengok keluarga tu aman atau huru hara tengok keadaan rumahnya dan penghuninya..ye lah solat ke tidak kot..gitu la..

itu nampak la juga kesesuaiannya..ni mak ada cakap, kalau perempuan tak tau sanggul rambut panjang..tak cekap menguruskan rumah tangga..haa...ni masih lagi konfius..

Cikgu Nurin said...

moralnya..bibik bukan segalanya...hhmmm dia rajin dan pandai mengurus masa..

Citarasa Rinduan said...

selamat malam ati..
ayu sempat singgah malam2 jerlah

maklumlah taka da bibik.. lagipun mmg tak suka bibik yang kemas umah, masuh baju dll...

hehehe.. moral??
sebab lebih suka tangan sendiri yang mengerjakannya

Abang Jonni said...

kalau bilik mcm tongkang pecah?... apa maksudnya tu...


tapi bukan bilik aku la,, bilik aku ok....
huhuhuhuhu...

Cik SHiNJU said...

paling nyampah bila kita baru kemas,dah sepah balik...penat pun x ilang lg...

DrSinga said...

silalah ke rumah kita sementelah tiada bibik ni!!!