Thursday, April 7, 2011

Lemak oh Lemak!!

Assalamualaikum,

sekejap saje sudah hari khamis
rasanya baru saje tengok cerita seram 
di tv3 hari itu dah ada lagi malam ini
tapi kita dah nekad tak mahu tengok 
dah semakin mengarut pula cerita tu...

dah breakfast semua kan...
lambat buat n3 ni pasai nak tunjuk gambar 
yang akan buat semua tak lalu makan 

semalam kita bersihkan ayam yang 
di beli di mydin kita beli 2 kilo ayam
bahagian thigh dan rib saje ...senang

sudahlah lani ayam mahal 
tapi dari 2 kilo ayam tu 1/2 kilo lemak saje
bayangkan ayam goreng yang kita makan
di gerai tu..rajin sangat ke depa nak 
cuci berabih semua lelemak tu...?



tu...dia...punyalah banyak lemak
itu belum lagi dari seekor ayam 
bayangkan lemak-lemak ni masuk dalam badan kita
tak ke bertambah lagi dengan lelemak 
yang memang sedia ada....

amacam....insaf tak...?
ada rasa rajin nak masak kat rumah..  :P


hai....manalah camera ni hilang...selalu sorok dari syahmi
yg suka main sampai lupa mana letak....adeehhh  ^____^

48 comments:

kakchik@ella said...

tu psl ella galak menjlnkan sesi mmbakar lemak badan. hihihi ..

NM02 said...

lemak???? sentap ai...

hahahahaha

sarah-najwan said...

saya buat gini
lepas cuci bersih isi ayam itu
rendam dulu ngan air + cuka atau air asam limau nipis brg sejam dua..

try buat deh..ayam tu akan hilang lemak dan gorengan lebih rangup..

gadisBunga said...

kite kene suruh ayam tu masuk London weight management sebelum disembelih. heheheh~

kasihredha said...

memang banyak lemak kan...
harga ayam pun mahal skrg ni..
tak boleh nak bayangkan lemak tu masuk dalam badan kita..huhu

Chik Att said...

ayam tu semua ada penyakit jantung ... kalau terkejut ... terus kojol...

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Atie,

Tulah kalau berdaya banyaklah makan di rumah. Hallalan thoyyiban dapat kita pastikan.

Kakzakie said...

Kalau makan kat luar kena perhati. Lemak usahlah dimakan.

...bila hilang benda je mesti syahmi juga yg disebut....

nurkass said...

jadi, pada yg suka ternak lemak, renung2kan..hehe..

selamat beramal..

nabilah_2908 said...

err..bnyk nya...maknanya ayam tu bukan berat isi..tp berat lemak jer la kan..? huhu..



jom ke APA KATA HATI pulak ;
HOW TO..

cik dah ganu kiter said...

hehehhe..beringat2 la....lemak tu...

kat umah jarang beli ayam...sebulan 2 kali jer kut....

CiK Jue aka ibu FarisYah said...

betul kak ati jue pun kalau cuci ayam...geram je..lemak banyak betul kan...

Zura said...

bahaya lmak2 nie kak..

kakngah said...

bila bersihkan ayam.. suku kilo jek dah lemak dia..

kakcik said...

Kakcik kalau cuci ayam, habis segala kulit dan lemaknya kakcik kikis.:)

kella said...

mak aihh... sampai setengan kilo? huuuuuu.. gerun...

h4ni3 said...

kembang tekak tengok lemak kan?
sebbaik lemak kat badan tak nampak dari luar.. hehehe

alamak, dah dapat lagi ek.. tunggu.. mungkin hari ni atau esok la tu. ker k.ati silap bagi address?? jangan kang dia anta kat klia sudahh.. hehe

Cik Ezy said...

yg b'lemak tu best..
pastu mula gemok xingt..
hihikk

Amy Syaquena said...

uish bahaya lemak nie...ayam tue lebih lemak dari isi lak

Daddy Ziyyad said...

Bayangkan kalau kita makan nasik LEMAK + ayam goreng(penuh LEMAK).

~huhu

Mutiara Bernilai said...

huhu..

jd isau lak mutiara tgok lemak sbanyak ni kak..

huhu,yepp..agak trauma nak makan luar :P

cemomoi said...

lemak + telur palsu + argh! cepat le kita padam cam ni

pipoq said...

kalo kasik kat ikan keli makan lemak ayam tu cepat je membesar..hehehe

kat tmpt kerja ni ada kolam ikan, dua tahun lepas letak la beberapa ikan keli sebesar lebar dua jari dalam kolam tu..tetiap hari bagi makan lemak ayam..sekarang ni ikan ikan keli tu dah jadi monster fish..dah besor betis jadinya..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Badan pun dah berlemak2 nie ahh. Nak p jogging pun malas.

qemaishak said...

kak, saya memang cuci kasi habis smua lemak, kulit tgl isi & tulang je kalau beli ayam tapi lemak ade gak ni hehe

ratusiput said...

tu la skang dh taktau nk mkn apa sbbb sume rase mcm tak slamat je.ayam cenggini wlu msk sndiri pun tp letih nk buang lemak byk2 tu...habis satu sink sme minyak2..

Hanis Azla said...

mana tak bertambah lemak kat badan kita kan.. bila tgk ni mmg insaf kejap.. takut nak makan ayam yg beli kat luar..

miloais said...

lauk ayam yg jual kan gerai/cafe/restoran tu - tak de makna le depa nak buang lemak masa cuci ayam tu... sedangkan kulit pun depa tak buang!

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

ayam mmg mahal la nie...tp ikan lg mahal...kembong sekilo dah cecah RM 10 huhuhhhh

Mayana said...

boikot ayam sekejap...nanti rindu makan balik..hehe

Adinda Amy Sensei said...

hai kak atie...lama tak singgah..sihat?

tuu diaa..lemak sampai berkilo...huhu..dasyaaattt..

en_me said...

insaf kanns.. uhuhu

Cik Pah said...

wow..penuh lemak kita bercerita hari nih.. hahah..

bakkat dr ziyyad.. makan nasi lemak + ayam = domoksslaaa

~ yus ~ said...

yus dua hari ni pun masak ayam. Memang banyak buang lemaknya kak...nak buat camno? Ayam tu pun entah apa2 agaknya di kasi makan, sampai lemak penuh satu badan, kita pulak makan dia kan, kenalah buang juga lemak tu, kalau semua masuk dalam badan kita pulak, susah juga kan...:)

kak Erna said...

ati..tu yang akak rajin basuh sendiri tu..nak buang lelemak dia..akak guna kunyit serbuk..senang nak tarik aje lemak dia tu.

sal said...

memang insaf..tapi tetap beli dan makan ayam..tak boleh buang hobi mkn ayam..ntahlah..

diana said...

lemak yang best kak..
heheheh...
ingtkan nak cerita pasal
proses buang lemak akak..
hahahah..

wahida said...

kak, kalau ayam saya suka part tulang dan lemak..yummy...

akak tgk tak citer penanggal? best tau!!

anitaare said...

bab tu lah yg kena rajin tu buang lelemak..kita tak makan ayam pun badan lemak jugak..abis tu camne

=sz= said...

kena bela ayam kampung la kak...eheee

Dee said...

kami sekeluarga lagi suka ikan dari ayam..hehehe..

suri solehah said...

lemak tu yg beratnya..isi tinggal skit..huhu

Cikgu Nurin said...

Gulp....lari alaiment akak kalu makan nih...

asliner said...

itulah..
sebelum makan..
periksa dahulu tahap kandungan setiap makanan yang kita nak makan..=)

Yan said...

akak kalau beli ayam sure suruh dia buang kulit.. kat kulit tu yg banyak lemak.

cek chun said...

chun kalo tak jumpa ikan, memang selalu beli ayam
dan memang part tu jugak yang menjadi peberet. ada tulang sikit2..

pasni kena main kukus2 lah yer.

cek chun said...

chun kalo tak jumpa ikan, memang selalu beli ayam
dan memang part tu jugak yang menjadi peberet. ada tulang sikit2..

pasni kena main kukus2 lah yer.

CIK TOM said...

uiks byk giler lemak ayam tue..geli tgk..heheheh