Friday, April 15, 2011

Harimau Yang Beriman

Assalamualaikum,

suka sangat kisah tauladan ini 
yang kita baca dari blog cikgu nurin
kita tempek kat sini untuk tatapan sahabat pula....

renung-renungkan....

Alkisah... .. Seorang lelaki Islam ponteng sembahyang Jumaat.
Sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu ayam hutan.

Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba-tiba dia berlanggar
dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.
Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak
lalu tergelungsur ke dalam jurang.
Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan KRAKKKK!
Kedua-dua kakinya patah.

HARIMAU tadi terus menghambatnya,
sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.

"Ya Allah," doa lelaki tersebut,
"Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat
berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini...

Ampunilah aku ya Allah ...makbulkan hajat ku ini...
jadikanlah HARIMAU yang memburu aku,
HARIMAU YANG BERIMANNNNNN.. tolong ya Allah! tolongggg......Aminnn.." 

Tiba-tiba guruh berdentum! 

HARIMAU tadi tiba-tiba terhenti betul-betul di hadapan lelaki tadi.
Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau  
yang beriman dan bersopan santun.

Sambil menadah kedua-dua kaki depannya ke langit ..
HARIMAU tersebut pun berdoa,

"Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azzabbannar. Amin! "

apacam..? apa pengajarannya...suspen tak....^______^


kalau kitalah kan....kita doa..harimau tu jadi vegetarian jek ...^_____~
 

33 comments:

~ yus ~ said...

suspen, mmg sah nak kena makanlah tu kak...

Pengajarannya sebelum makan baca doa dulu kan kak..:)

nurkass said...

hahaha..
mmg lawak pagi ni..
pastu baca doa pas makan lak.hehe..

♥MAMASYAZA♥ said...

hahahaha, lawak dipagi hari, sah2 kejap lagi kenyang le harimau tu

DrSinga said...

dah kenyang..
dia kata Alhamdulillah tak?!

NM02 said...

kahkahkah!!!!!! beriman sungguh harimau tu..

Maya Mayana said...

wehh tatkot la wehh..pengsan dh ni...nk tunggu kena ngap je...ngap la saya..sedap tk daging saya ni...

Queen said...

pengajaran..jangan ponteng semayang jemahat....heeeee

sarah-najwan said...

mmg lawak citer ini..

igtkan selamat dr dimkn rupanya rimau pom tahu berdoa..

azzey said...

ha3......suspen dan terkono sekali ih...

alien said...

jom~
pegi masjid

sahromnasrudin said...

lor..nape tak baca doa naik kenderaan..leh kita duk belakang rimau tue..dia bawak kiter jejalan hehehehehe

~nsar~ said...

hahaha.. doa makan yang tak tahan tu.. konpem beriman...

n!cK said...

ahaha..beriman sungguh...nyahaha:)

Yan said...

haa..haa... lawak betull.. akak ingat dia nak baca doa apa tadi..

Ayuraza said...

hahahah..
beriman sungguh la..:P

gadisBunga said...

hahahaa!!!! berkat makanan tu. hahaha!!!

HonEyBuNNy said...

salam...hehe....memang suspennnnnnn...;-)

Cik Ezy said...

mule2 bace serius je..
skali harimau tu bace doa mkn pulak..
tros gelak..
hak3..

kakchik@ella said...

da penah bca kat blog cikgu nurin dulu. 'repeat' lak kat sini. hihi ..

qemaishak said...

hehe memang beriman la harimau tu

Dee said...

penah baca..tp betullah kata akak..patut doa supaya harimau tu jadi vegetarian..tp dlm keadaan terdesak mcm tu ...mana leh pikir dah..hahaha..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, harimau tue tak ada gigi kot....

pipoq said...

hehehehe...cepat je dapat hidayah harimau tu..tapi harimau tetap jugak harimau ye tak ?

cemomoi said...

dah baca doa lepas makan ke rimau ni tadi...

Daddy Ziyyad said...

harimau tu makan dengan kaki kanan tau...:P

wahida said...

kehkeh..lawak..
pandai harimau tu..

kak Erna said...

Ati..memang lucu..
peringatan tu..jangan la tinggal solat.

Ciklinn said...

hahahhahaha.... sungguh beriman harimau tu... ha kan dah makbul doa tu....

Rinna said...

Ahakss.. kelakar le plak..sebelum dibaham..baca doa plak yer.. hehehe..

sal said...

huhu..
harimau yg sopan santun..
memberi peluang pd lelaki tu angkat kaki cepat2..Allah masih memberi peluang lelaki tu bertaubat..

toyolkiut said...

oh..
TK rasa kecut perut baca citer ni..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Ati,

Doa sapa yang akan makbul ni.

Ummi said...

suspen tul..ialah doa kan dia jadi vegetarian jerr