Tuesday, March 1, 2011

Rumah Rakit di Kuala Lipis

Assalamualaikum,


kembali mengenali Kuala Lipis

mengenai rumah rakit yang terkenal suatu masa yang lalu
merupakan chalet pada sekitar tahun 1980an 
banyak aktiviti yang berlaku disini...
ada yang elok ...ada juga yang tak elok
tetapi kini....telah lenyap dari peta kuala lipis
dengarnya ....akibat kerakusan manusia juga


rumah rakit di kuala lipis ...suatu ketika dahulu (TQ KL blog)


kini tiada lagi....(TQ ben -KLD)

sayang jika tak di pelihara ...semuanya akan lenyap begitu saja....

32 comments:

kasihredha said...

sayangnya... :(

bujal X said...

banyak orang takut lemas kot~haih~~kesian~~

kakcik said...

Rumah kita pun kalau tidak dijaga dengan baik, mungkin akan roboh sendiri...

Ieda Al-Habsyi said...

tak tau pon pasal ni tapi sygnya habis musnah begitu aje kan

kakngah said...

mesti zmn 80an dulu air sungai tu tak sekeruh skrg...

NM02 said...

rumah rakit? alamak... takut tenggelam la pulok..

kg akak kat situ ker?

~ yus ~ said...

sama mcm neeza, takut tenggelam jer...huhu

sissyira said...

salam

yang lebih sayang generasi seterusnya takkan tahu pun bahawa kat lipis pernah ada rumah rakit.

sarah-najwan said...

dulu masa saya kecik2...salu mandi kat sungai dan yg hebatnya saya ni..tahu guna rakit tau..ehhe

dulu rumah saya mana ada air paip..seme sumber sungai..dr mandi smpai membasuh kain..tapi mmg besttt..

skrg nk mandi sungai mana bole..airnya nk tgk pom xlalu..pencemaran..

h4ni3 said...

kat temerloh dulu pun ada
tebing sg pahang
dulu kecik2 kagum tgk sbb rumah tu terapung

samalah.. sekarang tiada lagi..

wahida said...

teringin nak tgk rumah rakit secara personal...huhu...

nak wish hepi belated birthday pada syahmi daniel..semoga jadi anak yg soleh dan kebanggaan keluarga...amin...

syahmi somel sgt...

Dee said...

tenggelam dek banjir or dimusnahkan?

ibu qaleesya said...

kalau ada rumah rakit nampak cantik sebab tu adalah peninggalan orang lama-lama.. xbest la dah runtuh

nurkass said...

salam kak ati ku cayang...
owh ada rumah rakit ke kat kuala lipis..first time dgr..

pipoq said...

mungkin berlaku perkara perkara yg tak senonoh lalu ditakdirkan rumah rakit tu tak dibangunkan semula..

tapi bagusnya kalo keunikan yg ada tu dikekalkan untuk jadi tarikan buat pengunjung yg datang..

Daddy Ziyyad said...

benda2 tarikan pelancong kat Malaysia ni, mmg mereka tak geti nak maintain..sedih tgk

CGG said...

BETUL TU KAK
SAMA2 MENJAGANYE

qemaishak said...

kalau diubahsuai memang boleh jadi tarikan pelancong tu kan..
tapi tu lah air sg sekarang ni tak sebersih dulu..

DrSinga said...

dah jadik pencemaran sungai lak!!

cemomoi said...

hilang satu lagi warisan kita

suri solehah said...

salam..elok jugak kan sbb susah tinggal kat umah rakit tu...

diana said...

tengok la air dia kaler apa..
macam teh tarik dah..

ainnoraini said...

hanyut...bersama2 dgn air sungai tu..

kakchik@ella said...

itu kan sebahagian dari 'khazanah' kita? sepatutnya dijaga .. sayang lah.

kakchik@ella said...

itu kan sebahagian dari 'khazanah' kita? sepatutnya dijaga .. sayang lah.

anak lipis said...

Itulah air yang hendak dibekalkan kepada rakyat selangor he he he
itulah projek bekalan air masih tidak diteruskan oleh kerajaan Selangor.

anak lipis said...

(Gambar 2) Satu lagi Projek kerajaan he he he , tau tau ajelah

Cik Ezy said...

rumah rakit??
huuu xprnh tgok..
adehh
sayang sayang..

gadisBunga said...

sedih tgk nasib rumah rakit tu.....

Cikgu Tie said...

Semoga ianya tidak akan lenyap begitu saja.

Wajar ka tidak:Jadual kerja anjal untuk guru

Cikgu Nurin said...

Tak tau pulak Lepih ada rumah rakit...

yieganas said...

Saya pernah menetap di situ... banyak kenangan...