Tuesday, March 22, 2011

Maut Di Bilik Air

Assalamualaikum,

Selamat petang sahabat semua

nak bercerita tentang kejadian yang berlaku
pada hari sabtu baru ini setelah setengah hari 
kepenatan melayan anak-anak di putrajaya

sampai di rumah dalam pukul 5petang dah terbayang 
tilam nan empuk untuk kita berehat sebentar tiba-tiba 
kita di kejutkan dengan kedatangan jiran bernama kak ana
yang meminta hubby kita tolong suaminya mengangkat
ibu jiran hadapan rumahnya yang kami panggil cik mat
yang terjatuh dalam bilik air

pada petang itu kebetulan cik mat tiada di rumah 
dan ibunya yang sudah sebulan datang menziarah 
sedang dalam bilik air dan isterinya kak senah pula 
baru pulang dari menolong orang kahwin bila menyedari 
yang ibu mertuanya terlalu lama di bilik air dia pun 
menolak pintu bilik air itu dan melihat yang ibu mertuanya
sudah terlangkup di atas lantai dan tubuh sudah pun kebiruan 

ketika hubby kita, abang razak dan abang rosli datang
tolong mengangkat ...nenek itu sudah pun meninggal dunia 
simpati melihat kak senah yang sangat terkejut dan asyik 
menangis sementara menunggu suami dan anaknya pulang 
kami jiran yang terdekat sedaya upaya cuba mententeramkan 
kak senah dan membantu apa yang patut

inilah juga pertama kali dalam hidup kita melihat dan membantu 
orang yang maut kemalangan di rumah dan juga melihat segala 
proses dari awal hingga ke akhir

selepas mengangkat mayat ke atas katil dan menutup tubuh arwah
mereka mengambil keputusan untuk hanya memanggil doktor
untuk pengesahan kematian dan surat
membuat laporan polis dengan membawa IC arwah
membantu mengosongkan ruang tamu 
mayat di letak di atas tilam dan mengadap ke arah kiblat
mengikat tali pada permukaan muka dan tubuh sebelum mengeras
tubuh di tutup dengan kain batik lepas dan muka dengan selendang
di atas perut di letakkan gunting 

banyak juga benda baru yang kita pelajari dan rasa
bersyukur dapat mempelajari serba sedikit kerana kita
ini kurang pengetahuan dan pengalaman seperti ini

pada sahabat semua memang ajal itu di mana-mana 
tetapi cubalah lebih berhati-hati di dalam bilik air 
awasi anak-anak, orang tua dan diri sendiri


syahmi pun tengah batuk teruk ni biasalah kita cuba utk tidak ambil nab 

sudah banyak hari tak cukup tido.... o___o

30 comments:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum sdri...

alfatihah utk arwah..semoga rohnya ditempatkan dikalangan golongan solihin dan siddiqin yang mendapat syafaat baginda SAW

Cik Ezy said...

alfatihah utk arwah..
takziah buat keluarga arwah..

nurkass said...

salam kak ati ku cayang..
oo..itu puncanya..innalillah..moga rohnya dicucuri rahmat..amin..

Daddy Ziyyad said...

Al Fatihah utk arwah..

Dah tertulis begitu ajalnya...

Kita yg masih hidup,kena sentiasa bersedia..siap sediakan bekalan

diana said...

al-fatihah...
takziah untuk keluarga..

***
rehat la kak ti..
sayangi tubuh badan anda..
heheheh

miloais said...

Innalillahiwainnailahirojiun....
Al-Fatihah

kesian syahmi
kang ni hujan sokmo
abgajim pun dah start batuk balik

cik azeya said...

alfatihah untuk arwah.

hurm, tapi kak. nk tanye sikit bole. nape gunting tu kene letak atas perut ?

..::SangRatoo::.. said...

Al-Fatihah..
dan Takziah utk keluarga

(rasa sebak..sebab tatau jika berlaku dikalangan kita)

Kaseh said...

Takziah utk keluarga arwah...

alfatihah...moga roh arwah ditptkan dikalangan org2 beriman..

kakngah said...

Al Fatihah...

nk tny soalan sama macam cik azeya. kenapa yer letak gunting ats perut jenazah..

mungkin lain tempat lain caranya..

noor said...

Alfatihah untuk arwah
pengalaman yg sgt berguna kak ati

alien said...

Takziah untuk keluarga arwah..

nur.. said...

salam takziah...

salam perkenalan dr wanie utk ati

80to78.blogspot.com

Citarasa Rinduan said...

inalilahirojium..
semoga arwah nenek jiran ati ditempatkan dalam golongan orang2 yang beriman..

bertuah ati sebab dapat lalui saat itu..tak semua orang melaluinya

NM02 said...

akak... apekah fungsi gunting letak atas perut ek?

qemaishak said...

Alfatihah..moga roh ditempat golongan beriman..
takziah untuk family arwah..

Pengalaman berharga tu kak.

[-suziey-] said...

innalillah..kesiannya..pengalman berharga dan menginsafi diri utk ingt akn kematian..

CiK Jue aka ibu FarisYah said...

innalillah....pengalaman yang berharga...dan beri seribu keinsafan dihati

kasihredha said...

al fatihah...
mengalaman berharga...
dan mengingatkan kita...yang hidup pasti mati.

kakcik said...

Semoga roh arwah ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Al Fatihah.

gadisBunga said...

ya Allah....semoga rohnya tenang di sana.

sal said...

elok kita mengetahui dan melawat jiran2 apb ada kematian sebb klu ada kematian dlm keluarga kita tidak terkejut dan dpt handle dengan baik..

moga semua urusan pengkebumian berjalan dgn lancar..

Cikgu Nurin said...

Al Fatihah..ooo inilah yg Ayu bgtau dlm entri lepas yea?Ajal berada di mana-manakan? Kesian akak tu,mesti dia trauma dan rasa bersalah kut....

h4ni3 said...

Innalillahi wa innalillahi rojiun
takziah buat keluarga kak senah
semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yg Dia kasih

kak Erna said...

ati..takziah untuk keluarga jiran..
ati akak pun tak faham..kenapa atas perut kena letak gunting ye..
masa arwah mak akak tahun lepas tu..dari awal arwah menghwmbuskan nafas..dan buat semuanya tu..tak de pulak letak gunting..

sarah-najwan said...

alfatihah utk arwah

jika saya..saya mcm lemah smngt sket..jika tgk proses gtu..maunyer dok teringat2 dlm sebulan jgk tu..

lemah smgt ni ambo..huhu

Lyana@Mely said...

innalillah..alfatihah untuk arwah nenek tu..huhuhuh...

memang kalo dah ajal, macam2 boleh jadi penyebab...

nape letak gunting atas jenazah kak?????

p/s: vitamin shaklee ni bukan untuk ibu menyusu jek..macam2 ade..untuk total health, kanak2, untuk kurus, untuk nak kasi muka cantik..untuk berpantang..macam2 r..hehehe...

Ati Masrif said...

terima kasih pada semua sahabat
yang memberi komen dan doa utk
arwah nenek tu

disbb kita kesibukan so hanya sempat jawab soalan pasai gunting tu

menurut kata seorang kakak tu
tujuan gunting tu di letakkan diatas
perut jenazah kerana jenazah akan
berada semalamam di rumah jadi nak
mengelakkan perut tu jadi kembong
di letakkanlah gunting berat tu..

takkan nak letak batu pula kot
menyakit jenazah pula...selain dari
itu kita tak pasti pula...kot2 ada
rahsia di sebalik tu...? jeng...jeng!! ha..adalah tu yg fikir
bukan2...kan...hihi

ada sesiapa yg lebih arif ...silalah
berkongsi cerita...

poyaty said...

al-fatihah utk arwah

dlu kite pnh blaja solat jenazah. tp ms sek ren. skang da x igt. hehe

DrSinga said...

Innalillah...