Thursday, March 24, 2011

Jiran Saudara Kita Yang Terdekat

Assalamualaikum,

Mak kita pernah berpesan 
berbuat baiklah dengan jiran tetangga
kerana mereka inilah orang yang terdekat 
yang akan membantu di kala dalam kesusahan

pernah sekali dahulu syahmi di serang lelah yang teruk
kebetulan pula hubby bawa kereta kita terpaksa meminta 
pertolongan cik mat untuk bawa syahmi ke klinik kesihatan
alhamdulillah cik mat dengan segera membantu 

tak diduga kita pula dapat membantu cik mat pada hari tu 

kami 5 jiran yang rapat bersepakat bersama untuk 
menyediakan jamuan tahlil yang ringkas pada malam pertama
mee hoon dan kuih muih pula pada pagi esoknnya
dan juga makan tengahari untuk para tetamu
bantuan yang ikhlas dari kami dan rasa berbesar hati 
dapat membantu walau tak seberapa jumlah wangnya   

selagi ada jenazah di dalam rumah tidak boleh 
ada persedian makanan di rumah ketika itu
ada yang mengatakan haram dan ada yang 
mengatakan tidak elok...kita pun tak pasti

masih tak tahu nama jiran depan rumah yang tak suka bercampur
nak pandang kita pun tak sudi....sian ai tau ... ^_____~

33 comments:

qemaishak said...

saya duk area kampung memang baik dengan jiran, untung kalau ada jiran yang baik ni kan kak..

nurkass said...

hai kak ati ku cayang..
beruntung dpt jiran mcm kak ati..berat sama dipikul ringan sama dijinjing..kan..

mak kass pun pesan camtu..hehe

kakchik@ella said...

ati, ella baik dgn jiran depan, kiri dan kanan rumah.yg tu wajib.

yg jauh2 tu nasib le ... hihi

kasihredha said...

itulah untungnya hidup berjiran kan ati

kakngah said...

jiran sepakat membawa berkat.

NM02 said...

akak,

cer akak nyanyi cenggini

" tak sudi memandang tidak mengapa"

pastu akak cakap kuat2

aku ada blog, kau ada???

hehehe...

noor said...

bgs kalau hidup berjiran yg mcm kak ati ni..
bak kata kwn kita tuh kiran sepakat membawa berkat

kakcik said...

Kakcik juga beberapa kali pernah mendapatkan bantuan jiran dalam waktu kecemasan. Tanpa jiran, entah apalah yang mungkin terjadi...

Hanis Azla said...

klu boleh mmg nak baik dgn semua jiran setaman.. tp sbb msg2 sibuk dgn hal msg2 makanya dapat berbaik dengan jiran depan belakang kira kanan yg terdekat pun dah rasa hepi sgt.. tak rugi apa pun klu kita buat baik dgn jiran2 kan..

pernah dgr juga ttg tak boleh masak bila jenazah ada dalam rumah tu.. tp ada juga yg kata takpe.. tp sebagai jiran klu kita boleh membantu tentu lbh baik kan..

Hanis Azla said...

klu boleh mmg nak baik dgn semua jiran setaman.. tp sbb msg2 sibuk dgn hal msg2 makanya dapat berbaik dengan jiran depan belakang kira kanan yg terdekat pun dah rasa hepi sgt.. tak rugi apa pun klu kita buat baik dgn jiran2 kan..

pernah dgr juga ttg tak boleh masak bila jenazah ada dalam rumah tu.. tp ada juga yg kata takpe.. tp sebagai jiran klu kita boleh membantu tentu lbh baik kan..

Cik Pah said...

ohh.dia takde hidung kot..itu yg dia segan nak tegur kak ati n yg lain lain tuh.hehehee

Yan said...

Bagus kan klau sesama jiran saling bantu mbantu.

Ati, selagi ada jenazah dalam rumah, selagi tu HARAM bagi kita menyediakan, menghidang, dan bersenang2 makan. Mcm tu lah lebih kurang.

gadisBunga said...

jiran saya tak best. sekian.

huhuhu~

diana said...

saya rasa boleh je sediakan makanan.tapi hendaklah jiran2 yang sediakan.bukan tuan rumah.

=sz= said...

alhamdulillah syukur bila hidup berjiran ni kenalah saling membantu kan kak!

hari ni hari dia, hari esok2 hari kita ngan jiran dekat2 jugak la nak minta tolong kan...

sarah-najwan said...

ai pom suka ramah tamah ngan jiran
tapi ada jiran yg xsuka bergaul2 dgn org..wat hal sdiri ajo..

Aanas said...

yep ati, kita ni pun selalu terutang budi kat jiran tetangga.. macam skang ni tengah pantang, anak kecik jiran jaga siang malam.. dah dekat sebulan anak kecik dok ngan jiran tu, tanpa berkira langsung... tu tak termasuk lauk yang dihantar untuk saya yang tengah pantang nih,.. sungguh terharu..

Rinna said...

Jiran mmg perlu.. bila ada masalah gini..jiran laa tempat nak minta tolong. Jgn jadi kera sumbang.. tak nak bergaul ngan jiran tetangga.. nanti kalau ada masalah tak de sapa nak tolong sebab tak kenal kan..

Daddy Ziyyad said...

Mari kita berjiran. :)

Jiran saya, ada yg best sangat.
Dan ada yg tak best langsung.

ainnoraini said...

alhamdulillah...jiran2 semuanye baik2 belaka..senang nak minta tolong bile ade kecemasan...

tak salah pun kite berbaik2 dgn jirankan...

Zura said...

pape hal pun jiran dtg menolong dulu...itulah kelebihan berjiran nie kak...

So Shy Lady said...

t.bleh nk paksa2 kan...dah prangai mcm tu.
kita doaknlah agar hatinya tbuka nanti

nabilah_2908 said...

best la dapat jiran macam akak... :)

jiran2 sy...kenal tu mmg kenal..tp suka buat hal sendiri...rumah2 dieorg bertutup jer...


jom ke APA KATA HATI pulak,
KESAN KOMEN MELALUI EMAIL

Naddia said...

fungsi jiran yg best..tukar tukar lauk! hehe

Cik Ezy said...

best kn dpt jiran yg baek...

h4ni3 said...

abaikan jer jiran depan rumah tu
sok2 dia susah, baru la terjengul pale dia mintak tolong

Dee said...

jiran sy bertegur sapa juga tp kalo buat kenduri tak pernah mengajak..pelik gak..hehe..

kak Erna said...

ti..untuk jiran yang tak suka bercampur tu..sian kat dia la..bukan sian kat ati..
tak pe la ati..lama2 nanti dia akan terasa betapa tidak seronoknya hidup tanpa jiran

suri solehah said...

salam ati,,kita duk kompleks perumahan..tapi jarang semua duk denyap dlm umah..ada 2-3 orang je yg bolehlah bertukar masakan huhu

Kaseh said...

betul gak tu kak ati..mmg kalau ada jenazah dalam umah tuan umah tak boleh sediakan makanan,..tapi jiran2 buleh aja kalau nak sediakan dan bawak ke rumah tuh.. erm so far jiran kat umah kaseh ok kot..tapi kaseh lak yg tak rajijn nak g umah jiran...hehee

Yan said...

Satu lagi Ati, jiran boleh bawak makanan, tp bukannya beriya2 mcm nasi beryani ke nasi ayam ke..heee....sekadar melunasi tuntutan hidup.. Makan..

Piasara said...

"jiran sepakat membawa berkat..."

asliner said...

uish..
susah kot kalau jiran depan umah pun tak mahu bertegur dengan kita..(-_-)