Thursday, March 3, 2011

Jangan Gosok Gigi Selepas Makan

Assalamualaikum,

kabare hari ini... waras...
faham tak ... buat-buat faham saje lah
nak share info sihat buat semua sahabat hari ini

Jangan terus mengosok gigi selepas makan
Profesor Dr. Melanie, pakar kesihatan gigi dan mulut
dari Universiti Trisiti, Jakarta Indonesia, menjelaskan 
kandungan pH air liur akan menurun dari paras normal
6.8 menjadi 4. Jumlah pH tersebut hanya akan menjadi 
normal dalam masa 20 minit.

oleh sebab itu, perbuatan memberus gigi sebaik saja selepas
makan akan merosakkan stuktur air liur. Kerosakan tersebut
akan memberi efek negatif kepada proses pencernaan.
ini kerana air liur berfungsi membantu menyeimbangkan 
dan melancarkan sistem pencernaan.

bagi mengelakkan nafas berbau selepas makan, di galakkan 
berkumur dengan air putih dahulu. selepas 20 minit, barulah
anda dibenarkan menggosok gigi iaitu selepas paras pH 
telah kembali ke paras normal.~Harmoni


pernah buat macam itu tak? 
oh..kita selalu gak ...terutama selepas makan malam lah...
lepas ni kena tunggu selepas 20 minit wokey ^___~

39 comments:

kakcik said...

Oh.. ada pantang larang rupanya. Tapi, memang rasa segar kalau dapat terus godok gigi selepas makan, kan Ati? :)

Ati Masrif said...

kakcik,

awai benor sampai opis

betui..betui...hihi

Penjejak Mimpi said...

kak ati, tq for the info :)

ainnoraini said...

bagus jugak ati bg info ni...

kalau tak terus jer gosok...sebab nak bersih dan tak mau rosak gigikan...

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Ati,

Kunjugan balas.

Satu info yang sangat berguna ni. Terima kasih.

Ati Masrif said...

Penjejak Mimpi,

sama-sama...^___^

Ati Masrif said...

ain,

sampai awai opis ke..
aha..kumur dulu pun ok

kakngah said...

wes smangan??

Ati Masrif said...

kunang-kunang,

TQ sudi lawat sini
sama-sama kasih kita..hihi

bujal X said...

saya tak gosok gigi~wee~~~~~~~~~

Ati Masrif said...

kak ngah,

alamak..cam pernah dengar le..
apa yek maksud tu...emmmm?

Ati Masrif said...

bujal,

tak cayelah..GRO tak gosok gigi
habis pelanggan lari..huhu

ch@ said...

fikir jap? pagi gosok sebelum makan. malam sebelum tidur memang rasa perut dah lapar semula. ngeee.

CGG said...

akak:)

mowning kak..

lianalovekhairi said...

baru tahu, hihihi....thanks for info

Kaseh said...

ohhh ingatkan pas mkn gosok gigi tu bagus..tapi kaseh tak penah lagi la pas mkn terus2 gosok gigi..normal 3 kali je gosok gigi sehari,..hehe..kalau terpaksa then baru gosok lebih..tapi normally masa amek wuduk je...

sahromnasrudin said...

ya ke..saya selalu buat mcm nie....

rupanya ada komplikasi..apapun, trime kasih atas info ini

aliesha kirana said...

ok!!! nice info.. eheheh~

cik nurussalwa said...

sayangi gigi anda.. huhu~

miloais said...

salam ati...
lompat mai blog iols kejap
ada tag for you dear!

muahhhhhhhhhh!~

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

info baru nih !

(^_^)

Kakzakie said...

Kakak pun baru tahu. Terima kasih.

dhiera said...

lagi 1 sebab, selepas makan ada enzim-enzim untuk pencernaan makanan dihasilkan.

kalau lepas makan terus gosok gigi, enzim ni xdapat berfungsi.

sebab tu lepas makan, minum air dan buat macam kumur-kumur supaya enzim-enzim kat kawasan mulut tu dapat masuk sistem pencernaan.

so, sistem pencernaan dapat berfungsi dengan lebih efektif.

nurkass said...

macam tu rupenyer..
kena tgu 20 minit la nampaknye pasni..
tq kak ati ku cayang..
info yg menarik..

:: noremy bte rahmat :: said...

oooooooo..baru tau...

tq coz sharing...

nak copycat boleh?

qaqa said...

wahh info baru niHHH jaga pH saliva hehe!!

aNIe said...

Ati... nampaknya nanti kena tunggu sampai 20 minit dululah ye...

sarah-najwan said...

saya lah manusia yg paling malas goyoh gigi..hehehe

yg wajib berus masa mandi pagi ajo...jika rajin..malamnya berus..jika x..xberus..hehe..tapi jgn xtau..gigi kita 1st class..last cabut gigi..ketika gigi susu pada masa kita umur 12 tahun..hehee

gg saya xde rosak atau tampal...

Queen said...

biasanya kalau nak gosok gigi lepas makan..nik tak guna ubat gigi..just berus dgn berus dan air sahaja.. =)

nabilah_2908 said...

hehehe...sy pun selalu buat mcm ni la..lepas makan malam..bukan apa...kalau tunggu lama2...bila dh ngntuk..jd malas... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
FOLLOWERS APA KATA HATI

kasihredha said...

good info :)

kasihredha said...

atie
akak baru ingat akak ada n3 pasal ubat gigi & berus gigi..jom share

http://kasihredha.blogspot.com/2009/10/berus-gigi-ubat-gigi.html

gadisBunga said...

kalau gargle je pakai mouthwash boleh terjejas tak air liur kite?

Daddy Ziyyad said...

yes..dalam air liur kita ada enzim yg penting utk proses pencernaan.

Cik Pah said...

eh.macam dah baca pasal ni mlm tadi.. tapi saya nih jenis makan bekpes sebelum gosok gigi..baru syiok..muahahhaa

Rinna said...

Owwh gitu yer.. TQ share the info.. :)

azieazah said...

Terimakasihhh... info.

Tapi yg kelakor, ada gak yang langsung tak gosok gigi pun sampai esok pagi. hahahahaha

Piasara said...

"tunggu 20 minit yer..tapi kadang-kadang lupa terus..langsung tak gosok..heheheh.."

asliner said...

la..
yeke kene buat macam tue?
kadang2 buat macam tue..
kadang2 tidak..
hehe..=)