Monday, March 7, 2011

Alahai....

Assalamualaikum,


dalam beberapa hari ini si manja kebosanan kerana 
kakak-kakak yang biasa melayan dia bermain sibuk 
ulangkaji pelajaran dan bila dia boring bermula perangai 
yang pelbagai aksi yang akan ditunjukkan

malam tadi setelah 2 anak dara masuk tidur kami sedang
syok melayan cerita hindustan tiba-tiba......pongggg!!

hubby sedang kesakitan menutup mulutnya
kita ni cepat-cepat peluk syahmi ...mana tahu 
dalam keadaan terkejut ni tangan boleh cepat naik
tapi hubby terus berlari ke bilik air
bila kita pergi tengok hubby di bilik air
makk ehh... sian laki kita ... luka di atas bibir tu dalam
rasanya kena jahit tu tapi dia tak mahu pula ke hospital

kalaulah kena atas sikit di kepala mahu pengsan jadinya
kapas asyik bertukar ganti sebab darah keluar saje
lama juga hubby nak hentikan pendarahan tu

bila kita cari apa benda yang dia baling tadi...rupanya
tin berisi gas untuk dapur waktu berkhemah
mana sajelah dia boleh dapat cari benda tu tau .... 

wahai anakku ... NorSyahmi Daniel...
papa dan mummy  bersabar saje tunggu
syahmi besar sikit dan berakal
takut kalau syahmi buat benda-benda yang boleh
membahayakan dirinya sendiri
minta dijauhkan itu semua...amin!

malam bila tidur...sian pula tengok si manja...
penat sgt sampai batuk2 muntah kahak tp mata pejam
beginilah perasaan kasih sayang ibu bapa pd anaknya...


41 comments:

kakcik said...

Assalamu'alaikum Ati...

Memang banyak dugaan dalam mebesarkan anak2 - begitulah agaknya dahulu ibubapa kita membesarkan kita. :)

Ati Masrif said...

mualaikumsalam kakcik,

awal masuk opis hari ni..
memang mencabarlah kakcik :)

kasihredha said...

anak lelaki mmg mcm tu...
lebih lasak sikit bbanding anak ppuan..bila besar nanti ok le tu

kakngah said...

btl2 dia menarik perhatian tu. dah biasa ada teman.. ni kakak2 semua
sibuk tak layan dia... adakah patut syahmi diberi adik?? ops!

Ati Masrif said...

kak kasih,

tulah..baru ini ati rasa jaga anak jantan
dulu yg 2 tu mak yg banyak jaga..sbb
masa tu bz kerja tp dia org baik skit kot...haha

Ati Masrif said...

kak ngah,

opss..hehe
kita ni nak saje..bolehlah
tp hubby tak mau dah..dah kena ni
mahu lg tak nakkk...haha

Kakzakie said...

Alahai kesiannya hubby Ati. Budak lelaki memang ada kelebihannya sedikit dia punya keagresifan. Kita kena sabarlah Ati....

Kaseh said...

besar kak eik dugaan menjaga anak..haishh..kaseh lum ada anak sendiri lagi..

nurkass said...

uihhhhh..
patutlah luka..
kena baling ngan tin tu rupenya..
sabo jelah..

kakchik@ella said...

kalau dh sampai berdarah2 ni bahaya la ati. kena jaga2 dgn brg2 dlm rmh tu. anyway, berapa umur dia eh??

nabilah_2908 said...

alahai....dua2 kesian.... ;)

hubby akk mcm mana hari ni....ok dah bibir 2..?

sarah-najwan said...

syahmi baling tin gas tu ke?
dan terkena mulut hubby awk eh?..

alahai..mmg alahai..itulah anak boboy..lasaknya camtu..

anak saya penah main2 buai..masa tu my hubby tgh solat..boleh buai tu terbalik..tepat kene atas kepala ayah dia yg sedang sujud rasanya..baygkan..huhu..

saya pom cepat2 pegang anak jugak..kot2 la hubby tu naik anginkan..huhu..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

alahai..memang kesian sungguh.kadang2 mende semua inilah yg menceriakan seisi keluarga kan

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum

syukur tak jadi pape yang teruk...
anak2 lelaki memang nakal kan...
tapi orang kata, nakal tu tandanya
bijak... Insya Allah ~

gadisBunga said...

kalau kene jahit tu macam besar je kukanya....alamak kak, ngeri la..!

Rinna said...

Budak2 besar gini mmg byk dugaanyaa.. bersabar aje laa..kan..

Daddy Ziyyad said...

-besar tak luka nya?
kalau besar, baik dijahit.

ps: saya risau bila Ziyyad besar sikit nanti, kot2 dia buas sgt..hahhaa

azieazah said...

ATI,
tak tanya ker kat hubby tu, “Ikut perangai sapa ni?” hehehehe

apapun sabor jelah ek...

pipoq said...

adoi laa..kalo anak lelaki ganas camtu ok la jugak..anak sy pompuan tu ganasnya macam lelaki..hehehe..tiap hari sy kene buli..

Zullism said...

sabaq sat saham tu akak...:)

Seksi Bani said...

salam..
aduhhh ngeri pulak baca ni..

kim salam sayang kat norsyahmi daniel.. uncle Bani pesan jgn nakal2..

DrSinga said...

hoh??!!!ganasssss....!!
.
ok dah?
tak payah jahit ??

Cikgu Nurin said...

Dia minta perhatian tu...sabar..anak lelaki memang lasak. Kita takde anak lelaki, tapi akak tengok sepupu, anak lelaki dua orang, siap panjat bumbung umah opah kat kampung.....kering darah..
Tapi dah berdarah si ayah tu, kena g sepital tu...

Hanis Azla said...

mmg dgn anak2 kecil ni kita kena byk bersabarkan.. mereka tak tahu pun apa yg mereka buat tu.. agaknya mereka nak bermaian.. tp kesannya mcm kasar dan merbahayakan kita pula.. kita doakan saja yg terbaik buat mereka..

♥ Mrs.Eady ♥ said...

sian hubby...ape pun anak kecil tak paham ape kan?

ana said...

ye la...nak pukul budak2 kan, apa la yg dia tau.

sissyira said...

salam

alamak,,,geramnya kat budak3 kecik..tak sabar nak jaga mereka..huhu

Dee said...

sabar betul suami akak ye..kalo suami saya rasanya dh terlepas tangan tu..biasalah kan..tindakan refleks kdg2 tidak sempat berpikir dgn waras..moga syahmi tidak notty2 lagi..dia nangis x tgk ayahnya berdarah gitu?

diana said...

selalunye ayah2 ni jarang nak naik tangn kat anak2 ..
lain la ibu2,..
haha..
tu saya dengan suami la..

Queen said...

ayoo....betul la..budak2 ni bukan ade akal lagi...

bukan die tau bahaya..

huish.harap2 suami akak ok..

Cikgu Tie said...

Sabar ajerlah....ini merupakan dugaan dalam membesarkan anak-anak semasa kecil.
zaman ni akan berlalu dgn sekelip mata saja.
Bila zaman berakhir...saat beginilah yang akan kita rindui.
Masatu anak-anak masing2 membawa haluan untuk membina kehidupan mereka.huhuhu.....

Cik Pah said...

oh..sianye kat hubby akak..dah tunjuk tantrum lah syahmi tuh yer..mesti dia bosan main sorang sorang

Adinda Amy Sensei said...

as salam kak ati...

sabarlah dgn karenah anak-anak..
saya pun kekadang hiang sabar gak ngn karenah bebudak kat skolah ni..
hehhehe...nakal yang amat..huhu..

saboooo jee banyak...hehe

suri solehah said...

alahai sungguh ati..anak oh anak..bak kata ati dia racun dai penawar huhu

Azza Firza said...

anak permata hati ibubapa kan ? :D

TERBARU :kami memang sweet couple :D

niesz said...

ish..bahaya nye, x bwk g jahit ke kak..kalau pendarahan x bhnti, bhaya tu, hope semue nye baik2 ye kak..

Monster Globalisasi said...

akak seorang ibu mithali lah..

alien said...

pergh~
kena kepala bocor mambang~

poyaty said...

mak aihh, kena simpan kat tempat tersembunyi kak ti. kesian bapaknya da kena baling. huhu

rasp said...

gini le nak membesarkan anak ya sis..
mcm2 dugaan, cabaran...
perlu byk2 bersabar kan...
tapi agak2nya kita dulu camle lah plak ye hehehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

alahai..

kesian dua-duanya..


Mesti Syahmi terkejut jugak tu.
Kena banyak bersabar kita ni dengan anak2..


Saya ni kengkadang bila dah tak tahan, pernah sebut jangan cakap dengan saya kalau tak nak dengar cakap.. tapi sekejap aje..pastu macam takde apa. budak manalah paham lagi kan? Itu kata emak saya..