Sunday, January 30, 2011

Renung-renungkan...

Salam,

hujan bersambung dari siang semalam 
hinggalah ke tengah hari ini...

disebabkan redup dan sejuk saje
mulalah datang mood hari malas sedunia...

nak berkongsi kisah khutbah jumaat minggu lepas
yang hubby cerita kat kita
rasanya kisah ni memang banyak berlaku 
pada kehidupan kita semua seharian 

kisah tentang dosa yang mudah kita 
nak dapat ... dosa kering..
eh...ada ke nama dosa macam tu.. huhu

di antara ialah sifat kita yang 
mudah sangat nak dapat dosa kering ni
apabila kita memandu kereta 
cepat betul hilang sabar ..
senang saje menyumpah orang lain

orang lain bawa terhegeh-hegeh je..
kita dah cakap .. 
lembablah orang ni bawa kereta..
bila orang tu potong kereta kita 
dengan cara salah ..terus kita sumpah..
bodoh betul ler mamat tu! 

ha..ada tak..??
kita ..mengaku selalu gak terlepas cakap
jadi .. selepas hubby bagitahu kisah khutbah tu
terus saje kita cakap ok... nak berubah
nak jadi penyabar bila memandu kereta ni
tak mahu dapat dosa percuma lagi

jadi apalagi sahabat semua ...
renung-renungkan ye...


ada lagi tak  .. kesalahan yang mudah sangat kita nak tambah tut!

 

23 comments:

asliner said...

huhu..
tau takpe..
lumrah manusia..
suke komen pasal diri orang lain..
padahal kita sendiri pun sama..

p/s:samalah kita..kadang2 kurang sabar..-__-

kakngah said...

lg 1.. asalkan ada org pangkah.. mesti bengang... lps tu himpit dekat2.. huhuhu!! nawaitu dah lain.. dosa kering gak tuh!
sebbaik skrg dh kurang memandu.. sebb dh tak keje lg...

ainnoraini said...

saye pun kadang2 tak sabar jugak..bile bwk kete ni...

pas ni nak jd seorang yg sabar la...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

renung2kan...baguih ni...

iwan_dextrous said...

terima kasih igtkan..hihi

sarah-najwan said...

ada gak saya gtu..hangin cepat je dtg sb setan merasuk..kita pulak kureng sabar..

tima kasih krn info ini..pasni nk try byk bersabar..

diana said...

banyak nye dosa kering saya..
hehehhe..
terima kasih kak ti..

diana said...

banyak nye dosa kering saya..
hehehhe..
terima kasih kak ti..

suri solehah said...

rasa cam terkena pulak ye..huhu..tp kadang yang hilang sabar tu..jenis bawak tak tentu hala..pastu pulak kita nak cepat..hehe..sabar-sabar

Cikgu Nurin said...

He he he...selalu jugak..nak nak lagi waktu kita nak cepat...hishhh...sabar sabar...lepas ni tak nak buat lah...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

huhuhu...

memang berkering-keringlah dosa saya ni..


hari-hari nak cepat, hari-hari overtake sana sini . sampai suami pernah kata..nak kejar apa? hehe..

terkedu kejap ..

Poyaty said...

kak ati, yaty lah tu suka buat dosa kering. hahaha. tp sbb geram sgt kan. nak wat camne

sissyira said...

salam malam isnin =)

tersenyum baca,,hehe,,,kadang2 terlepas gak bila ada hal penting, atau nak kejar bank tutup...hahaha


p/s: maaf lama tak jejak sini, internet probelm ;(

Citarasa Rinduan said...

ayu suka sangat dengar khutbah.............

walau ayu dirumah...volume speaker di buka dengan kuat..

banyak topik yang ayu dapat pelajari...

kadangkala buat entry gak..hehe

noor said...

kak ati mmg pun
mmg ada ckp
kdg geram jer kan
tulah bila nafsu dh menguasai prasaan

kasihredha said...

Thank you...saling ingat mengingatkan...perkara2 yg selalu kita dapt kering2.

~ yus ~ said...

Terima kasih ati saling mengingatkan..

Yus mengaku, mmg ada masa terlepas cakap mcm tu...huhu

cemomoi said...

aiseh, banyaknya dosa kering. tapi orang yang tolong nyumbang tu pon kena amik kira gak, dah tau terhegeh-hegeh jangan le dok tengah jalan tu dah kira macam tiga abdul, saja nak bagi marah su[aya harta bole kena jual

Miss Yaty said...

err terkena kat batang hidung yaty jugaklah kak..hihi


memang ada terlepas cakap cm tu bila yaty drive...huu..
thanks for sharing akak ;)

sal said...

ketika memandu memang kadang kala hilang sabar tengok kelaku pemandu2 jln raya..istigfar banyak...reda darjah kepanasan tuh drp merebak2 sampai kt umah...hehe....

alhamdulillah..kita sama2 ingat2 yek..

Yan said...

Akak pun cam tu.. Hee.. mmg banyak dosa kering ni.. Nnt cuba sabar sikit lah..

Hanis Azla said...

Alamak, selalu buatlah.. maknanya bayak jugalah dpt dosa kering ni.. Terima kasih yer untuk info ni.. lps ni beringatlah sikit sblm nak buat dosa kering tu..

::..Dia daYa..:: said...

salam

kekdang ada jugak wat gitu.. huhuhu
ngaku nie