Monday, January 31, 2011

Musim Perayaan benda yang sama berlaku

Selamat Petang,

best nye orang yang nak pergi bercuti..
beg semua dah siap penuh berisi
tinggal nak balik kerja saje kan..

ni nak cakap perkara yang sama 
berlaku bila tiba musim perayaan
tentu dah dapat agakkan..

harga barang basah lah..
semalam hubby pergi beli ikan dan ayam
selalunya kita ni order saje 
nanti hubby akan belikan 
kalau sesekali pergi pasar or kedai 
bersama barulah kita yang pilih

sambung balik pasal cerita ayam dan ikan 
nak tahu sekarang ni ..
ikan kembung yang kecil 
kalau makan seekor pun tak puas tu 
5 ekor harga dah rm10  
ayam yang kecil..taraf anak ayam saje 
seekor dah rm16 ...kalau biasa harga tu 
dapatlah ayam yg besar

hairankan..mesti berlaku benda yang sama
bila tiba musim-musim perayaan
mana pergi ..pihak yang berkenaan
rasa macam nak boikot saje tapi
tak lalu pula asyik makan telur dan ikan sardin saje

wake up please! teropong..jenguk..pantau ... ape-ape sajelah

31 comments:

miloais said...

memang harga barang2 makin mahal....
rasa sesak napas setiap kali pegi pasar!

kalo takat kita2 i.e. mak-ayah ni
bleh lah kot... makan sardin-roti sokmo
tapi kesian le plak kat anak2 kan???

Cik Pah said...

kitaorang kat kl nih kene beli barang mentah skang ..sebab lagi sehari mmg dah tak jual lagi.takkan nak makan bubur nasi kosong jer kot

sarah-najwan said...

rega brg asik naik je..gaji je belum gerak2..

kakngah said...

kt cafe dpn rmh aku ni kan.. lauk dia murah. takat paprik aku anak beranak mkn.. rm4.
giler murah kan.. tah camne depa meniaga agknya..
tu yg rasa.. cam nk beli lauk siap jek.. dr beli lauk mentah.
tp, hari2 hadap lauk beli.. jemu pulak..

kakcik said...

Pantau depan kamera... macam tu lah jadinya... yang menanggung kitaaaaa juga... :)

pipoq said...

biase la tu kak..tetambah lak CNY, lagi la barang semua pakat nak naik..alasan, tokei2 semua nak cuti barang tak jalan stok takde..

Queen said...

kat kedai bawah tmpt nik ni....ayam sekilo rm7.50 dah tau...

sawi rm6 sekilo....mmg sakit kepala

diana said...

saya biasanye beli lauk untuk seminggu punye//
ikan jarang beli..selalunye beli ayam sekor dan daging sekilo..
untuk seminggu..
jadi tak la rasa sangat..
cuma sayur2 hijau je beli hari2..
lagipun perut 2,3 orang je nak isi..
kalau yang anak 3,4 orang memang terasa sangat kan..
dengan belanja sekolah lagi..
sehari mau habis 2,3 puluh jugak la campur duit minyak..kan??

gadisBunga said...

mmg terasa mahal sangat dah harga barang2 sekarang ni kak. beli ikan sikit, sayur sikit, makan-makan sikit kat pasar tani boleh habis nak dekat seratus.

aNIe said...

Ati...makin lama barang makin mahal kan... abih nak buat camaner...barang nak makan mahal pun kena beli jugak...

suri solehah said...

memang naik ati..kat sini lagilah mahalnya..besok2 ada pelarasan harga minyak naik lagi..huhu

Cikgu Tie said...

Di tempat Cikgu tie pun macam tu jugak.Semua brg jadi mahal.

sahromnasrudin said...

sekarang nie semua naik..semua nak dipolitikkan..banjir pun nak dipolitikkan huhuhuhh

♥ manje ♥ said...

salam

kat SP ni pon sume barang dah naik... smpaikan ns lemak biasa letak ayam kecik tu pon dah jadi rm 1.5o... walhal yg ayam tu hujung sayap aje... ~

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

stok kat peti pun dah habis...
makan telur ajelah..





kemarin abg beli ayam sekor pun 16hengget !..

cikceriacorner said...

semua naik..minyak naik...csian kat rakyat..yg kaya bertambah kaya..kalo dapat bonus kan best..

Kakzakie said...

Salam Ati,

Harga barang naik, panas hati pun naik, makan tetap makan sampai berat badan pun naik.

p/s: paras air banjir masih naik kat JB nie. kat pusat pemindahan aje yg free.

Poyaty said...

belum terasa lagi sbb belum berkeluarga. nnt akan rase kot mkn anak kembung mahal. hehe

Aanas said...

tu lah, sebab tak pernah ada tindakan la kot, dia orang ni suka2 naikkan harga barang taim perayaan.. agaknya pegawai2 penguatkuasa tu pun pakat2 sibuk bercuti kot.. huhu..

h4ni3 said...

kita boikot dulu la
lepas raya baru beli
sebelum tu kita makan la sardin dulu
hehe

nabilah_2908 said...

harga minay pun naik juga kak...

lepas ni...makin naik la harga barang2...

jom ke APA KATA HATI pulak,
HARI MENTERNAK LEMAK - PART 2

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

salam, harga minyak naik harga barang pun naik lerrr.

Hanis Azla said...

memang terasa sangat barang semua naik.. kdg tu rasanya makan kat luar lagi jimat sebab lebih kurang aje harganya dengan nak beli barang basah & nak masak lagi.. tp tak kena pulaklah dengan selera kita.. aduh, minyak pun naik jgk lagi..

Daddy Ziyyad said...

Memang boring, bengang. Setiap kali musim perayaan, itulah skripnya. Satu aja masalahnya: RASUAH SANA SINI.

ana said...

pihak berkenaan harus la pantau kan...kita sbg pengguna nak tak nak terpaksa gak beli.

sal said...

musim hujan dan minyak naik harga mybbkan semua barg naik harga ya..termasuk ikan yg kecik tuh

Bitter Summer Sweet said...

dear my lovely sis & friends..

lets visit our web @ bittersummersweet.blogspot.com

~we all ade SALES up to 20%..
~bnyk yg cantik2..comfirm!
~jom la jd followers & support..

Bitter Summer Sweet said...

Memo to my dear sis :

~bila nak jd followers nie???
~pesan dgn abg wan suruh support skali tau..

sincerely me :
ur litte sis =)

Dear followers & friends kak ati : jom la jd followers kat web kita plak..kita pun baru2 je blaja..realy appreaciate ur support..tq!

P/s : kak jgn marah tau interupt kat sini..

diana said...

kak ti..
jom join kontest..
nak tak??
tak nak??
nak??
tak nak??
heheh

http://diana-senyumsenyum.blogspot.com/2011/02/contest-jejaka-terhangat-nak-bagi.html

pipoq said...

semalam dengan hari ni ambik stok ikan siap siap untuk hari isnin nanti sebab pasar borong kat Ipoh tutup sampai selasa mulai petang ni..

memang haru biru tul kalo CNY ni..bisnes pun leh tergendala..

wahida said...

kak, saya dah komen n3 akak yg sebut2 nama saya tu..hehehe...
mmg skang harga naik mmg x hingat...mmg x terkawal walaupun selalu je kerajaan bg jaminan semua ni undercontrol..padahal? hrmmmmm....