Wednesday, October 27, 2010

Selipar Ganggu Kesihatan

Berjalan menggunakan selipar akan memberi impak negetif kepada 
kesihatan individu. Kajian American College of Sports Medicine 
menjelaskan pemakaian selipar akan mengganggu kesihatan dan
membuat individu berasa sakit di seluruh tubuh.

Pakar bedah, Dr Rock Positano menjelaskan masalah tersebut
berlaku kerana tekanan yang berlaku sewaktu berjalan. 
Bahagian tumit akan mengalami tekanan kuat sewaktu 
berjalan. Jika tumit dan permukaan tanah tidak selari 
maka tumit tidak dapat menyerap tekanan dengan baik.
Keadaan itu akan membuatkan kaki bekerja lebih keras
sehingga menyebabkan kecederaan di bahagian tungkai, 
pinggang, lutut dan punggung.-Harmoni


Kita memang suka pakai selipar ... patutlah selalu sakit  pinggang...^_^ 

15 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

alamak! nak pakai heels la, hohoh! :)

nabilah_2908 said...

mcm tu pula yer...

tp apa yg pernh sy baca...perempuan tak digalakkan pakai kasut yg bertumit...tak elok utk tulang belakang...

jom ke APA KATA HATI pulak,
CHINTA

..::SangRatoo::.. said...

hoh...jadi saya perlu tukar ke terompah..hehehe :P

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

nasib baik hari nie pakai heels..hehehehe..semenjak lepas pantang nie..hari2 balas dendam sarong heel sesajork...

Amy Syaquena said...

salam..

kalau macam tue kena tukar la pakai terompah kayu tue hehehe

Cik Pah said...

kalau nak pakai heel / wedges hari hari ganti selipar mg tak larat lah.. sebab pakai selipar rase macam labih selesa

Rinna said...

Adess gitu plak ker..kat dlm ofis pakai selipar jerk.. tak larat plak nak pakai kasut..penat weei.. tapi tular kan nak wat cam na..

rATu kEBaYA said...

gitu pulak ye... patutlah en. suami hari2 sakit pinggang rupanya pakai seliper ye...

kak ina mail said...

suka pakai selipar kalau kat ofis, selesa nak berjalan.kalau ada kajian cam ni , takut gak.

suri solehah said...

emm..apa alternatif yg terbaik ye..setengah kata heel yg impak negatif...rupanya selipar pun masalah gak..

Zullism said...

uiks camna neh kak..selipar ada3 pasang neh ..selipar larr senang...sarung jer takyah stokin2

Poyaty said...

aikk, pakai heels salah, pakai selipar salah. abeh camno neh? xyah jalan lah pasni. haha

~ Lady ell ~ said...

biar betul...abes nk pakai apa ekk.

Ati Masrif said...

semua-semua,
sori yek lambat nk komen balik, sebenornya kita ni masih demam + selsema lak tu..asyik tido jer lepas makan ubat selsema hihi..pasai selipar tukan agaknya better kita pakai selipar yg ada alas tu mcm Selipar Bata Comfit so sesuai dgn bentuk foot kitakan. kita pun pakai kasut Bata Comfit tu ..selesa sgt...cubalah

eLL said...

pakai heels tak sakit badan ke kak?