Tuesday, October 19, 2010

pernah lihat.. Nasi Lamuni?

Pernah lihat Nasi Lamuni tak?
Tahu akan bebaikan Nasi Lamuni?

Sebenarnya kita pun baru pertama kali dengar ada nasi
bernama Nasi Lamuni, selama hayat ini hanya tahu nasi lemak,
nasi ayam, nasi minyak, nasi beriani, nasi dangang lah...
baru-baru ini jiran kita memperkenalkan, emm... rupa 
seakan-akan nasi kerabu, rasa seakan-akan nasi dangang
sikit kot... tapi yang bestnya nasi ni ada kebaikannya :-

1) untuk awet muda         
2) kebaikan untuk dalaman wanita
3) elok dimakan sewaktu dalam pantang





Nasi Lamuni
Cara masak pun senang aje, macam masak nasi lemak cuma 
kelapa tu kita blend sekali dengan daun Lamuni kemudian perah 
macam santan biasa. Kalau tak ada santan nasi ni jadi pahit.




Daun Lamuni kalau mkn biasa ..pahit







Suka makan atau minum makanan dan air tradisional yang baik utk kesihatan
 

20 comments:

Nur Aainaa Khairunnisa said...

pernah...kat umah ni ader pokok lamuni...kalo masak nasi lemak pun slalu letak daun lamuni ni...=)

cheqna said...

salam
first time dengar n lihat ni kak ..

ana said...

pernah, tapi ana pggl nasi ulam...tapi buat tak pakai air lamuni. yg ana buat potong daun ulam2 nie halus2 termasuk daun lamuni pastu gaulkan sekali ngan ikan masin dan kelapa...sedappppp!!!!

kak ina mail said...

daun lamuni pernah dengar.nasi lamuni first time dengar .pahit-pahit akak suka.

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

nasi lamuni mama eida suka buat...sebab kat umah kampung ada pokok nie...

Ati Masrif said...

nur aainaa,
bagus la tu..kak ati pun tak atu camne rupa pokon nyer

cheqna,
samala kita..hihi

ana,
wah..bolehlah cuba ye..masakan negeri mana tu

Ati Masrif said...

kak ina,
mak mentua ati kata yang pahit tu lah baguskan...

purplelicious,
selalunya org2 lama tahu segala khasiatkan

Cik Pah said...

rasenye macam tak pernah jumpa daun nih.. maybe kat pasar tani ada jual kan?

ainzuryn said...

nasi lamuni selalunya wat makanan org dalam pantang...mengetatkan otot-otot yg dah longgar..huhu(cam mak bidan lak)

Noradzuan said...

Dah makan dah sedap rasanya....Kena pula dgn sambalnya ha ha ha

Zullism said...

nama pun tak pernah dengar apatah lagi daunya...saya tak sesuai kot untuk cuba hahah

Ati Masrif said...

cikpah,
ati pun tak sure ada tak jual dpasar tani

ainzuryn,
wah..ni mesti dlm pantang dulu makan (anak mkbidan kot)

en.wan,
bagus la utk lelaki..dpt awet muda le...

Ati Masrif said...

zul,
cubalah utk awet muda

Tomato Gurl's Life said...

1st time dgr ni...huhu

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wahh..1st time dengar nasi camtu.

Daun tu ada dijual di pasar ke?

rATu kEBaYA said...

pertama kali dengar ni... erm mcm sedap je rasanya

cha said...

lamuni??? macam pelik je kak, sedap???

Ati Masrif said...

bolehlah kalau buat cam nasi lemak lgpun ada khasiatnya

nina syakina said...

nina first time tgk... mcm nasi kerabu kaler dia...hihihi... sedap x?

cek chun said...

lamanya tak rasa nasi lemak lemuni.