Thursday, October 14, 2010

CEMAS DI HATI

Rasa cemas didalam hati ....

itu yang dapat kita gambarkan bila petang semalam 
selepas cuci muka untuk menghilangkan rasa mengantuk
sambil lihat muka di cermin, kita terperasan ada ketulan 
kecil ditepi dalam mata... bila lihat betul-betul ketulan tu 
macam keluarkan nanah putih...cuba lapkan dengan tisu
sahh... betul cecair putih bukan tahi mata...patutla 2-3 hari 
ni mata kanan asyik rasa pedih aje ingat tak cukup tidur...

Hati ni berdebar-debar ... tahu ajelah kita orang perempuan 
ni suka fikir yang bukan-bukan especially bab kesihatan ni..
dah lah anak berderet ...macamana dia orang ni kalau aku tak ada?
isshhh... macam-macam dalam fikiran ni.... terbayangkan 
pelakon veteran Normala Omar yang buta mata tiba-tiba....
macam-macam..risau-risau... tak sabar nak jumpa papa...


Selepas makan malam kita sekeluarga pun berangkat la 
ke Klinik Fauziah .... sepanjang perjalan tu tak tenteram 
aje hati ni...


Alhamdulillah Dr. Fauziah kata itu adalah jangkitan bakteria
kalau kena pada kelopak mata ....jadilah ketumbit tapi 
bila kena dalam mata .... ia mengeluarkan nanah...
so kena makan antibiotik sehingga habis untuk bunuh bakteria evil tu!


Kesimpulannya kita kena sentiasa jaga kesihatan walau dimana
bahagian badan kita ni pun... bila dah sakit baru tahu takut dan 
menyesal ambil mudah bab-bab kesihatan diri dan keluarga.


Tahun ni dah buat pap smear tapi teringin nak buat memogram..org kata 
itu lebih teliti tapi sakittt


 krim yg kena letak dalam mata tu tak berani nak pakai.. sakit

10 comments:

kak ina mail said...

kalau kau nak sapu cream mata, pastikan tangan berseh ya.sebab mata tempat paling sensitive.

akak , pap smear, tak pernah buat lagi.takutlah, anak dah 4.kalau doktor tahu , sia-sia akak kena marah

atty's said...

kty pun selalu gak kena mcm ati tu..
jgn lupa ltk ubat yg doc kasi tu ye..getwell soon tau ..

~ana~ said...

ramai org x ambik berat lg pasal pap smear dan mamogram ni...

xtau la kenapa org asyik duk pk pap smear ni sakit...saya alhamdullillah since kawin mmg buat tiap2 thn...sbgai langkah berjaga2...

akak, pegi la buat mamogram tu..pastu nnti bgtau la procedure dia camna...

Rinna said...

Alhamdullillah..tak de yang merbahaya..So rajin2 laa makan ubat tuh..yer.. Ati..

rATu kEBaYA said...

pernah buat sekali je pap smear.. tu pun masa anak 1st.. yang kedua ni belum lagi.. ingat nak buatlah..

Cik Pah said...

hah ketumbit? slalunye orang tua tua cakap bile mata kene ketumbit sebab ngintai orang.. ha ha .. ngintai sape nih ha?wakakakka

ok. jgn ngelat makan ubat yer.. get well soon

Ati Masrif said...

kak ina,
ia le..
bab pap smear tu bukan DR je marah ...ati pun marah kak ina tau...GI BUAT ESOK!

atty's,
akak br fist time kena ...TQ

ana,
pap smear mmg penting utk org pompuan ..memogram tu kena tunggu masa lapang kot..hihi ..kena buat appt dgn DR kat hsptl tu yg leceh tu

rinna,
hopefly tak bahaya lakan ...tgk la 2-3 hari ni ok tak..TQ

ratu kebaya,
kena gi setahun sekali kalau boleh...sat jer kat klinik biasa pun boleh

cik pah,
bukan ketumbit ...ketulan kecil yg mengeluarkan nanah putih dlm tepi mata tu...sakit kepala tau..huhu TQ

ana said...

pernah buat sekali je pap smear tu...kena buat lagi neh!

nabilah_2908 said...

bagus lah tak ada apa2 yg serius.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
OH MALAYSIA

ku_Merpati said...

moga sihat hendaknya...