Wednesday, October 20, 2010

Asam Pedas Daging Tetel

Salam

Hari kita nak share resepi yang baru di pelajari dari 
negeri Melaka, sebenarnya baru pertama kali kami 
sekeluarga makan asam pedas daging dan tulang
selalunya tulang buat sup sajekan, sebelum ni
hanya makan asam pedas belbagai ikan saje.
sekali cuba yang ini..uiiihh...terangkat!! hehe..yummi...


Bahan-bahan macam masak asam pedas biasa


sekilo tulang lembu - di rebus empuk dahulu
1/2 kilo daging tetel - di rebus empuk dahulu
4bj bawang besar - kisar (lg byk lg sedap...pekat kuah)
4bj bawang putih  - kisar
1/2 inci halia  - kisar
cili kering - kisar ( lebih sedap dari beli cilibo)
belacan - sebesar ibu jari
lengkuas sikit, serai ( dititik )
helba
air asam jawa 




tumis bawang2, halia yg  dikisar, helba, serai, kalau daun kesum 
tak ada kita ganti daun kari aje kacau hingga naik bau
masukkan cili yg dikisar selagi bau tu tak mencucuk hidung 
tak rasa nak bersin lagi tu jgn masuk air asam jawa lagi..




dah masuk air asam, biar masak hingga gelegak dulu baru masuk 
tulang dan gaging tetel sekali dgn air rebusannya
tambah lah garam dan pak aji ( kita dah biasa masak ltk pak aji skit)
biar masak lama sehingga kuah pekat . Siap
 

Asam pedas daging tetel....makan sekali pasti nak lagi..


hubby pesan jgn masak selalu tak larat nk angkat perut... mkn bertambah2
 

21 comments:

Ciklinn said...

hadoii kak oii... feveret lin nih... MIL linn mmg tiap2 minggu wajib ada menu nih... sodapppp

Seri said...

sedapnye kak.. nak sket..

Ati Masrif said...

cik linn,
dah biasa makan yer, kak ati br tahu..

seri,
mmg mengancammmm

:~:Budak Degil :~: said...

hadoiyai...
betol2 membuka selera pagi2 kak oi..huhu

Ieda Al-Habsyi said...

sedappnye, leh try buat asam pedas daging plak

cheqna said...

salam kak
wah..mesti sedap ni....

Rinna said...

Makk..ai.. sedapnya..tgk.. daging asam pedas nie..pekat plak..tuh..:)

Shibam Jelita said...

ati, petua orang melaka, lepas makan ni kena minum air panas suam bebanyak, biar lelemak tak melekat kat tempat yang tidak sepatutnya, hihi

nabilah_2908 said...

sbagai org melaka...masakkan ini mmg favorite...huhu...

kalau kenduri pun..selalu di saji kan dgn asam pedas tetel nih..yummy... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
KERANA SEGUGUS KUNCI

kak ina mail said...

Semua asam tumis akak dah makan, kecuali daging ngan ayam.minat daging tetel, tapi tak boleh makan selalukan.

rATu kEBaYA said...

fuh sedap ni.. dah lama tak makan.. dulu masa arwah abg ipar (org melaka) ada dia selalu masak asam pedas ni.. kiranya jiwa ni dah sebati dgn asam pedas...

ana said...

sedapnye..boleh cuba ni.

Ati Masrif said...

ieda,cheqna, rinna,
memang sedap, cubala masak ye..

Ati Masrif said...

shibam,
oo..ada petua ye..oklatu...TQ

nabila,
oo..org melaka ye..mesti tutp mata pn leh msk

kak ina,
betui ..takleh msk selalu..kena darah tinggi lak

Ati Masrif said...

ratu kebaya,
org melaka dan asam pedas mmg xleh dipisahkan

ana,
cubalah pasti hubby makan bertambah..hihi

cha said...

kak... baunya harum sampai Petaling Jaya niii =)

POSH76 said...

shedapnyer asam pedas ni terliur taw hehe

Zullism said...

tak pernah makan tapi pernah dengar....sedap kerr

joliegud said...

amboi...makan tak ajak! pak i mmg cukup ske masak asam tetel nih...slalunya i mkn kuah jer hehehehe

Ati Masrif said...

cha,
tu baru bau jer..hehe

posh,
selamat dtg! mmg sedap

zul,
cuba baru tau...makwe lalupun xsedar tau

jolie,
nk ajak takut u sesat ke ldg gadong mcm hari itu ..ahak! takut lemaknya ke...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ya hampun sedapnya......nak jugak..nak jugak... opppsss ober plak..hehehehe